Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy!
Jawa Bistella 500 (10x 50cm³ z jawki) - Wersja do druku

+- Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! (https://www.chlopcyrometowcy.pl)
+-- Dział: Po godzinach (/forumdisplay.php?fid=22)
+--- Dział: Dwa kółka (/forumdisplay.php?fid=172)
+--- Wątek: Jawa Bistella 500 (10x 50cm³ z jawki) (/showthread.php?tid=54043)



Jawa Bistella 500 (10x 50cm³ z jawki) - KrteknaWigrach - 28-04-2023 15:17:20

Na Simsony z silnikami 2,3,4 w rzędzie (poprzecznie) chyba wielu z was już natrafiło na niecie, natomiast na Jawę "Bistella" pewnie niekoniecznie. W każdym razie forumowa szukajka na hasło "Bistella" nie nie daje żadnego trafienia.

Ponad rok temu ma necie pojawiło się nieco wiecej informacji o tzw. Jawie Bistella 500. Gość z Czech na bazie Jawy 18 (z 1953r.), którą odrestaurowal, zbudował dwusuwowy, niezwykle oryginalny silnik, w ktorym zastosowal 10 cylindrów (wraz z "przyległościami";) ) z jawki 50 w układzie podwójnej gwiazdy, jedna nad drugą, obrócone względem siebie o 36*. Do tego dołożone jest doładowanie za pomocą kompresorów. Z resztą poczytajcie i poglądajcie sami:

https://www.bistella.cz/bistella-500-motorcycle/
https://www.garaz.cz/clanek/motorky-cesky-unikat-bistella-desetivalec-a-perak-21007942
https://motogen.pl/bistella-500-dwusuw-o-10-cylindrach-z-czech/
https://www.youtube.com/watch?v=XR-87KWeSMk

P.S. nazwa "Bistella" nie jest w przypadku tego oryginalnego projektu przypadkowa - z łaciny znaczy właśnie "podwójna gwiazda".


RE: Jawa Bistella 500 (10x 50cm z jawki) - Dawdzio - 28-04-2023 22:23:12

To jest dopiero masochizm. Ja silnika z jednym takim cylindrem miałem dość :F
Ale wygląda ślicznie.


RE: Jawa Bistella 500 (10x 50cm z jawki) - wazniak96 - 28-04-2023 23:39:38

Oglądałem i czytałem na ten temat już jakiś czas temu. Ponoć umyślnie ograniczył moc tego silnika bo bał się, że rama tego nie wytrzyma Big Grin


RE: Jawa Bistella 500 (10x 50cm z jawki) - KrteknaWigrach - 01-05-2023 19:29:28

Tam są ograniczenia osiągów trojakiego rodzaju:
Po pierwsze, żeby był odpowiedni margines bezpieczeństwa - żeby nie trzeba było co kilka tygodni rozbierać silnika i naprawiać, bo znowu ktoraś część, na dłuższa metę, nie wytrzymała wyżyłowanych warunków.
Po drugie, są ograniczenia wynikające ze zdroworozsądkowego dostosowania osiagów nowego silnika do starego/oryginalnego zawieszenia i hamulców.
Po trzecie,ograniczenia wynikające z dostosowania do wymaganych do zarejestrowania i poruszania się po drogach publicznych przez czeskie przepisy oryginalnej mocy maks.(12KM) i prędkości maks. pierwotnego motocykla z pierwotnym silnikiem (z 1953r.). Jakoś mam takie dziwne przekonanie, że te ostatnie ogranczenia są możliwe do łatwego usunięcia poza garażem/warsztatem, pewnie nawet do zrobienia w czasie jazdyBig Grin.

P.S. W tytule wątku jest bląd, powinno być "10x 50cm3" ("3" ma oznaczać do trzeciej potegi, lub jak kto woli, do sześcianu), ewentualnie z anglosaska "10x 50ccm". Niestety nie mogłem już tego poprawić, bo edycja jest możliwa jedynie przez dość krótki czas od napisania.