06-01-2018, 18:07:03
Romet Kadet M-780 produkowany był w latach 1980-1990. Jego celem było zastąpienie pospolitego motoroweru Komar, stąd w literaturze możemy spotkać się z potocznym określeniem, że jest młodszym bratem Komara. Przeznaczony był głównie dla kobiet ze względu na niską środkową część ramy pozwalającą na łatwy przekrok przez motorower, co ułatwia wsiadanie. Mimo, że z wyglądu przypomina wspomnianego wcześniej Komara i dość często jest nim błędnie nazywany, jego konstrukcja różni się od poprzednika. Zasadniczą część ramy tworzy rura stalowa, do której są przyspawane: uchwyt silnika, płyta bagażnika oraz rura sterowa. Motorower wyposażony jest w koła o średnicy 16" i dwubiegowy silnik typu 023.
(motorower posiada tłumik w kolorze czarnym, ze względów finansowych)
Motorower produkowany był w następujących kolorach:
Czerwień meksykańska (L614)
Zielony groszkowy (L76)
Niebieski morski (L47)
Pod koniec produkcji pojawiły się lakiery typu metalik. Niestety nie podsiadam odpowiedniej wiedzy na ten temat.
Wersja prototypowa lub próbna:
Różnice względem późniejszych egzemplarzy:
-naklejka na zbiorniku jak w motorowerze Pony M1 i M2
-brak naklejki na plastikowej osłonie silnika
-stelaż siedzenia w kolorze czarnym
-chromowane wsporniki przedniego błotnika*
Lata 1980-1983, wersja pierwsza:
Różnice względem pozostałych egzemplarzy:
-przednie zawieszenie o średnicy 23 mm
-wysokie gumy ochronne przedniego zawieszania
-brak napisu z tyłu siedzenia
-przedni ogranicznik skrętu
-chromowany układ wydechowy
Lata 1984-1986, wersja druga:
Różnice względem pozostałych egzemplarzy:
-przednie zawieszenie o średnicy 25 mm
-zmiana konstrukcji ramy pod szersze zawieszenie
-stosowanie sprężynowych amortyzatorów koła tylnego
-tylny ogranicznik skrętu
-układ wydechowy malowany na kolor czarny
-wąski napis ROMET z tyłu siedzenia
Lata 1987-1990, wersja trzecia:
Różnice względem pozostałych egzemplarzy:
-zmiana rodzaju naklejek na zbiorniku
-szeroki napis ROMET z tyłu siedzenia
Kadet z powodzeniem był eksportowany do innych państw bloku wschodniego. Największą popularność zdobył jednak na Węgrzech. Wersje eksportowe posiadały komplet chromowanych błotników. Nie jest to jedyna różnica. Motorowery na eksport posiadały tabliczkę znamionową z przodu główki ramy.
Kadr z węgierskiego filmiku ukazujący tabliczkę znamionową.
Komfort jazdy:
Przednie zawieszenie składające się z widelca teleskopowego oraz amortyzowane zawieszenie koła tylnego wraz z wygodnym siodłem amortyzowanym za pomocą sprężyny umieszczonej między blachą, a uchwytem siodła, zapewniają wygodną jazdę nawet po nierównych drogach. Regulowana wysokość siodła oraz możliwość ustawienia kierownicy zapewniają wygodną pozycję kierowcom o różnym wzroście. Mimo, że istnieje możliwość personalizacji ww. elementów, przy dwóch metrach wzrostu i szerokiej budowie w lusterku nic nie widać.
Tekst napisany wyłącznie dla forum: http://www.chlopcyrometowcy.pl – zakaz kopiowania.
(motorower posiada tłumik w kolorze czarnym, ze względów finansowych)
Motorower produkowany był w następujących kolorach:
Czerwień meksykańska (L614)
Zielony groszkowy (L76)
Niebieski morski (L47)
Pod koniec produkcji pojawiły się lakiery typu metalik. Niestety nie podsiadam odpowiedniej wiedzy na ten temat.
Wersja prototypowa lub próbna:
Różnice względem późniejszych egzemplarzy:
-naklejka na zbiorniku jak w motorowerze Pony M1 i M2
-brak naklejki na plastikowej osłonie silnika
-stelaż siedzenia w kolorze czarnym
-chromowane wsporniki przedniego błotnika*
Lata 1980-1983, wersja pierwsza:
Różnice względem pozostałych egzemplarzy:
-przednie zawieszenie o średnicy 23 mm
-wysokie gumy ochronne przedniego zawieszania
-brak napisu z tyłu siedzenia
-przedni ogranicznik skrętu
-chromowany układ wydechowy
Lata 1984-1986, wersja druga:
Różnice względem pozostałych egzemplarzy:
-przednie zawieszenie o średnicy 25 mm
-zmiana konstrukcji ramy pod szersze zawieszenie
-stosowanie sprężynowych amortyzatorów koła tylnego
-tylny ogranicznik skrętu
-układ wydechowy malowany na kolor czarny
-wąski napis ROMET z tyłu siedzenia
Lata 1987-1990, wersja trzecia:
Różnice względem pozostałych egzemplarzy:
-zmiana rodzaju naklejek na zbiorniku
-szeroki napis ROMET z tyłu siedzenia
Kadet z powodzeniem był eksportowany do innych państw bloku wschodniego. Największą popularność zdobył jednak na Węgrzech. Wersje eksportowe posiadały komplet chromowanych błotników. Nie jest to jedyna różnica. Motorowery na eksport posiadały tabliczkę znamionową z przodu główki ramy.
Kadr z węgierskiego filmiku ukazujący tabliczkę znamionową.
Komfort jazdy:
Przednie zawieszenie składające się z widelca teleskopowego oraz amortyzowane zawieszenie koła tylnego wraz z wygodnym siodłem amortyzowanym za pomocą sprężyny umieszczonej między blachą, a uchwytem siodła, zapewniają wygodną jazdę nawet po nierównych drogach. Regulowana wysokość siodła oraz możliwość ustawienia kierownicy zapewniają wygodną pozycję kierowcom o różnym wzroście. Mimo, że istnieje możliwość personalizacji ww. elementów, przy dwóch metrach wzrostu i szerokiej budowie w lusterku nic nie widać.
Tekst napisany wyłącznie dla forum: http://www.chlopcyrometowcy.pl – zakaz kopiowania.