Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy!
Renowacja Komara z 1984 r. krok po kroku - Wersja do druku

+- Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! (https://www.chlopcyrometowcy.pl)
+-- Dział: Motorowery i motocykle Romet (/forumdisplay.php?fid=13)
+--- Dział: Nasze Romety (/forumdisplay.php?fid=14)
+--- Wątek: Renowacja Komara z 1984 r. krok po kroku (/showthread.php?tid=52554)

Strony: 1 2 3 4 5


Renowacja Komara z 1984 r. krok po kroku - Nestor - 06-09-2021 00:01:14

Witam,
Nabyłem Komara z 1984 r. Stan taki jak na zdjęciu. Nie patrzcie, że brudny, bo dopiero co był rozładowany i to pierwsze zdjęcie u mnie. Niby z daleka wygląda OK, ale niestety - głównie na chromach - ruda zaczęła się do niego dobierać.
W kolejnych postach zamieszczę dokładniejsze zdjęcia i pewnie zacznie się moja litania pytań do Was. Jedno już przed drugim zdjęciem.
Liczę na Waszą pomoc, bo chciałbym, aby ten Komar został odrestaurowany na przysłowiową igiełkę.



Tu moje pierwsze pytanie: czy te chromy kierownicy uda się jeszcze odczyścić z rdzy (podobnie jest na obręczach kół), czy raczej elementy te nadawać się będą do gruntownego oczyszczenia i naniesienia nowej powłoki?




RE: Renowacja Komara z 1984 r. krok po kroku - joozek - 06-09-2021 00:37:22

To raczej już nie jest Komar, pokaz go z drugiej strony.


RE: Renowacja Komara z 1984 r. krok po kroku - Debesta - 06-09-2021 00:51:01

Ja nie wiem co Ty chcesz restaurować, jest przecież ładny i piękny.


RE: Renowacja Komara z 1984 r. krok po kroku - Piotrekdriver1 - 06-09-2021 05:56:26

Romet 100.Silnik O25 siedzi w nim jak nic.


RE: Renowacja Komara z 1984 r. krok po kroku - Nestor - 06-09-2021 23:59:26

(06-09-2021 00:37:22)joozek napisał(a):  To raczej już nie jest Komar, pokaz go z drugiej strony.

W dowodzie rejestracyjnym jest napisane "Komar" Big Grin
A dokładnie jaki to model? Niestety, ale nie zachowała się żadna dokumentacja do niego.

Co do renowacji. Jak tylko złapię trochę zakrętu z czasem to porobię zdjęcia. Chromy są pordzewiałe. Nie wiem czy to tylko nalot czy też powłoka zjedzona przez rudą. To trzeba na pewno zrobić, bo nie wygląda ładnie.

Czym można przepłukać skrzynię? Jest tam olej sprzed wielu lat.


RE: Renowacja Komara z 1984 r. krok po kroku - Debesta - 07-09-2021 02:45:41

Jak jest olej bez wody i syfu, to odpal silnik niech sie nagrzeje i normalnie go spusc i zalej świezy.


RE: Renowacja Komara z 1984 r. krok po kroku - joozek - 07-09-2021 13:54:39

(06-09-2021 23:59:26)Nestor napisał(a):  
(06-09-2021 00:37:22)joozek napisał(a):  To raczej już nie jest Komar, pokaz go z drugiej strony.

W dowodzie rejestracyjnym jest napisane "Komar" Big Grin
A dokładnie jaki to model? Niestety, ale nie zachowała się żadna dokumentacja do niego.

To ROMET 100. Czy na główce ramy dwie pierwsze cyfry to na pewno 84, a potem 6 cyfr nr ramy, vin ??? Może jest tylko wpis, data pierwszej rejestracji 1984???
W różnych opisach znajdziemy zapis, że lata produkcji tego modelu to 1983-85. Tu na forum już ktoś pokazywał też z 84 r, ale np z 85 ja takich nie widziałem.
Nie zmienia to faktu, że to bardzo dobrze zachowany egzemplarz. Zwróć uwagę na tylne amortyzatory - niepełne dolne główki aluminiowe, oraz częściowo zakarbowane górne szklanki aluminiowe.
Do tego przedni widelec - lagi fi 23, ale z osłonami pvc typu Kadet.
Dół widelca zakończony jest prosto, a wspomniane osłony utrzymują metalowe druciane agrafki, mocowane do małych otworków w rurach. Do tej pory sądziłem, że tylko w pierwszym roczniku Kadeta takie stosowano.
Znając ówczesne "działania" w Romecie, mógł dostać to co akurat było pod ręką. Mimo to można napisać, że ciekawie to wyszło.
Co do chromu, to są już tak głębokie wżery, że nawet szlifowanie i nowa powłoka ich nie pokryje. Poszukaj coś dużo lepszego od Komara 2351/52 - będzie taniej.


RE: Renowacja Komara z 1984 r. krok po kroku - Norweski Zomowiec - 07-09-2021 15:43:07

Ja bym nic przy nim nie robił z renowacji. Zostawić jak jest- szczególnie że to dość rzadki model Romet 100


RE: Renowacja Komara z 1984 r. krok po kroku - Debesta - 07-09-2021 16:33:24

Właśnie, szkoda kasy, a bardziej szkoda oryginalnosci.

Tylko pamietaj zeby go umyc jakimś delikatnym szamponem, nie detergentem!


RE: Renowacja Komara z 1984 r. krok po kroku - joozek - 07-09-2021 17:33:35

Zwykly szampon to za mało, nawet samochodowy.
Zdecydowanie lepszy efekt osiagniesz myjac benzyną ekstrakcyjna bezzapachową. Myjesz z użyciem ropownicy i sprezonego powietrza, domywasz pędzelkiem wszelkie szczeliny. Od razu wycierasz szmatką, np ze starego przescieradla, tak by nie zostawały klaczki. Czynność mycia rob po kawałku. Teraz pora na pastę lekko-scierna, np tempo, potem jakies mleczko do karoserii. Po 2, 3 dniach silikon w sprayu, teraz po calosci.


RE: Renowacja Komara z 1984 r. krok po kroku - Norweski Zomowiec - 07-09-2021 17:43:18

Do czyszczenia ciężkich zabrudzeń warsztatowych, a nawet do myjki ultra polecam
https://allegro.pl/oferta/tenzi-super-green-special-nf-1l-srodek-do-mycia-6786807514?snapshot=MjAyMC0wOC0yMlQxODo1NzowNy40ODFaO2J1eWVyOzI3YWMzNGZmY2IzMzk5​OTA5ZDFhNzBkOTgwNzVlN2IwYWIxZGEzZmQ0YjljYWMwNTEyOTg4YzczNmZkNmRhMGQ%3D


RE: Renowacja Komara z 1984 r. krok po kroku - KOMBI - 07-09-2021 20:58:10

ja tam na kierownicy nożykiem zdrapywałem ale nie polecam jak jest jeszcze szansa na odratowanie chromu. jak już po nim to można Big Grin


RE: Renowacja Komara z 1984 r. krok po kroku - Nestor - 11-09-2021 15:16:41

Odpowiadając po kolei:

"Jak jest olej bez wody i syfu, to odpal silnik niech sie nagrzeje i normalnie go spusc i zalej świezy."
Nie wiem co tam jest. Z tego co wiem, to olej będzie miał ze 30 lat. Pytanie czy to co jeszcze zostało jest olejem czy jakąś breją.
Co do odpalenia silnika - czy wtrysnąć mu trochę oleju w cylinder? Czy wcześniej w ogóle zdjąć pokrywę i zobaczyć w jakim stanie jest cylinder, ewentualnie czy rozebrać cały silniczek i popatrzeć co i jak wygląda? Co sugerujecie?

"To ROMET 100. Czy na główce ramy dwie pierwsze cyfry to na pewno 84, a potem 6 cyfr nr ramy, vin ??? Może jest tylko wpis, data pierwszej rejestracji 1984???"
Rzeczywiście rok produkcji na ramie to 1983. W dowodzie jest tylko 6 pozostałych cyfr. Byliśmy przekonani z Tatą, że kupił go w 1984 r. i dał rok później (jak dostał talon na FSO 1500) wujkowi. Rzeczywiście było to rok wcześniej.
Tam - poza dodaniem kierunków - nie było zmienione nic, więc oryginał jak najbardziej oryginalny :-). Nawet ogumienie od nowości. Pasuje je zmienić, bo strach by było na nich jechać.

"Teraz pora na pastę lekko-scierna, np tempo, potem jakies mleczko do karoserii."
Tempem po lakierze?
Rozebrać go całego, czy na skręconym to robić?

Teraz tak.
1. Jaka świeca do tego silnika?
2. Jaki olej do skrzyni?
3. Jaki olej do paliwa i w jakim stosunku mieszać z paliwem?
4. Jak i czym przepłukać bak, żeby nie było w nim syfu? Obecnie jest tam stare paliwo (25 lat Big Grin)
5. Jak wyczyścić gaźnik? Ostatnio słyszałem od jednego gościa co zbiera stare okazy motoryzacji, że można go wygotować w occie i że to go super wyczyści. Robił tak ktoś z Was??
6. Jaki model kondensatora, bo z tego co pamiętam był z nim problem.

Pozostaje jeszcze sprawa tych chromów i lakieru. Na zamieszczonych poniżej zdjęciach zobaczycie jak to wygląda. Myślę, że lakier w niektórych miejscach odpadnie (szczególnie na uchwytach mocujących przedni błotnik. Bagażnik też w nie najlepszym stanie. Skoro nie malowanie, to co polecacie, żeby skutecznie zabezpieczyć lakier przed postępowaniem korozji?
No i te chromy. Pod samą szmatką schodzi ta rdza, ale pozostają wżerki.














RE: Renowacja Komara z 1984 r. krok po kroku - KOMBI - 11-09-2021 15:24:04

Teraz tak.
1. Jaka świeca do tego silnika?

iskra f75/f80

2. Jaki olej do skrzyni?

lux10

3. Jaki olej do paliwa i w jakim stosunku mieszać z paliwem?

to jaki chcesz do mieszanki, ja używam takiego ze stacji do 2t i działa. tłok raczej docierany był 15 lat temu więc mieszanka 1:20

4. Jak i czym przepłukać bak, żeby nie było w nim syfu? Obecnie jest tam stare paliwo (25 lat Big Grin)

benzyną albo jakimś środkiem do tego.

5. Jak wyczyścić gaźnik? Ostatnio słyszałem od jednego gościa co zbiera stare okazy motoryzacji, że można go wygotować w occie i że to go super wyczyści. Robił tak ktoś z Was??

na temat octu się nie wypowiem bo nie robiłem ale gaźnik możesz przeczyścić takim benzyną lub specjalnym sprejem do gaźników

6. Jaki model kondensatora, bo z tego co pamiętam był z nim problem.

na allegro znajdziesz kondensatory. wpisz kondensator komar i tyle


RE: Renowacja Komara z 1984 r. krok po kroku - Nestor - 11-09-2021 15:41:46

(11-09-2021 15:24:04)KOMBI napisał(a):  2. Jaki olej do skrzyni?

lux10

Może być ten Orlen Lux 10 API SA SEA 30? Nie przeszkadza to, że to silnikowy? Czy też jest jakiś Lux 10 typowo do przekładni?
A Hipol? on jest do przekładni.