Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
Regulacja skrzyni biegów Chart/Dezamet 027
Autor Wiadomość
JGNZM Offline
Chartełowiec
Moderatorzy


Liczba postów: 1,249
Imię: Mikołaj
Skąd: Wielkopolskie
Pojazd: Romet Chart
Post: #1
Regulacja skrzyni biegów Chart/Dezamet 027
Zapewne wielu użytkowników Charta trafiło na problem ze skrzynią biegów. Myślę, że znalazłem coś co może pomóc każdemu.
Część z osób remontujących/naprawiających silnik 027 dokręcało na maksa nakrętkę od krzywki zmiany biegów. Okazuje się, że to krytyczny błąd.
Przede wszystkim należy, przy składaniu, sprawdzić, czy mamy podkładkę falistą między krzywką a łożyskiem. Jeśli jesteśmy pewni tego punktu, po złożeniu możemy przejść do kolejnej czynności.

Książka napraw "Motorowery ROMET - obsługa i naprawa" mówi o regulacji luzu osiowego krzywki oraz (co jest powszechnie znane) regulacji kosy poprzez śrubę mimośrodową.

REGULACJA LUZU OSIOWEGO KRZYWKI:
Należy wykonać ją bez kosy!

1. Należy założyć kółko krzywki, na nie podkładka zabezpieczająca i następnie nakrętka (gwint M8x1)


2. Dokręcając nakrętkę dopychamy krzywkę na zewnątrz zwiększając luz na krzywce.


3. Używając szczelinomierza trzeba wyregulować szczelinę między karterem a krzywką.
UWAGA: krawędź opierająca się o karter znajduje się nieco głębiej, więc trzeba uważać gdzie wkładamy listek szczelinomierza.
Najbardziej pośrednim położeniem jest 0,15mm. Instrukcja posiada tolerancję 0,1-0,2mm.




4. Jeśli ustawiliśmy luz za pierwszym podejściem to teraz zostaje tylko zagiąć podkładkę tak jak zostało to pokazane w 1 punkcie. Jeśli nie, patrz na następne punkty.

DODATKOWO:

Ustawiliśmy za duży luz i chcemy go zmniejszyć? Niestety, po wykonaniu tej operacji krzywka wróci do pozycji pierwotnej, bez żadnego luzu. Więc i tak całą regulację będzie trzeba powtórzyć.

5. Odginamy podkładkę i odkręcamy nakrętkę. Teraz należy zdjąć rolkę zabieraka (kółko). Czasem schodzi luzem, czasem trzeba użyć ściągacza jak na poniższym zdjęciu:


Po zdjęciu rolki luz kasuje się i teraz należy wrócić do początku poradnika i postępować wg kolejności regulacji.


REGULACJA KOSY:

Jest to temat powszechnie znany ale napiszę to również gwoli ścisłości. Regulację wykonujemy na 2 biegu z założoną kosą i po regulacji luzu osiowego krzywki.

1. Ustawiamy 2 bieg. Śrubą mimośrodową pokazaną na zdjęciu regulujemy odległości między pazurami ramienia kosy, tak by były symetrycznie ustawione względem kołków na rolce (kółku).




2. Sprawdzenie luzu polega na podniesieniu kosy do góry i puszczeniu tak, by wróciła do położenia wyjściowego. Jeśli pazury nie dotykają żadnego z kołków, można uznać luz za prawidłowy.

3. Kiedy ustawiliśmy i sprawdziliśmy luz, należy skontrować śrubę mimośrodową nakrętką. Śrubę należy utrzymać w tym samym położeniu przy pomocy śrubokręta.


W tym momencie nalezy powtórzyć sprawdzenie luzu jak w punkcie drugim.

To jedyne dwie możliwości regulacji skrzyni biegów w Charcie na złożonym silniku. Poprzez eksperymenty można dodawać podkładki dystansujące na wałkach pod łożyskami.

Ważną rzeczą przy składaniu silnika jest sprawdzenie stanu tulejki krzywki oraz tego czy w ogóle ona wystepuje. Spotkałem się kilka razy z wykruszeniem tej tulei (słabe smarowanie?) jako przyczynę braku lub wyskakiwania biegów.

Heart Romet Charteł bogiem mym Heart
Cool Romet Traper nałogiem mym Cool
Big Grin CZ 3 5 0 zapiernicza tuż pod Z E R O Big Grin
W sensie zamyka licznik Tongue
23-07-2018 14:31:15
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 5 użytkowników postawiło piwo JGNZM za ten post.
Reklama
Odpowiedz 





Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Eksportowy Romet Chart 21...
Ostatni post: damian94
Dzisiaj 22:01:09
» Odpowiedzi: 74
» Wyświetleń: 12734
Romet ogar 205 nie chce j...
Ostatni post: Wodnik
Dzisiaj 20:48:02
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 70
Czajka 1974 - szczegółowy...
Ostatni post: wigryman
Dzisiaj 18:28:55
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 134
Czy to ulep
Ostatni post: arturwietnamczyk
Dzisiaj 14:14:33
» Odpowiedzi: 6
» Wyświetleń: 221
Rozmiar śruby przełącznik...
Ostatni post: Blusik
Dzisiaj 09:27:55
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 152
Romet Ogar 202 z 2021 rok...
Ostatni post: Wyrwymiech
Dzisiaj 01:10:30
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 114
Usprawnienia silnika 023 ...
Ostatni post: olon
Wczoraj 18:06:09
» Odpowiedzi: 22
» Wyświetleń: 1586
Witam :-) Romeciarzy!
Ostatni post: Motokamel
24-05-2024 23:29:55
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 68
Ogar 202 skrzywiony refle...
Ostatni post: Marianoza
24-05-2024 22:12:12
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 53
Motorynka M3 by Decuu
Ostatni post: Deecuu
24-05-2024 18:09:25
» Odpowiedzi: 72
» Wyświetleń: 18143
WSK 125 składanie silnika
Ostatni post: NoSeLatamTrochu
24-05-2024 02:10:01
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 193
Jubilacik
Ostatni post: zaz
23-05-2024 09:58:20
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 196
pomoc przy indentyfikacji...
Ostatni post: romek
22-05-2024 21:52:26
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 222
Gaźnik k60b
Ostatni post: romek
22-05-2024 21:50:34
» Odpowiedzi: 7
» Wyświetleń: 252
Brzęczenie po uszczelnien...
Ostatni post: romek
22-05-2024 21:44:24
» Odpowiedzi: 14
» Wyświetleń: 1504

Reklama