Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 0 głosów - 0 średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Czajka 1974 - szczegółowy opis przywracania świetności
Autor Wiadomość
wigryman Offline
Nowy
*


Liczba postów: 28
Imię: elvis
Skąd: legnica
Pojazd: Inny
Post: #1
Czajka 1974 - szczegółowy opis przywracania świetności
Witajcie.
Po skończeniu prac wszelkich nad Wigry 1 z 1976, które w zasadzie opierały się na myciu, smarowaniu, regulacjach i niewielkich retuszach, następna na stół roboczy wjechała Czajka 1974. Tutaj tak łatwo nie będzie. Na pierwszy rzut oka widać, że widelec nie od kompletu. Spojrzenie do katalogu z 1974, i tak, oficjalnie montowano już widelce z uchwytem dynamo. Chociaż to przecież Romet, mogły być montowane i bez. Po rozebraniu na części, pierwszy error. Widać, że dostała mocnego strzała z boku w okolice tylnego koła. Oba trójkąty skrzywione. Najpierw próbowałem naprostować je ściskami. Trójkąty się poddawały, ale po usunięciu siły powracały do swego (skrzywionego)stanu. Trzeba było zastosować starą zasadę: czym się strułeś - tym się lecz. Dostała mocnego strzała? To dostanie takiego samego z drugiej strony. W roli głównej wystąpił siłownik kinetyczny (młotek), podstawki z twardego drewna i gruby płaskownik miedziany, żeby nie walić bezpośrednio w ramę, bo to byłoby barbarzyństwo. Lekko, z wyczuciem, potem trochę mocniej i trójkąty wróciły do ustawień fabrycznych.

Odpowiedni widelec już podmieniony. Pozostaje delikatne prostowanie osłony łańcucha i można ustawiać się w kolejce do piaskowania. Lakier, który zamawiałem ostatnio w mieszalni sprawdził się bardzo dobrze przy malowaniu widelca i bagażnika w Wigry, więc będę malował całość sam.

                   

Siodełko.

Stan zawałowy. Pokrycie popękane, rdza chrupie, aż miło. Do totalnej renowacji. Na początek delikatny demontaż pokrycia. Pod nieobecność drugiej połowy w domu, prasowanie na mokro "tego czegoś" w celu uzyskania szablonu do wykrojów. Pozostałe elementy stalowe - tarcza druciana na szlifierce stacjonarnej. Z wyprasowanego na płasko pokrycia odrysowałem i wyciąłem szablony.

                   

Wyczyszczone elementy stalowe pokryłem srebrną farbą akrylową, którą wcześniej używałem do malowania obręczy w Wigry 1. Farba mocna, dobre parametry mechaniczne po wyschnięciu. W czasie schnięcia wykroiłem pokrycie z czerwonej skóry. Chwilowo nie miałem czarnej o odpowiedniej grubości, ale uznajmy to siodełko za prototyp. Jako wyłożenie użyłem filcu grubości 10mm. Obszywanie ręczne bardzo pracochłonne, przydały się wcześniejsze doświadczenia przy pracy ze skórą. Mam znajomego rymarza więc następnym razem będę patrzył jak robi to maszynka. Po obszyciu pozostało przynitować siedzisko do szkieletu i siodełko gotowe.

                   

Nie, nie zrobiłem tego w godzinę ani dwie. Zajęło mi to dwa pełne popołudnia, ale mam szablony i potwierdzenie starej rzymskiej dewizy - "Dopiero na końcu wiadomo, od czego trzeba było zacząć".
I następne zrobię już szybciej.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 19-05-2024 20:47:58 przez wigryman.)
19-05-2024 19:53:30
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 1 osoba postawiła piwo wigryman za ten post.
Reklama
zaz Offline
Technik
*


Liczba postów: 942
Imię: Jakub
Skąd: Słupsk
Pojazd: Inny Romet
Post: #2
RE: Czajka 1974 - szczegółowy opis przywracania świetności
Ładna czajka. Jak szukasz nowych części z epoki to wpisz do mnie na priv bo widziałem parę ogłoszeń na olx

Obecne pojazdy
Romet Jubilat 2 1987 rok
Romet Wigry Universal 1977 rok
Romet Zenit Special 1989 rok

Byłe pojazdy
Romet Wigry 3 1985 rok.
19-05-2024 23:38:16
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
wigryman Offline
Nowy
*


Liczba postów: 28
Imię: elvis
Skąd: legnica
Pojazd: Inny
Post: #3
RE: Czajka 1974 - szczegółowy opis przywracania świetności
Malowanie ramy.

Z piaskowania zrezygnowałem, bo musiał bym się bujać z ramą, widelcem, bagażnikiem i osłoną łańcucha, do zakładu i z powrotem. Starej farby można się przecież pozbyć szybciej, taniej, i nie ruszając się z domu. W roli głównej - preparat do usuwania starych powłok malarskich. Ramę i resztę elementów posmarowałem, po 15 minutach wytarłem szmatami, smarowanie powtórzyłem w kilku miejscach gdzie farba nie raczyła uczciwie spuchnąć. Potem mycie, suszenie, i elementy gotowe do malowania. Podkład jasnoszary, bo pod czerwony lakier. Lepiej widać niedomalowania niż przy podkładzie białym.

Na ostatnim zdjęciu prosta maszynka do polerowania. Najtańsza szlifierka, tarcze ścierne zdemontowane. Założona tarcza z grubego filcu i do kompletu pasta polerska w kostce. Maszynkę przymocowałem do kawałka starego blatu kuchennego aby była mobilna. Pod spód podkładki z grubej gumy do tłumienia wibracji. Całość na czas pracy mocuję do stołu roboczego ściskami stolarskimi. Proste i wygodne.

                   
26-05-2024 18:28:55
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 1 osoba postawiła piwo wigryman za ten post.
wigryman Offline
Nowy
*


Liczba postów: 28
Imię: elvis
Skąd: legnica
Pojazd: Inny
Post: #4
RE: Czajka 1974 - szczegółowy opis przywracania świetności
Czajka dostała nowy lakier. Tym razem zdecydowałem się na poliuretanowy. To lakier przemysłowy stosowany przy malowaniu ciężkiego sprzętu, maszyn rolniczych i wszelkich elementów narażonych na uszkodzenia mechaniczne. Po wyschnięciu piękny połysk. Sprawia wrażenie bardzo twardego a zarazem elastycznego. Aż kusi żeby sprawdzić go młotkiem Smile
Klasyczna czerwień meksykańska, wygląda pięknie. Muszę zrobić zdjęcie przy świetle dziennym, bo sztuczne przekłamuje.

Oryginalne siodełko rozebrane, elementy poprostowane, rdza usunięta i wszystko ładnie pomalowane na srebrno. Teraz czekam na przesyłkę z filcem do wyłożenia siedziska. Sam materiał siodełka jest w stosunkowo dobrym stanie, więc nie ma potrzeby wymiany. W międzyczasie renowacja wszystkich pozostałych części roweru.

I małe pytanko do forumowiczów. Przeglądając skrzynki z częściami znalazłem tylną piastę rometowską, ale na ośce wybite są litery PZPT. Czy ktoś z Was orientuje się jakiej produkcji jest ta oś?

       
30-05-2024 22:34:53
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
wigryman Offline
Nowy
*


Liczba postów: 28
Imię: elvis
Skąd: legnica
Pojazd: Inny
Post: #5
RE: Czajka 1974 - szczegółowy opis przywracania świetności
Czajka nabiera rumieńców, ale pracy było sporo.

Rozebranie starych kół.
Rozebranie, wyczyszczenie, przesmarowanie i złożenie obu piast.
Polerowanie obręczy i mosiężnych nypli.
Wyczyszczenie i nabłyszczenie oryginalnych Antylop.
Zaplecenie nowych szprych i centrowanie.
Wymiana i przepolerowanie (z innego szrota, ale w lepszym stanie) suportu i korb. Rozebranie pedałów na elementy pierwsze, czyszczenie, smarowane, luzy zniwelowane i blaszki ponownie zakute.
Elementy siodełka wyczyszczone, pomalowane i złożone z powrotem do kupy, tym razem obyło się bez wymiany materiału, tylko odświeżenie i ponowne przynitowanie.

To nieprawda że pedały są nierozbieralne bez zniszczenia blaszek. Trochę wyobraźni i wyczucia i wróciły do ustawień fabrycznych. Pracują cichutko i płynnie, chyba nawet lepiej niż w 1974.

           
Wczoraj 22:11:03
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 





Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Czajka 1974 - szczegółowy...
Ostatni post: wigryman
Wczoraj 22:11:03
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 365
Prędkościomierz GPS
Ostatni post: tramwajarz
Wczoraj 21:56:16
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 65
Podkładka dystansowa międ...
Ostatni post: Michał
31-05-2024 21:37:11
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 110
Motorynka M3 by Decuu
Ostatni post: Deecuu
31-05-2024 20:29:43
» Odpowiedzi: 75
» Wyświetleń: 18904
Jubilacik
Ostatni post: wigryman
31-05-2024 17:00:12
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 298
Prośba o identyfikację
Ostatni post: łogór 200
31-05-2024 15:45:19
» Odpowiedzi: 12
» Wyświetleń: 4112
Romet ogar 205 blokuje si...
Ostatni post: oskar2
31-05-2024 15:20:36
» Odpowiedzi: 8
» Wyświetleń: 279
komar 2330
Ostatni post: Wodnik
31-05-2024 08:29:02
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 128
Romet 50 T1 019 czy 023
Ostatni post: Wodnik
30-05-2024 22:39:56
» Odpowiedzi: 6
» Wyświetleń: 242
Lampa przednia
Ostatni post: tramwajarz
30-05-2024 10:19:31
» Odpowiedzi: 6
» Wyświetleń: 264
Romet ogar 200 ma trochę ...
Ostatni post: Bob_Harley
29-05-2024 17:49:13
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 227
Skorupa lampy przód komar...
Ostatni post: joozek
28-05-2024 23:36:28
» Odpowiedzi: 5
» Wyświetleń: 558
Romet 2375 sie szybko zal...
Ostatni post: Wodnik
28-05-2024 23:22:04
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 124
Luzy w pedałach romet aga...
Ostatni post: Wojtasik
28-05-2024 20:49:49
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 205
Instalacja ele. Ogar 205
Ostatni post: romek
28-05-2024 10:09:41
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 233

Reklama