Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy!

Pełna wersja: Mapy cylindrów i podobne rzeczy
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Chciałbym dowiedzieć się parę rzeczy na temat modyfikacji cylindrów. Bardzo zaciekawił mnie ten temat i zacząłem szukać pożytecznych informacji, lecz nie wszystko jest dla mnie jasne lub nie dałem rady znaleźć w internecie, dlatego chciałbym pójść na skróty i spytać Was. Na początku chciałbym zacząć od rozwikłania podstawowych skrótów jak np. 50/4, 60/4 które są dość jasne, ale mam problem z takimi 70/4/2/2, 70/3/1/m czy 70/4/1/2m. Na razie staram się rozkodować książkę Grahama Bella, ale powoli mi to idzie.
Pojemność/okna płuczące/okna wydechowe/okna ssące i ewentualne 'm' oznacza membranę. Same skróty, skrótami, dowiedz się później liczenia cylindrów, dobierania okien, ich wielkości oraz wielkości kanałów do okien. Będziesz budował coś dla Siebie?
Np. 60/4 - 60ccm i 4 kanały płuczące.
60/4/3 - 60ccm, 4 kanały płuczące, 3 wydechowe.
60/4/3/2 60ccm, 4 płuki, 3 wydechowe, 2 okna ssące.
TT- Tabori Tuning, moc w górnych partiach obrotów i wysokie obroty.
Za gówniarza trochę się bawiłem, teraz to bardziej mi zależy na oryginale. Teraz to tylko podstawy zrobione może nawet nie czyli, polerka kanałów, fazy na płuczących, dopasowanie cylindra z karterem i polerka skrzyni korbowej. Kiedyś też podwyższyłem okno wydechowe ale nie poszło i wróciłem do starego cylindra. Mam kolejne pytanie czy porting odnosi się tylko do operacji poprawy jakości kanałów czy raczej do wszystkich operacji jak np. wycinanie nowych okien? Druga sprawa, że na konkurencyjnym forum znalazłem wspomniane w poście wyżej obliczenia do przykładowej mapy co prawda do simsona, ale fajnie przedstawione. Zadziwiła mnie rozbieżność między teorii i doświadczeniem np. w sprawie dobierania kątów otwarcia/zamknięcia okien co innego podaje literatura, a co innego praktyka. Czy wy też korzystacie z czysto teoretycznych map czy raczej z praktyki już znacie jakie najlepsze są usytuowania okien. Bo kombinacja możliwość jest olbrzymia, a jeśli chciałbym doświadczalnie sam popróbować to musiałbym poświęcić wiele cylindrów i pewnie bez efektów? Skąd mogę wiedzieć jak daleko od krawędzi powinno być okno itp. w takim przypadku?
Porting jest pojęciem, który obejmuje zarówno przeróbki kanałów oraz okien, a także dorabianie nowych, wykańczanie karterów itp.
Zagłębianie się w teorię podczas projektu mapy cylindra ma sens tylko po części. Trzymając się głównie teoretycznych założeń, nie uzyskamy zamierzonego efektu. Zawsze trzeba coś skorygować, inaczej rozmieścić, tak, aby według nas spełniało to rolę w praktyce. Ważne też jest nakierowanie kanałów oraz okien, tu się dobiera do każdego cylindra inne nakierowanie. Na prawdę dużo jest tych zagadnień, a nie sposób je opisać tak w jednym poście.
Każdy na pewno zaczynał od czegoś, co stworzył w teorii, a później doświadczalnie dobierał i na pewno nie jeden cylinder spartaczył zanim doszedł do jakichś wniosków.
Wysokości okien dopiera się głównie od założeń, czego chcemy uzyskać od danego cylindra. Są jakieś tabele podane u Bella dotyczące wysokości okien, ale są one ogólne, do każdego silnika należy dobierać je odpowiednio. Kiedyś, gdzieś publikowałem tabelki wysokości okien, jeśli chodzi o 223. Wystarczy poszukać. Wink
Spotkałem się z takim pojęciem jak dopasowywanie tłoka do cylindra czy odnosi się to szlifu i honowania? pasowania tłoka z tuleją? Wspomniałeś też o nakierowaniu kanałów. Chodzi o fazowanie krawędzi aby ukierunkowały przepływ mieszanki? Sorry za zanudzanie pytaniami, ale to już końcówka Big Grin
Zależy, czy chodzi na pewno o dopasowanie, czy może o spasowanie. Jeśli o to drugie, to masz rację, ze chodzi o odpowiednią średnicę tulei cylindra do tłoka. Pierwsze zaś, dotyczy dopasowania rozrządu do okien cylindra. Fazowanie krawędzi nie ma tyle na celu nakierowania mieszanki, co 'wygładzenie' krawędzi okien, aby pierścienie przechodziły po nich gładko. Nakierowanie jest wtedy, kiedy kanał jest odpowiednio wyprofilowany do kierunku w którą mają gazy wychodzić/wchodzić. To samo dotyczy okna. Przykładowe zdjęcia, gdzie widać wyprofilowanie okien. Nie są one wycięte na wprost, tylko pod kątem.
https://www.bikepics.com/pictures/264203...brona96-p5 https://www.bikepics.com/pictures/264439...-dareq-ps3
Mam kolejne pytanie odnośnie ilości kanałów. Czasami dają 5 płuczących czy też 3 wydechowe nie lepsza jest parzysta liczba kanałów. Czy ta liczba jest zależna jest od obliczeń i potrzebnej powierzchni okien? No i jak mamy już te 3 kanały wydechowe czy ich ułożenie powinno być jak najbliższe symetrycznemu czy nie ma to raczej wpływu i liczą się tylko kąty otwarcia zamknięcia?
Takie zasady projektowania, najlepiej, niech to wszystko będzie poukładane i symetryczne (o ile jest to możliwe). Rozróżnij też pojęcie kanał od okna. To też ważne nazewnictwo. Głównie trzy okna wydechowe robi się z prostoty, ponieważ nie trzeba dorabiać nowej tulei cylindra. Głównie ilość okien wychodzi z głównego założenia projektu, jak wielkość gaźnika, obroty silnika, membrana, wydech itp. Głównie, im więcej okien ma cylinder, tym przy wyższych partiach obrotów następuje znaczne płukanie cylindra, ale za to ma mniejsze obroty użyteczne. Wszystko też jest zależne od wystrojenia wydechu. To wszystko musi współgrać ze sobą.
Kolejnym kryterium wielokrotności okien są ograniczenia tulei, wynikające z jej sztywności (ważne aby podpora była odpowiednia, by tuleja się nie wichrowała ani nie pękła), czy też z możliwości zrobienia miejsca na zamki pierścieni.
Ważne też jest odpowiednie rozmieszczenie np. boost portów. Wtedy zmienia się już nakierowanie okien oraz ich wielkość i wysokości względem reszty okien.
Dzięki za wskazanie uwagi na nazewnictwo nie zwróciłem na to uwagi.
Jak masz wycięte nowe okna to prowadzi do nich jeden wspólny kanał tak? Jak np. przykład wydechowy 3 okna i jeden kanał? Bo miejsca jest za mało, żeby była możliwość wyrzeźbienia osobnych trzech kanałów tak mi się wydaje. I też wspominasz, że łatwiej je wykonać (w liczbie trzech) czy chodzi o to że cztery zajmują więcej miejsca trzeba zazwyczaj nowej tulei??
Miałbym jeszcze prośbę czy mógłbyś troszkę rozwinąć hasło "podpora"?
Przekierowanie