Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy!
Tłok spuchł i zatrzymał silnik - co dalej ? - Wersja do druku

+- Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! (https://www.chlopcyrometowcy.pl)
+-- Dział: Motorowery i motocykle Romet (/forumdisplay.php?fid=13)
+--- Dział: Problemy techniczne - Silnik, przeniesienie napędu (/forumdisplay.php?fid=221)
+--- Wątek: Tłok spuchł i zatrzymał silnik - co dalej ? (/showthread.php?tid=41444)

Strony: 1 2 3 4


Tłok spuchł i zatrzymał silnik - co dalej ? - Maciek_Krk - 02-09-2016 20:47:46

Siema !

Moja niecierpliwość jak zawsze zaowocowała nie najlepszym efektem Walcze z tym Big Grin

w kazdym razie sytuacja ma sie tak:
1 szlif cylindra ori ZMD, tłok i pierscienie R1 jakieś z 'allegro' niby AK12 ma odlane od wnetrza tłoka. Gaźnik GM13F1 iglica na samej gorze. Przejechalem lekko ponad 200km delikatnie i spokojnie wiec stwierdzilem ze mozna w koncu co nieco przycisnać na maxa. Tylko ze w sumie to na tym maxie dobra dluzsza chwile jechałem i... nagle zmuła silnika i to tak mocno zchamowało aż zablokowało koło...
Odpalilem go doslownie 30 sekund po tym od 1szego kopa i juz znowu delikatnie jadac dojechalem do domu bez problemu.

No i teraz pytanie - co dalej ? Big Grin Docierać go nadal te 300km pozostale na spokojnej jezdzie, czy obowiazkowo sciagac cylinder i oceniać straty ? Moze sama głowice narazie i zobaczyć gładź cylindra ?

PS: tak wiem wiem kolejny co katuje na dotarciu WinkWink wiec darujcie takie komentarze.


RE: Tłok spuchł i zatrzymał silnik - co dalej ? - Jaro5 - 02-09-2016 21:05:18

zdejmij cylka i sprawdź, uszczelki to 5zł


RE: Tłok spuchł i zatrzymał silnik - co dalej ? - Rafku - 03-09-2016 11:15:52

Hahah fajnie to musiało wyglądać Big Grin

Ja bym nic nie ściągał, tylko dalej powoli jeździł - no bo jak coś się stało to i tak tego nie naprawisz, tylko wymienisz...


Sprzedaj mi GM13F, po co ci w 023?


RE: Tłok spuchł i zatrzymał silnik - co dalej ? - Jaro5 - 03-09-2016 12:12:01

Ale jak tłok spuchł i nie narobił szkód na cylku to trzeba go wymienić.


RE: Tłok spuchł i zatrzymał silnik - co dalej ? - rafi555 - 03-09-2016 12:13:54

tłok kosztuje 12 zł to po co męczyć silnik ?


RE: Tłok spuchł i zatrzymał silnik - co dalej ? - Maciek_Krk - 03-09-2016 13:18:30

No więc tak.. po zrzuceniu samej głowicy wydawało mi się że nic się nie stało bo przy dolnym położeniu tłoka nie dopatrzyłem się żadnych uszkodzeń aczkolwiek ciemno miałem w garażu. Natomiast po zrzuceniu cylindra ukazał się już nieco gorszy obraz sytuacji, pewnie nie tragiczny - jednak są ewidentne ślady przytarcia.

Tak się to teraz ma... :







Co dalej ?
Cylinder kolejny szlif obowiązkowy ?
Tłok do wymiany ( pierścienie zostają ? ) ?

Rysy nie są jakieś "konkretne" ale są.. niby w dolnej partii cylindra ale są...

Chciał bym zrobić to dobrze ale i ekonomicznie, bo wiadomo można zrobić szlif nr 2, nowy tłok i pierścienie... ale budżet na ten rok przekroczony już za dużo. No chyba że... nie ma innego wyjścia ? Aczkolwiek wolał bym jeśli się da zrobić to po minimum.

Jakie też były by konsekwencje na dalsze użytkowanie przy zostawieniu tego jak jest ?


RE: Tłok spuchł i zatrzymał silnik - co dalej ? - plusminus - 03-09-2016 13:37:22

Najpierw wyeliminuj przyczynę tego. Sprawdź luzy pierścieni. Najprawdopodobniej winę ponosi za wszystko słabej jakości tłok.


RE: Tłok spuchł i zatrzymał silnik - co dalej ? - Jaro5 - 03-09-2016 13:56:59

Wymiana tłoka i pierścieni załatwi sprawę, cylek jest lekko przytarty, przetrzyj go delikatnie papierem 800 w miejscu przytarcia i będzie git, na dotarciu daj iglicę do góry żeby dostawał więcej paliwa zmniejszysz tym ryzyko zatarcia.


RE: Tłok spuchł i zatrzymał silnik - co dalej ? - Maciek_Krk - 03-09-2016 14:27:02

Ok, Dzięki za szybką odpowiedź. Lece do sklepu puki otwarty i zakładam Wink Cieszę się że cylek może zostać.

A co do iglicy już była i jest podniesiona na maxa bo tak mu najlepiej było.

Po tej wymianie rozumiem że muszę zresetować i od 0 cały proces docierania zacząć ? Smile :/ Smile

Zapytam jeszcze, czy Mixol mimo że był fabrycznie zalecany, nadal wart jest używania ? Używam bo skoro tak było kiedyś niech będzie i teraz, ale z drugiej strony po 30 latach technologia poszła trochę do przodu i może lepiej lać coś innego ? Kiedyś jak miałem Simsona to lałem Husqvarnę do pił itd Tongue Co polecicie ?


RE: Tłok spuchł i zatrzymał silnik - co dalej ? - Jaro5 - 03-09-2016 14:39:38

Kup lepszy olej typu castrol mobil itp. pół syntetyk lub też nawet pełny syntetyk, te oleje spalają się dużo lepiej i nie robią nagarów a i właściwości smarne dużo lepsze.
Docieranie musisz prowadzić przez 500 km co najmniej.


RE: Tłok spuchł i zatrzymał silnik - co dalej ? - Maciek_Krk - 03-09-2016 15:22:13

Ok dzięki, w takim razie zaopatrzę się w lepszy olej, bo faktycznie na mixolu po raptem 200km nagaru sporo się zebrało.
Mam lekko ponad pół baku z miksolem.. wylać to ? Czy zużyć i od nowego tankowania lać nowy ?
I jakie lać proporcje na lepszym oleju ? Takie jak dotychczas czy inne ?

Jeszcze dla mojej wiedzy i innych, rozumiem że tłok wymieniam bo po tym jak spuchł jego właściwości materiałowe się zmieniły - kolejne spuchnięcie nastąpi w niższej temperaturze? Pomijając widoczne uszkodzenia oczywiście.
A jak to jest z pierścieniami ?


RE: Tłok spuchł i zatrzymał silnik - co dalej ? - Jaro5 - 03-09-2016 15:27:35

Tłok po spuchnięciu nadaje się do wyrzucenia, z reguły po takim czymś puchnie o wiele szybciej, pierścienie lepiej też wymienić bo to niewielka różnica w cenie i też mogło je uszkodzić choć może nie być tego widać.
Paliwo wlej sobie do banieczki może przyda się do mycia czy coś w tym stylu, i daj nową mieszankę.


RE: Tłok spuchł i zatrzymał silnik - co dalej ? - Maciek_Krk - 03-09-2016 15:39:05

Piękne dzięki za informacje, człowiek się uczy całe życie Smile

Jakie proporcje mieszanki na lepszym oleju stosować w takim razie ?

Sklep niestety zamknięty już dzisiaj wiec uszczelek i oleju nie kupię, ale mam tłok CX'a R1 z pierścionkami R1 nie używany. Co prawda parę lat temu był nie umiejętnie zakładany i zdejmowany sworzeń w nim - metodą na stukanie młotkiem, ale przyjże mu się dokładnie i jak nie ma uszkodzeń to go chyba założę. Zastanawiam się też, choć miałem tego nie robić... nad małym tuningiem - a mianowicie podcięciem tłoka o 1mm od spodu od strony dolotu. Warto ?

Jaki macie patent na wyciśnięcie sworznia z tłoka jak tylko cylinder jest zrzucony ? Sworzeń założyłem po uprzednim podgrzaniu tłoka i wszedł elegancko, jednak teraz grzanie tłoka ze sworzniem raczej nic nie da Wink


RE: Tłok spuchł i zatrzymał silnik - co dalej ? - Jaro5 - 03-09-2016 16:07:41

Mieszanka normalna jak zaleca producent
Sworzeń powinien wyjść bez większych oporów.
Taki tuning jak piszesz nie wiele pomoże.


RE: Tłok spuchł i zatrzymał silnik - co dalej ? - krystian276 - 03-09-2016 16:10:26

(03-09-2016 14:39:38)jaro5 napisał(a):  lub też nawet pełny syntetyk

Pełny syntetyk do rometa? Przecież to szybko zeżre pierścienie, do starych silników mineralny wg mnie najlepszy.