Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Odpowiedz 
Układy zapłonowe, obrotomierze i inne
Autor Wiadomość
halcik Offline
Praktykant
*


Liczba postów: 478
Imię: Łukasz
Skąd: Kutno
Pojazd: Inny
Post: #1
Układy zapłonowe, obrotomierze i inne
Może ktoś się orientuje, wiadomo że energia iskry może być różna i różne instalacje mają ją różną. Czy ta energia zależy bezpośrednio tylko od cewki, modułu, czy również zasilania modułu.
Drugą sprawą, obrotomierza, czy sygnal idący na cewkę jest różny? Chodzi mi o fakt możliwości spalenia obrotomierza poprzez podłączenia za wysokiego prądu?
23-06-2019 21:52:25
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Reklama
seler1500 Offline
The Grand Rectifier
Moderatorzy


Liczba postów: 1,414
Imię: Rafał
Skąd: Jełowa (OPO)
Pojazd: Romet Pony
Post: #2
RE: cewka zapłonowa od pitbike do skutera 4t
Energia iskry zależy od modułu (pojemność kondensatora i rodzaj prostownika) oraz cewki zasilającej (napięcie).
Obrotomierze często mają zabezpieczenia, generalnie podłącza się go do czujnika położenia wału, jeśli jest jedna cecha wyzwalająca, a jeśli więcej, to sygnał jest brany z miniaturowej anteny w pobliżu przewodu zapłonowego, ewentualnie specjalne wyprowadzenie z modułu lub ECU (jeśli występują).

Co do cewki, nie wpływa mocno na energię iskry, co najwyżej na napięcie maksymalne, które i tak spada przy przepływie jakiegokolwiek prądu, a ten zazwyczaj jest dość spory. Dzieje się tak dlatego, że zjonizowany kanał w powietrzu lub mieszance paliwowo-powietrznej ma niemal zerową rezystancję. Warunkiem do powstania zjonizowanego kanału, czyli naszej "iskry", jest oczywiście odpowiednio wysokie napięcie, pozwalające na przebicie izolatora. Po powstaniu kanału (przebiciu izolatora - mieszanki lub powietrza) napięcie bardzo mocno spada, ze względu na niską rezystancję obciążenia (przewód + fajka + świeca + zjonizowany kanał), wysoką rezystancję wewnętrzną cewki oraz samą charakterystykę cewki (przy zwiększeniu prądu napięcie spada i na odwrót).

Wątku na razie nie zamykam, bo może powstać jakaś ciekawa dyskusja Smile Ewentualnie wydzielę temat jak się rozrośnie.

Andrij Prowizorkov
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 23-06-2019 22:27:37 przez seler1500.)
23-06-2019 22:20:48
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
halcik Offline
Praktykant
*


Liczba postów: 478
Imię: Łukasz
Skąd: Kutno
Pojazd: Inny
Post: #3
RE: Układy zapłonowe, obrotomierze i inne
Wyobrażałam sobie to tak, inny stosunek uzwojeń pierwotnych i wtórnych plus np. większy prąd z cewki zasilającej lub w związku z zastosowaniem w module szybkiego układu sterującego wyzwoleniem iskry, iskra występuje krócej ale jest mocniejsza.
Dzięki za wprowadzenie ogólną w temat obrotomierzy, część informacji jest dla mnie nowa jednak nie o to mi chodziło albo nie sprecyzowane tego jak trzeba. Do całości dodam, że sygnał dla obrotomierza brany jest też czasami z alternatora. Najczęściej jest tak w przypadku silników diesla.
Wracając do pytania, obrotomierza który posiadam był projektowany na instalację 12v, a sam sygnał brany był z przewodu łączącego platyny i cewkę (czyli masa) lub moduł i cewkę (musiałbym sprawdzić które to było rozwiązanie, choć chyba w obu tych przypadkach sterowanie jest masą?). W obecnej chwili zmieniłem ten zapłon na popularne CDI. Tu właśnie rodzi się pytanie, co się dla mnie przy takiej zmianie zmienia? Jest to dla mnie jasne, że w chińczyku sygnał idzie po plusie ... i co teraz? A może gdzieś popełniam błąd i nie mam racji?
24-06-2019 00:08:43
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
seler1500 Offline
The Grand Rectifier
Moderatorzy


Liczba postów: 1,414
Imię: Rafał
Skąd: Jełowa (OPO)
Pojazd: Romet Pony
Post: #4
RE: Układy zapłonowe, obrotomierze i inne
Podstawowe pytanie. Obrotomierz analog czy cyfrowy?

Iskra trwa krócej, ale jest mocniejsza po zmniejszeniu pojemności kondensatora i jednoczesnym zwiększeniu napięcia. Teoretycznie obrotomierz powinien nadal działać poprawnie, zarówno na platynkach jak i na impulsatorze. Jedyna różnica polega na tym, że impulsator generuje impulsa przez chwilę i nie jest zwierany, a cewka zapłonowa generuje impulsy cały czas, tylko są zwierane do masy przez przerywacz. Różnią się tylko sposobem generowania impulsu. No i wiadomo, w przyladku platyniarza napięcie jest wyższe. To też musisz mieć na uwadze.

Andrij Prowizorkov
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 24-06-2019 00:25:46 przez seler1500.)
24-06-2019 00:19:09
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
halcik Offline
Praktykant
*


Liczba postów: 478
Imię: Łukasz
Skąd: Kutno
Pojazd: Inny
Post: #5
RE: Układy zapłonowe, obrotomierze i inne
Na podstawowe pytanie odpowiem tak, jest to analog, który ktoś dodatkowo skalibrował pod tarczę jaką mu również dostarczyłem i upchnął w opakowanie obrotomierza mechanicznego. Dlatego tak bardzo zależy mi na tym, aby nie uległ on zniszczeniu.
Obrotomierz w wersji obecnej dostaje sygnał (masę) z platyn, a w CDI zarówno impulsator jak i sterowanie cewką jest plusem. Impulsator z tego co kojarzę generuje około 30-36V prądu, na cewkę z modułu też trochę pewnie idzie z energii zgromadzonej w module (2 kondensatorach). Pewnie nawet sporo więcej niż te 30V. Podanie prądu w miejsce gdzie wcześniej była podawana masa wydaje mi się mało rozsądne stąd ta dyskusja. Czy jest różnica między analogiem, a cyfrowcem? Zazwyczaj wszystko co analogowe jest zazwyczaj bardziej odporne na większe prądy.
Pewnie ciężko jest coś podpowiedzieć nie znając budowy tego obrotomierza. Sam jestem ciekawy jak to można było zaprojektować i jak zbierany jest sygnał przez obrotomierz w moim przypadku.
24-06-2019 09:17:26
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
seler1500 Offline
The Grand Rectifier
Moderatorzy


Liczba postów: 1,414
Imię: Rafał
Skąd: Jełowa (OPO)
Pojazd: Romet Pony
Post: #6
RE: Układy zapłonowe, obrotomierze i inne
Impulsator generuje kilka-kilkanaście woltów. Zawsze możesz też zabezpieczyć rezystorem i diodą zenera. Wcześniej podawana masa... A jak działa układ zapłonowy z przerywaczem? Nie jest zwarty cały czas, a kiedy nie jest zwarty, to co tam może być? Big Grin

Dodatkowo w module jest tylko jeden kondensator, ale napięcia po stronie cewki zapłonowej są dość wysokie. Ale napięcia w układzie z mechanicznym przerywaczem też są dość wysokie, a zaryzykuję stwierdzenie, że nawet wyższe (przepięcia po rozwarciu przerywacza - to są napięcia rzędu kilkuset woltów).

Andrij Prowizorkov
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 24-06-2019 12:29:36 przez seler1500.)
24-06-2019 12:26:37
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
halcik Offline
Praktykant
*


Liczba postów: 478
Imię: Łukasz
Skąd: Kutno
Pojazd: Inny
Post: #7
RE: Układy zapłonowe, obrotomierze i inne
Schemat np MZ Trophy. Podłączenie cewki, jedna strona idzie na zasilanie z stacyjki, czyli +6, drugi styk idzie na przerywacz. Przerywacz podpięty jest do kondensatora, a kondensator (jedynie obudowa) do masy.
To co opisujesz pasuje mi do wersji gdy cewkę zapłonową mamy pod magnetem, a w opcji jak w jawce i tu MZ już gorzej. Gdzie popełniam błąd?

Prąd przy zwartym przerywaczu jest tracony bo jest zwarty do masy? I nadal po włączeniu zapłonu powinienem mieć tam plus zwarty do masy przez cewkę WN? Opór na cewce pierwotnej jest niski, powiedzmy 2-5 Ohmów, więc prąd który puszczam przez cewkę jest stosunkowo duży. Uświadamiam sobie, że w tym temacie jednak mało wiem, ale gdzie ta dedukcja ma błąd? Mam schemat modułu zapłonowego z jakiegoś chińczyka i są tam akurat dwa kondensatory połączone ze sobą. Ich ilość to nieistotny szczegół. Resztę przyjmuje za pewnik, nie będę ryzykował pewnego spalenia miernika


Załączone pliki Miniatury
   
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 24-06-2019 15:54:07 przez halcik.)
24-06-2019 15:41:37
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
seler1500 Offline
The Grand Rectifier
Moderatorzy


Liczba postów: 1,414
Imię: Rafał
Skąd: Jełowa (OPO)
Pojazd: Romet Pony
Post: #8
RE: Układy zapłonowe, obrotomierze i inne
Co to znaczy sterowany masą?
Kiedy przerywacz jest rozwarty, przed przerywaczem jest napięcie - 6 lub 12v. Kiedy jest zwarty - masa. Tak samo w przypadku impulsatora - kiedy nie ma impulsu - masa, kiedy jest - kilka woltów.

A to nie czasem tak, że kondensator jest równolegle do przerywacza? Przecież platyniarz bez kondensatora pracuje (przerywa ale pracuje) gdyby był w szeregu, po odłączeniu nie działałby w ogóle. I przede wszystkom musiałby mieć gigantyczną pojemność i coś, co będzie go rozładowywać, inaczej to przy napięciu stałym nie ma szans działania.

Andrij Prowizorkov
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 24-06-2019 16:31:52 przez seler1500.)
24-06-2019 16:29:14
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
halcik Offline
Praktykant
*


Liczba postów: 478
Imię: Łukasz
Skąd: Kutno
Pojazd: Inny
Post: #9
RE: Układy zapłonowe, obrotomierze i inne
Ok, wygrałeś i dzięki ci za to, jednak do tego że impulsator daje kilka woltów nie przyznam Ci racji. Mierzone u mnie było wyższe, chyba że mylę z zasilaniem modułu.
24-06-2019 16:41:24
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
seler1500 Offline
The Grand Rectifier
Moderatorzy


Liczba postów: 1,414
Imię: Rafał
Skąd: Jełowa (OPO)
Pojazd: Romet Pony
Post: #10
RE: Układy zapłonowe, obrotomierze i inne
Mylisz, bo w żadnym cywilizowanym sprzęcie napięcie nie przekracza 15-17V (wyjątek - chart).

Dla przykładu w 139qmb przy 9000 jest 8 V, u mnie w 152fmh przy 14000 jest 13 V. Na wolnych 1,7 V.

A co do zabezpieczeń, mam pomysł:
Zmierz maksymalne napięcie impulsatora, jakie u ciebie występuje.
Następnie dobierz rezystor do diody zenera, by nie przekroczyć jej mocy maksymalnej - rezystor w szeregu, za nim katodą do rezystora zenerka i z tego punktu wyprowadzenie dla obrotomierza. Na początek zastosuj diodę coś koło 6 V, np. 5V6 i zobacz, jak zadziała.

Andrij Prowizorkov
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 24-06-2019 21:52:44 przez seler1500.)
24-06-2019 21:41:50
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
halcik Offline
Praktykant
*


Liczba postów: 478
Imię: Łukasz
Skąd: Kutno
Pojazd: Inny
Post: #11
RE: Układy zapłonowe, obrotomierze i inne
Silnik świeżo po remoncie, czeka aż znajdę czas, kupię olej do skrzyni i to zaleje. Przy moim obłożeniu zrobię to w weekend. Choć ten temat będzie mnie motywowało. Chwilowo problemem jest też brak akumulatora, ale pożyczę z samochodu Smile

Nie popełniłeś błędu? Motocykl miał instalację 6v, ale to już przeszłość. Obecnie mam już pełnoprawne 12v tak jak został przystosowany obrotomierz.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 24-06-2019 22:36:07 przez halcik.)
24-06-2019 22:33:17
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
seler1500 Offline
The Grand Rectifier
Moderatorzy


Liczba postów: 1,414
Imię: Rafał
Skąd: Jełowa (OPO)
Pojazd: Romet Pony
Post: #12
RE: Układy zapłonowe, obrotomierze i inne
W takim razie zenerka 12v

Andrij Prowizorkov
24-06-2019 23:43:18
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
gabriel0 Offline
Ciśniem klamoty do lasu
*


Liczba postów: 1,349
Imię: Gabriel
Skąd: Góra Kalwaria
Pojazd: Romet 50-T-1
Post: #13
RE: Układy zapłonowe, obrotomierze i inne
Seler opisał pik napięcia na impulsatorze, a nie ładowanie.

Okrutny szczególarz.
25-06-2019 09:46:51
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
seler1500 Offline
The Grand Rectifier
Moderatorzy


Liczba postów: 1,414
Imię: Rafał
Skąd: Jełowa (OPO)
Pojazd: Romet Pony
Post: #14
RE: Układy zapłonowe, obrotomierze i inne
No tak, tylko jak obrotomierz ma przystosowany pod 12 V to pik też nie powinien przekroczyć 12 V.

Andrij Prowizorkov
25-06-2019 11:47:23
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
halcik Offline
Praktykant
*


Liczba postów: 478
Imię: Łukasz
Skąd: Kutno
Pojazd: Inny
Post: #15
RE: Układy zapłonowe, obrotomierze i inne
Z impulsator idzie prąd, tak to jedno jest pewne. Przy próbie kopania pojawia się coś i niestety znika. Przy zapalonym silniku tempo zmian wzrasta i ciężko stwierdzić cokolwiek. Zresztą jak się nad tym zastanowić to nic dziwnego, sama nazwa impulsator zdradza, że impuls jest bardzo krótki. Jakieś pomysły?
Ewentualnie poszukam schematu modułu i może ktoś mi wilczy przy jakim napięciu z impulsatora moduł się spali.
28-06-2019 23:10:32
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 





Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości


Forum by Tomasso94 2010 - 2019. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Usermap | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Jednoślad miesiąca
Czerwiec - joozek

Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
MZ ETZ 250 by Szymon
Ostatni post: Jaca
Dzisiaj 15:36:57
» Odpowiedzi: 15
» Wyświetleń: 676
Czego słuchają rometowcy?
Ostatni post: Jaca
Dzisiaj 15:19:57
» Odpowiedzi: 207
» Wyświetleń: 22955
Regeneracja przedniego i ...
Ostatni post: metralf
Dzisiaj 15:18:06
» Odpowiedzi: 329
» Wyświetleń: 101934
Simson traci moc
Ostatni post: Odrestaurator
Dzisiaj 14:36:28
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 18
Simson s51 by Szymon
Ostatni post: Odrestaurator
Dzisiaj 14:22:43
» Odpowiedzi: 125
» Wyświetleń: 27175
Romet 100 - ile wart?
Ostatni post: Odrestaurator
Dzisiaj 14:00:59
» Odpowiedzi: 8
» Wyświetleń: 102
Kolejny złomek na strychu...
Ostatni post: XPek03
Dzisiaj 13:40:32
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 86
023 - strzelał z gaźnika,...
Ostatni post: Norweski Zomowiec
Dzisiaj 13:24:41
» Odpowiedzi: 15
» Wyświetleń: 189
Romet Chart 210 by Simon
Ostatni post: damian94
Dzisiaj 12:28:25
» Odpowiedzi: 325
» Wyświetleń: 62443
Osłony łancucha Ryś/Żak
Ostatni post: jacomoto
Dzisiaj 12:13:49
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 915
problem ze zmieszczeniem ...
Ostatni post: damian94
Dzisiaj 11:51:04
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 63
X czy Y?
Ostatni post: zbieracz rometów
Dzisiaj 03:54:20
» Odpowiedzi: 3469
» Wyświetleń: 566826
siema ✌
Ostatni post: zbieracz rometów
Dzisiaj 01:32:26
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 45
Potzrebny katalog częsci
Ostatni post: Vladi
Dzisiaj 00:04:43
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 36
Wszystkie kolory Charta
Ostatni post: Vladi
Wczoraj 23:56:20
» Odpowiedzi: 7
» Wyświetleń: 1402

Reklama