Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy!

Pełna wersja: [Poradnik] Częste problemy oraz jak je rozwiązać w Rometowskich silnikach
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Witam,

Jest to trochę nietypowy post, ponieważ opiszę tutaj częste problemy oraz jak je rozwiązać Smile

1.1 Trudności w uruchomieniu silnika

-Kluczyk stacyjki ustawiony niewłaściwie -ustawić kluczyk w środkowym położeniu
(zapłon włączony), równoległym do osi
podłużnej motoroweru

-Dopływ paliwa zamknięty -otworzyć kran paliwa

-Brak paliwa w zbiorniku - przekręcić ramię kranu paliwa na rezerwę lub
uzupełnić paliwo

-Gaźnik nie był przelany - nacisnąć (przy zimnym silniku) dwa do trzech razy
zatapiacz pływaka


-Silnik zalany paliwem na skutek naciskania zatapiacza pływaka zbyt dużo razy przy gorącym silniku- zamknąć kran paliwa, otworzyć całkowicie przepustnicę I kilkakrotnie uruchomić rozrusznik nożny; jeżeli po tym zabiegu silnik nie da się uruchomić, należy wykręcić I oczyścić świecę zapłonową; przy zamkniętym kranie paliwa otworzyć załkowicie przepustnicę I kilkakrotnie uruchomić rozrusznik w celu przedmuchania silnika; po wkręceniu świecy uruchomić silnik w obu przypadkach uruchamiać bez otwierania kranu paliwa I naciskania zatapiacza

-Dysza gaźnika zanieczyszczona -wykręcić i przeczyścić dyszę wolnych obrotów

-Kran lub przewód paliwa - przeczyścić kran i przewód paliwa; najłatwiej można
zanieczysczone to wykonać przez przedmuchiwanie przewodu
zdjętego jednym końcem z gaźnika, kran powinien
być podczas tej operacji otwarty.

-Świeca zapłonowa zanieczyszczona -świecę wykręcić i przeczyścić

-Za słaba iskra na świecy na skutek -w pierwszej kolejności wykręcić świecę
niewłaściwego odstępu elektrod zapłonową i wyregulować odstęp elektrod
świecy zapłonowej lub przerywacza na 0,5-0,6 mm; następnie (w miare potrzeby)
zdjąć lewą pokrywę silnika i wyregulować
odstęp sytków przerywacza na 0,3-0,4 mm;


- Nadpalone lub zaolejone styki przerywacza -opiłować styki specjalnym pilniczkiem,
przeczyścić , wyregulować odstęp na 0,3-0,4 mm; dostęp do styków przerywacza po zdjęciu lewej pokrywy silnika

-Kondensator lub cewka zapłonowa są uszkodzone- wymienić na nowe, w celu wymiany należy rozmontować iskrownik za pomocą specjalnego ściągacza

-Przepalony rezystor (opornik) przeciwzakłóceniowy końcówki przewodu wysokiego napięcia - wymienić końcówke przez odkręcenie jej z przewodu wysokiego napięcia, lub wymienić rezystor po rozmontowaniu końcówki

-Przewód wysokiego napięcia uszkodzony (przebicie do masy) - wymienić przewód na nowy- można go wykręcić bez rozbierania iskorwnika

1.2 Przerwa w pracy silnika po uruchomieniu

-Brak paliwa w zbiorniku- przekręcić ramię kranu paliwa na rezerwę lub uzupełnić paliwo

-Niedostateczne nagrzanie silnika po rozruchu- nacisnąć 2 lub 3 razy zatapiacz i ponownie uruchomić silnik

-Otwory odpowietrzajace w przykrywce wlewu zbiornika zanieczyszczone-odkręcić przykrywkę wlewu, otwory przeczyścić

-Kran lub przewód paliwa zanieczysczone- przeczyścić kran i przewód paliwa- najłatwiej można to wykonać przez przedmuchanie przewodu zdjętego jednym końcem gaźnika, kran powinien być podczas tej operacji otwarty

-Niewłaściwa regulacja wolnych obrotów silnika - wyregulawoać gaźnik-"wolne obroty"

1.3 Silnik ma małą moc

-Dysza główna gaźnika zanieczyszczona - wykręcić dyszę główną i przeczyścić

-Niewłaściwa regulacja gaźnika - wyregulować skład mieszanki

-Nieodpowiednie ustawienie zapłonu (za wczesny lub za późny zapłon, przy czym większy wpływ ma za późny zapłon) - ustawić zapłon

- Filtr powietrza zanieczyszczony lub zatkany otwór tłumika szmerów ssania - wyjąć filtr powietrza przemyć benzyną ,przejrzeć, przeczyścić otwory tłumika szmerów ssania.

-Układ wydechowy zanieczysczony – po zdjęciu motoroweru przemyć roztworem sody kaustycznej z wodą lub preczyścić szmatą

-Nagar w kanałach wylotowych cylindra- usunąć nagar przez wydrapanie po zdjęciu rury wydechowej

-Niesczelność pomiędzy głowicą a cylindrem, pomiędzy gaźnikiem a cylindrem lub pomiędzy obudowami silnika – usunąć niesczelność przez dokręcenie wkrętów i nakrętek, lub wymiane uszczelek

- Pęknięcie lub zapieczenie pierścieni tłokowych – wymienić pęknięty pierścień, oczyścić z nagaru rowki pierścieni

-Nadmierne zużycie gładzi cylindra, tłoka i pierścieni- wykonać naprawę silnika z wymianą zużytych częsci na nowe.

-Hamulce źle wyregulowane – wyregulować hamulec przedni regulatorem na piaście przedniej, hamulec tylny regulatorem na drążku

- Zbyt silnie naciągnięty łańcuch – wyregulować przy kole tylnim naprężaczami przy kole tylnim; dopuszczalny luz łańcucha 15 do 25 mm

-Za małe ciśnienie powietrza w ogumieniu – uzupełnić ciśnienie do 1,7 kG/cm2 (0,17 MPa) przód i 1,9 kG/cm2 (0,19 Mpa)

1.4 Nierównomierna praca silnika

- Woda w paliwie – wymienić paliwo, oczyścić odstojnik kranu paliwa i gaźnik

-Przerwy w dopływie paliwa spowodowane zanieczyszczeniami – przeczyścić zbiornik, kran paliwa i gaźnik

- Niewłaściwa regulacja gaźnika (za bogata mieszanka) – wyregulować skład mieszanki
-Przewód wysokiego napięcia jest luźny w złączach lub ma przebicia – wkręcić przewód w cewkę i końcówkę, a w przypadku przebicia wymienić

-Uszkodzenie przerywacza (wypadnięcie lub pęknięcie styków, zużycie się młoteczka) – wymienić przerywacz po rozmontowaniu iskorwnika (specjalnym ściągaczem).

-Nadpalone lub zaolejone styki przerywacza- opiłować styki specjalnym pilniczkiem, przeczyścić, wyregulować odstęp na 0,3-0,4 mm, odstęp do styków przerywacza po zdjęciu lewej pokrywy silnika.

-Kondensator lub cewka zapłonowa są uszkodzone- wymienić na nowe. W celu wymiany naley rozmontować iskrownik za pomocą specjalnego sciągacza.

-Niewłaściwy odstęp elektrod świecy zapłonowej lub przerywacza- w pierwszej kolejności wykręcić świecę zapłonową i wyregulować odstęp elektrod na 0,5-0,6 mm; następnie (w miare potrzeby) zdjąć lewą pokrywę silnika i wyregulować odstęp styków na 0,3-0,4 mm

1.5 “Kichanie” w gaźnik

-Nieodpowiednie ustawienie zapłonu (za wczesny)- ustawić zapłon

-Kondensator lub cewka zapłonowa są uszkodzone -wymienić na nowe. W celu wymiany naley rozmontować iskrownik za pomocą specjalnego sciągacza.

-Niewłaściwa odległość elektrod świecy zapłonowej lub styków przerywacza- w pierwszej kolejności wykręcić świecę zapłonową i wyregulować odstęp elektrod na 0,5-0,6 mm; następnie (w miare potrzeby) zdjąć lewą pokrywę silnika i wyregulować odstęp styków na 0,3-0,4 mm

- Nadpalone lub zaolejone styki przerywacza - opiłować styki specjalnym pilniczkiem, przeczyścić, wyregulować odstęp na 0,3-0,4 mm, odstęp do styków przerywacza po zdjęciu lewej pokrywy silnika.

-Niewłaściwa regulacja gaźnika (za uboga mieszanka) – wyregulować skład mieszanki

1.6 Zbyt duże zużycie paliwa
-Nieszczelność gaźnika, po korpusie gaźnika spływa paliwo (uszkodzone uszczelki) – wymienić uszczelki, mocno skręcić elementy gaźnika

-Przelewanie gaźnika po korpusie gaźnika spływa paliwo (pływak nie podnosi iglicy) – zdjąć pokrywe gaźnika, sprawdzić czy pod zawór nie dostały się zanieczyszczenia, wyczyścić komorę pływakową

-Niewłaściwa regulacja gaźnika (za bogata mieszanka) – wyregulować skład mieszanki

1.7 Poślizg sprzęgła

- Źle wyregulowane sprzęgło – wyregulować sprzęgło śrubą regulacyjną znajdującą się w dolnej części silnika

-Niewłaściwy olej w skrzynce biegów – wymienić olej na właściwy

- Zużyte tarcze cierne – wymienić na nowe po rozmontowaniu sprzęgła

- Sprężyna zmieniła wymiar ( wysokość ) - wymienić na nową

1.8 Nadmierne grzanie się silnika

-Nieodpowiednio ustawiony zapłon ( za wczesny ) - ustawić zapłon

- Niewłaściwa regulacja gaźnika ( mieszanka za uboga) -wyregulować skład mieszanki
-Filtr powietrza zanieczyszczony lub zatkany otwór tłumika szmerów ssania – wyjąć filtr powietrza przemyć benzyną, przejrzeć i przeczyścić otwory tłumika szmerów ssania

-Nieodpowiedni olej w mieszance paliwowej – stosować olej Lux 10 lub Lux dw albo Mixol S w stosunku 25:1

-Nagar w kanałach wylotowych – usunąć nagar przez wydrapywanie ( po zdjęciu rury wydechowej )

-Poślizg na sprzęgle – wyregulować sprzęgło śrubą regulacyjną znajdującą się w dolnej części silnika

1.9 Nagłe przerwanie pracy silnika

-Uszkodzenie świecy ( przebicie względnie zmostkowane) – wykręcić świecę, wyczyścić elektrody; w przypadku przebicia świecę wymienić na nową

- Brak paliwa w zbiorniku- przekręcić ramię kranu paliwa na rezerwę lub uzupełnić paliwo

-Kran lub przewód paliwa zanieczysczone-przeczyścić kran i przewód paliwa- najłatwiej można to wykonać przez przedmuchanie przewodu zdjętego jednym końcem gaźnika, kran powinien być podczas tej operacji otwarty

- Gaźnik zanieczysczony – wykręcić I przeczyścić dyszę główną gaźnika lub przeczyścić cały gaźnik

-Spadł lub obluzował się przewód na świecy – zamontować ponownie przewód na świecę, usunąć obluzowanie przez wkręcenie końcówki na przewód I przewodu w cewkę

-Uszkodzenie cewki wysokiego napięcia ( przy przebiciu słychać przeskok iskry w cewce) – wymienić cewkę po rozmontowaniu iskrownika za pomocą specjalnego ściągacza

-Uszkodzony przerywacz ( wypadnięcie lub pęknięcie styków, zużycie się młoteczka) – wymenić przerywacz po rozmontowaniu iskrownika za pomocą specjalnego ściągacza

- Uszkodzona końcówka kątowa przewodu wysokiego napięcia – wymienić końcówke przez wykręcenie jej z przewodu wysokiego napięcia lub wymienić rezystor po rozmontowaniu końcówki

Źródło- książka J.Podlaski “Jeżdzę motorowerem”

Za wszystkie błędy przepraszam, ponieważ pisałem to w OpenOffice Writer

Tekst napisany wyłącznie dla forum http://www.chlopcyrometowcy.plzakaz kopiowania
Do pierwszego punktu, dodałbym to, że jak brak iskry to w pierwszej kolejności wyjąć kable z silnika - przewód gaszenia może mieć przebicie i masować i wtedy będzie brak iskry. Nie raz pół motoru już rozebrane a to okazuje się taka pierdoła.
Witam. A co z sytuacją: Romet po dłuższej trasie po zgaszeniu nie chce odpalić albo odpala na chwilę i gaśnie. 20 minut pchania, odpalania i rusza. Iskra jest, paliwo dostaje. Jakie podjąć kroki w tym przypadku?
Pozdrawiam
do poślizgu sprzęgła dodałbym za wysoka kopułka kosza sprzęgłowego jeśli kupiona na allegro.
miałem właśnie taki problem, że po założeniu pokrywy bocznej silnika tunel w którym znajduje się dociskacz sprzęgła ( ten walcowaty dynks co zawsze wypada z pokrywy podczas montażu) dociskał za wysoką kopułkę i romet wiecznie jechał na półsprzęgle. pomogła wymiana kopułki na oryginalną PRLowską. tylko trzeba zweryfikować stan kulki.

Wysłane z mojego SM-G988B przy użyciu Tapatalka
(15-11-2020 15:24:14)bacablue napisał(a): [ -> ]Witam. A co z sytuacją: Romet po dłuższej trasie po zgaszeniu nie chce odpalić albo odpala na chwilę i gaśnie. 20 minut pchania, odpalania i rusza. Iskra jest, paliwo dostaje. Jakie podjąć kroki w tym przypadku?
Pozdrawiam

Prawdopodobnie coś może być z zapłonem. Miałem ten sam problem i radziłbym przejrzeć zapłon
Przekierowanie