Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy!

Pełna wersja: Wymiana tłoka i cylindra
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Witam ponownie wszystkich motocyklistów i motorowerzystów. Tym razem mam pytanie dotyczące postępowania przy wymianie cylindra i tłoka. Po zdjęciu tego pierwszego okazało się, że w trakcie eksploatowania silnika, niestety nie wiem dokładniej kiedy to mogło nastąpić (tłok jest prawdopodobnie z 2007 roku, więc za świeży nie jest), urwały się uszy zabezpieczenia sworznia tłokowego i zrobiły się dość spore rysy na cylindrze, w jednym miejscu nawet widać ślady przycierania, a przy oknach (chyba tak się to nazywa) jest po prostu odkruszony kawałek tulei cylindra. Sam tłok natomiast jest 3-pierścieniowy i ma dość dziwne te pierścienie bo wyglądają jak z silnika 4-suwowego, bez takich charakterystycznych zamków jak w dwusuwach. Także półki tłoka przy 2 i 3 pierścieniu są uszkodzone, wszystko to daje konieczność wymiany cylindra i tłoka. I tu mam kilka pytań, mianowicie czy jeśli do tej pory korbowód miał tulejkę w główce to musi pozostać tulejka, czy można zastosować łożysko igiełkowe? Drugie to czy tulejkę wystarczy kupić nową lub nawet zostawić tą i tylko sprawdzić czy sworzeń będzie pasował? Z remontu Ursusa, wiem że, jeśli daje się korby do regeneracji to w zakładzie wstawiają nowe tulejki korbowodu i rozwiercają je pasując idealnie ze sworzniem tłoka. Czy tu też trzeba zastosować takie rozwiązanie? No chyba że konieczne będzie zakupienie nowego wału to problem poniekąd jest rozwiązany, a może zaistnieć taka potrzeba, bo kiedy jeszcze silnik był na chodzie, miał dość spore wibracje, być może od krzywego wału. Będę wdzięczny za wszelkie informacje.
Trzeba wcisnąć nową tulejkę, rozwiercić na wymiar, naciąć rowek i sfazować od środka. Łożysko igiełkowe szybko zniszczy nieutwardzoną główkę korbowodu.
Tak jak kolega wyżej.
Przy używaniu rozwiertaka nastawnego trzeba miec na uwadze to, ze można skorygować otwór pod sworzeń i wyjdzie nam pod katem, wtedy tlok bedzie się kosil względem cylindra. Przy dobrze zrobionej tulejce i obrobionej bez pospiechu, jest spora szansa ze wszystko bedzie ok. Pamiętaj, zeby tulejke wstawić wykonana z odpowiedniego brązu, a nie z mosiądzu.
Przekierowanie