Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy!

Pełna wersja: akumulator ciężko podładować
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Witam w swoim charcie jakiś czas temu zrobiłem elektryke i nie mogę się uporać z problemem a mianowicie słaby aku i szybkie rozładowanie
Jakiś czas temu wymienił em mostek prostowniczy bo się spalił . Po wymianie było już ładowanie gdy jadę bez świateł ( stacyjka na 1) ładowanie jest aku ma ok . 6v ale gdy włączenie światła przejade się i gasze motor światło słabnie ok. 5.80v. Dodam że gdy włączenie silnik to tylne światło mocniej świecie niż przy wyłączonym silniku . Dlatego światło tylne mam ale jak włacze kierunki to mrugnie 2 razy i lipa. Przy włączonym silniku aku pokazuje od 6.5 do nawet 7 v ale tylko w poz. 1 natomiast na 2( z światłami ) poniżej 6
Dwa przykłady.
1. Aku ma 5,8v przejade pewną trasę bez świateł wracam i jest ponad 6v
2 aku ma 5.8 v przejade trasę z światłami wracam i aku ma 5.5v
Nawet jak pod ładuje aku jadąc bez świateł to wystarczy włączyć światła na 5min lub kierunlowskaz i aku słabe
Widocznie masz coś spaprane w elektryce. Jesteś pewny, że dobrze podłączyłeś cewki ładowania i resztę kabli?

Możesz zmierzyć pobór prądu na pozycji 2 stacyjki. Włącz szeregowo amperomierz pomiędzy np klemę + a główny przewód prądowy i sprawdź jakie natężenie prądu płynie na pozycji 1 i później na pozycji 2 stacyjki. Bez odpalonego silnika.
Podpiołem na 99%dobrze z schematem a który to główny przewód prądowy

Pisząc "główny przewód prądowy" miałem na myśli ten przewód, który z klemy + akumulatora masz podłączony do głównego i jedynego (oryginalnie) bezpiecznika, który znajduje się nad akumulatorem w schowku, w prawym, górnym rogu. Możesz się wpiąć amperomierzem zamiast bezpiecznika przykładowo.
Na poz 1silnik włączony wskazuje 0.6 A
Na poz 2 silnik włączony -0.05 z
Na wyłączonym poz 1 - 0A poz 2 - 1A
Z Twoich pomiarów wynika tyle, że:

Gdy silnik pracuje:
- w pozycji 1 stacyjki, bilans prądów przepływających przez akumulator jest dodatni, co oznacza tyle, że akumulator się ładuje;
- w pozycji 2 stacyjki, bilnas prądów jest ujemny. Oznacza to, że nie ma ładowania lub jest ono zbyt słabe. Akumulator jest rozładowywany.

Gdy silnik nie pracuje:
- w pozycji 1 stacyjki pobór prądu wynosi zero, więc jest jak ma być;
- w pozycji 2 stacyjki pobór prądu wynosi 1A. Oznacza to około 6W pobieranej mocy (Napięcie akumulatora * zmierzony pobór prądu -> 6V * 1A = 6W). Świeci pewnie żarówka pozycyjna tył (5W) i żarówka podświetlenia licznika (1-2W? nie pamiętam).

Wygląda więc na to, że sama instalacja elektryczna pracuje poprawnie. Nie widzę tutaj jakichś ubytków prądów ponad miarę.

Odpal silnik i dokonaj takiego samego pomiaru amperomierzem, tj. na pozycji 1 i na pozycji 2 stacyjki. Dodawaj gazu płynnie. Zobacz co się dzieje z prądem gdy dodajesz gazu. Interesuje mnie szczególnie pozycja 2 stacyjki, ale lepiej sprawdź na 1 i 2.
Tak jak napisałem jest
Poz 1 0.6 A full gaz 0.63
Poz 2 rużnie od -0.1 do -0.05 na full
Czyli jakby cewka 2 nie działała?

Wogóle jak te cewki powinny być załączone
Poz 1 0.8A
Poz 2 1,4 A
Czyli na pozycji 1 działa 0.8
A na 2 1.4 czy obie bo już nie wiem
1,4A to on daje razem. 0,8 na cewke minus małe przesunięcie fazowe i wychodzi 1,4A. sprawdź rezystencję obu cewek i sprawdź żaróweczką czy cewki ładowania dają prąd, każdą z osobna.
Cewki są przełączane. Masz dwie cewki ładowania w prądnicy. Mają jeden wspólny koniec odseparowany od masy i tym końcem jest brązowy przewód wyprowadzony z prądnicy. Pozostały więc dwa osobne początki dla każdej cewki. Obydwa są przeważnie wyprowadzone jako osobne dwa żółte przewody. Cewki mają taką samą wydajność prądową (ok 0,8A), więc nie ma znaczenia która cewka będzie pracowała na pozycji 1 stacyjki, a która będzie dołączana na pozycji 2. Tak dołączana.

Ładowanie jest rozwiązane, że gdy ustawisz stacyjkę w pozycji 1, to ładuje tylko jedna cewka. Masz wtedy wydajność prądową rok 0,8A, czyli jakieś 5-6W w zależności od obrotów. W momencie gdy przełączysz stacyjkę na pozycję 2, powinna dołączyć się równolegle druga cewka (przez stacyjkę właśnie) i wtedy wydajność prądowa ładowania wzrasta do ok 1,4A (ze względu na pewne straty, jak wspomniane choćby wyżej przesunięcie w fazie).

Tak to wygląda na schemacie instalacji elektrycznej Charta:



Tutaj masz schemat zastępczy w celu uproszczenia. Mam nadzieję, że załapiesz o co w tym chodzi.




Istnieją dwie możliwości. Możesz mieć na odwrót przylutowaną cewkę w prądnicy (wątpię). Wtedy po dołączeniu jej na pozycji 2 do tej pierwszej nastąpi zwarcie pomiędzy cewkami i w rezultacie brak ładowania.

Druga możliwość to uszkodzona cewka ładowania (ta dołączana).

Jak to najprościej sprawdzić? Wypnij dwa żółte przewody i jeden brązowy z instalacji Charta. Brązowy podłącz do żarówki 6V/5W (np do jej "masy", do obudowy). Następnie weź jeden zółty i dotknij do drugiego wolnego bieguna żarówki. Powinna świecić. Następnie powtarzasz ten sam pomiar, tym razem podłączając drugi wolny, żółty przewód, zamiast pierwszego (brązowy zostaje bez zmian, bo przecież jest wpólny). Cewki powinny tak samo mocno rozświetlić żarówkę. Pomocny może być woltomierz (miernik ustawiony na zakres pomiaru napięcia zmiennego [~ AC ]). Jeżeli obie cewki z osobna zasilają żarówkę bez problemów, to wtedy złącz razem żółte przewody i podłącz (w efekcie masz brązowy na jednym biegunie żarówki, a dwa skręcone razem żółte na drugim). Żarówka oczywiście powinna bez problemu zaświecić i to jaśniej, ponieważ zasilają ją dwie cewki ładowania. Jeżeli wszystko jest ok, to problem leży w instalacji elektrycznej Charta, a nie w samych cewkach.

Poniżej schematy dla testu każdej cewki z osobna i na połączonych razem:







PS. Na oryginalnym schemacie elektryki Charta kolory przewodów są źle oznaczone. Przykładowo wspólnym przewodem niby jest żółty, a pozostałe osobne to niebieski i brązowy. W rzeczywistości w większości przypadków (jak nie we wszystkich) wspólnym przewodem jest zawsze brązowy, a pozostałe dwa są żółte.
Przekierowanie