Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy!
Podwójne Światło stopu w Ogarze - Wersja do druku

+- Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! (https://www.chlopcyrometowcy.pl)
+-- Dział: Motorowery i motocykle Romet (/forumdisplay.php?fid=13)
+--- Dział: Usprawnienia (/forumdisplay.php?fid=20)
+--- Wątek: Podwójne Światło stopu w Ogarze (/showthread.php?tid=55413)

Strony: 1 2


Podwójne Światło stopu w Ogarze - grissley - 31-07-2025 03:44:50

Jest sporo tematów o stopie w Rometach, ale wszystkie jedynie o pojedynczym - czyli z czujnikiem podłączonym do dźwigni hamulca tylnego.
Gdzieś indziej w necie idzie nawet znaleźć wyjaśnienie jak krowie na rowie:
https://www.motomaniacy.com/viewtopic.php?t=6166
Szukam podobnie łopatologicznej instrukcji jak to zrobić, żeby działało zarówno z przednim jak i z tylnym hamulcem.
Ktoś podpowie? Najlepsze byłoby rozwiązanie jak najmniej ingerujące w oryginalny wygląd, ale każdą opcję przeanalizuję Smile

Uprzedzając pytania "po co", "przecież nie trzeba itp" - Ogarek ma jeździć za granicą a wraży wydział komunikacji właśnie mnie poinformował, że jeśli pojazd jest z 1990r (jak mój), to u nich musi mieć podwójny stop (i kierunkowskazy). Także tego Wink


RE: Podwójne Światło stopu w Ogarze - romek - 31-07-2025 08:13:47

No ja mówiłem od razu że jak stop to z przodu też, niestety musisz kombinować i najlepiej chyba wymienić całe klamki z korpusami od jakiegoś chinola tylko pewnie będzie trzeba rzeźbić z linka


RE: Podwójne Światło stopu w Ogarze - Quake96 - 31-07-2025 21:36:40

Cytat:że jeśli pojazd jest z 1990r (jak mój)

A to czasem nie jest typowy błąd i to nie jest data rejestracji przekształcona w rocznik a nie faktyczny rok produkcji? Ten czerwony "metalik" szedł przeważnie w 89 roku i tylko takie roczniki z tym lakierem widziałem. Sprawdź numer ramy czy zaczyna się od 89 czy 90, bo ogólnie Ogarów z 1990 to za wiele raczej nie ma.


RE: Podwójne Światło stopu w Ogarze - grissley - 02-08-2025 23:07:23

(31-07-2025 21:36:40)Quake96 napisał(a):  
Cytat:że jeśli pojazd jest z 1990r (jak mój)

A to czasem nie jest typowy błąd i to nie jest data rejestracji przekształcona w rocznik a nie faktyczny rok produkcji? Ten czerwony "metalik" szedł przeważnie w 89 roku i tylko takie roczniki z tym lakierem widziałem. Sprawdź numer ramy czy zaczyna się od 89 czy 90, bo ogólnie Ogarów z 1990 to za wiele raczej nie ma.

Aaale na ramie jest rok produkcji ramy, a w dowodzie jest rok produkcji całego Ogara Wink
Na ramie mam 89.


RE: Podwójne Światło stopu w Ogarze - romek - 02-08-2025 23:41:40

Bo rok produkcji z dowodu wzięli z daty pierwszej rejestracji zapewne. Jeśli rok różnicy robi różnicę tutaj, to jest to kwestia do odkręcenia.


RE: Podwójne Światło stopu w Ogarze - grissley - 03-08-2025 00:34:32

Co do roku produkcji - numer na ramie musieli nabijać w momencie produkcji konkretnie tego elementu. A data produkcji Ogara to moment w którym zjechał z taśmy. Więc ramy tłuczone pod koniec roku z definicji miały numerek "wcześniejszy" niż rok produkcji. A podejrzewam, że było trochę leżaków montowanych po czasie, gdzie rozjazd był jeszcze większy?

Ale co do meritum, to nie robi mi to różnicy - musiałoby być 15 lat przekłamania Wink


RE: Podwójne Światło stopu w Ogarze - romek - 03-08-2025 09:15:06

Oczywiście mogło tak być, ale nikt tego pod uwagę nie brał po prostu wpisywana była jedynie data rejestracji i to nie pierwszej tylko aktualnej, potem jak wymieniano dowód trzeba bylo skądś uzupełnić rocznik, ja miałem np komara sztywniaka z 1984 Wink


RE: Podwójne Światło stopu w Ogarze - Quake96 - 04-08-2025 20:06:47

Cytat:Aaale na ramie jest rok produkcji ramy, a w dowodzie jest rok produkcji całego Ogara

Cytat:Co do roku produkcji - numer na ramie musieli nabijać w momencie produkcji konkretnie tego elementu. A data produkcji Ogara to moment w którym zjechał z taśmy. Więc ramy tłuczone pod koniec roku z definicji miały numerek "wcześniejszy" niż rok produkcji. A podejrzewam, że było trochę leżaków montowanych po czasie, gdzie rozjazd był jeszcze większy?

Ale bzdura, dawno takiej głupoty nie słyszałem :F Nie ma czegoś takiego jak "rok produkcji całego ogara". Rok produkcji nabity na ramie to rok produkcji motoroweru, koniec kropka. I nie tłukli tego "na przód", bo akurat Ogarów 200 wyjeżdżało ledwie 40 000 sztuk rocznie co i tak nie starczało zapotrzebowaniu rynkowemu, stąd powstanie 205. Przestań sobie wmawiać coś co nie jest prawdą Smile

Od razu wiedziałem że masz zachachmęcone w papierach, bo to typowa akcja. Też miałem dowód do Ogara z datą rejestracji 1989 choć na ramie był 1988. Znajomy też miał Jawę 50, tyle że tam dowód miał z przyjmijmy 83 roku, gdy Jawa była rocznik 1976. Nie zwrócił na to uwagi przy rejestracji i też w nowy dowód chcieli mu wpisać 1983. Szybko go uświadomiłem o błędzie i naprostował sytuację.

Cytat: po prostu wpisywana była jedynie data rejestracji i to nie pierwszej tylko aktualnej, potem jak wymieniano dowód trzeba bylo skądś uzupełnić rocznik, ja miałem np komara sztywniaka z 1984

I to kolejny żywy przykład na tą urzędniczą patologię. W tych starych potwierdzeniach zgłoszenia do rejestru nie było wpisywanego roku produkcji bo nikogo to wtedy nie obchodziło. Jak weszły nowsze dowody to właśnie z daty rejestracji brano rok produkcji, bo nikt się nie bawił w żadne weryfikowanie roczników czy nawet modeli. Do dziś pełno tego jeździ, gdzie np. Ogar 200 jest zarejestrowany jako T-1... Choćby w moim przypadku. To po prostu efekt lenistwa urzędników i poniekąd posiadaczy.

Innymi słowy, było najpierw to wyprostować. Skoro mówisz, że od 1990 są takie a nie inne wymagania, to gdybyś miał w dowodzie prawdziwą datę produkcji to miałbyś problem z głowy. A tak cudujesz z tymi światłami i innymi duperelami trochę jakbyś chciał z tego zrobić współczesny motorower.


RE: Podwójne Światło stopu w Ogarze - romek - 04-08-2025 20:26:22

Quake, silników z Czechosłowacji było rocznie 40.000 z czego odjąć troche sprzedawanych jako części zamienne, to ogarów 200 rocznie było co najmniej 30-pare tysięcy Wink

Mój Ogar 200 był zarejestrowany na euro blaszce jako Ogar 205 i to prostowalem, ale jak się zajrzy do cepiku to tam są takie głupoty że głowa mała. Taki off topić.


RE: Podwójne Światło stopu w Ogarze - tomangelo - 04-08-2025 20:56:32

Według danych z dowodu mój Komar ma 2 miejsca i silnik o mocy 2KW.

Z tymi miejscami to w tym przypadku poniekąd nawet się zgadza, na kanapie Sporta 2 szczupłe osoby się zmieszczą, a na wahaczach są zamontowane (w innym kolorze, co zdradza nieoryginalność nawet dla laika) podnóżki dla pasażera. Więc teoretycznie mogę legalnie zabierać pasażera. Gdyby jeszcze ta moc była prawdziwa Big Grin


RE: Podwójne Światło stopu w Ogarze - Quake96 - 04-08-2025 21:45:25

Cytat:Quake, silników z Czechosłowacji było rocznie 40.000 z czego odjąć troche sprzedawanych jako części zamienne, to ogarów 200 rocznie było co najmniej 30-pare tysięcy

Wkradła się mała literówka, a raczej chyba cyfrówka :F Już poprawiłem.

Produkcja zakładała dokładnie 40 000 sztuk rocznie, silniki sprzedawane jako części zamienne to raczej inna bajka. Mniejsza o większość już Wink

Nadal, zapotrzebowanie było znacznie większe, zwłaszcza po zaprzestaniu produkcji WSK.


RE: Podwójne Światło stopu w Ogarze - grz3513k - 04-08-2025 23:57:37

(04-08-2025 20:26:22)romek napisał(a):  Mój Ogar 200 był zarejestrowany na euro blaszce jako Ogar 205 i to prostowalem, ale jak się zajrzy do cepiku to tam są takie głupoty że głowa mała. Taki off topić.

Ja mam to samo z ogarem 200 kiedy chciałem to wyprostować to zostałem uświadomiony, że potrzeba do tego rzeczoznawcy a to nie za darmo, więc dałem sobie spokój bo jedna cyferka w dowodzie nie robi mi różnicy a co do roku produkcji to moje oba ogary w dowodzie mają ją wpisaną prawidłową. Chociaż mój 205 był z jakiegoś powodu zarejestrowany dopiero rok po wyprodukowaniu


RE: Podwójne Światło stopu w Ogarze - grissley - 05-08-2025 03:14:37

(04-08-2025 20:06:47)Quake96 napisał(a):  Innymi słowy, było najpierw to wyprostować. Skoro mówisz, że od 1990 są takie a nie inne wymagania, to gdybyś miał w dowodzie prawdziwą datę produkcji to miałbyś problem z głowy.

Ależ nigdzie tak nie napisałem. Wręcz przeciwnie:
romek napisał(a):  Jeśli rok różnicy robi różnicę tutaj, to jest to kwestia do odkręcenia.
grissley napisał(a):  nie robi mi to różnicy - musiałoby być 15 lat przekłamania Wink


(04-08-2025 20:06:47)Quake96 napisał(a):  Rok produkcji nabity na ramie to rok produkcji motoroweru, koniec kropka.
No nie. Nie kupuję tego. Rok nabity na ramie to rok produkcji ramy. Potem szło toto do malowania (już z nabitym numerem), a potem składano pojazd. Za datę produkcji co do zasady uznaje się dzień, w którym pojazd jest gotowy/skończony itp. Niejako "zjeżdża z taśmy".


(04-08-2025 20:06:47)Quake96 napisał(a):  Od razu wiedziałem że masz zachachmęcone w papierach, bo to typowa akcja.
Bardzo możliwe. Ale jeżeli jedynym na to dowodem jest numer nabity na ramie to ja to chromolę. Jeżdżenie teraz po jakichś diagnostach, uzyskiwanie papierów, zabawa z WK, bez sensu. Co innego, jakby się dokładną datę (dzień produkcji) dało jakoś poznać. To z samej ciekawości chętnie bym wykopał.


(04-08-2025 20:06:47)Quake96 napisał(a):  A tak cudujesz z tymi światłami i innymi duperelami trochę jakbyś chciał z tego zrobić współczesny motorower.
Zacytuję odpowiedź wrażego urzędu komunikacji:
"Dear Sir,

We herewith acknowledge reception of your request.

A bike under 125 ccm must have 2 stoplights from November 25th, 1975.
A bike from 125 ccm up, one stoplight is enough.

Blinkers too must be installed."


RE: Podwójne Światło stopu w Ogarze - Bob_Harley - 05-08-2025 08:57:47

motorower ma miec 2 swiatła stop a od 125cc wzwyż jedno? bolszewickie brednie xD


RE: Podwójne Światło stopu w Ogarze - grissley - 05-08-2025 14:02:33

(05-08-2025 08:57:47)Bob_Harley napisał(a):  bolszewickie brednie xD
Nie qmam, jaki w tym jest sens...
Ale pisałem do nich dwa razy i "jak już Panu wcześniej odpowiedzieliśmy, tak, musi Pan mieć DWA światła stopu..." :|
Chore.