Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy!

Pełna wersja: Uniwersal, Pelikan i coś jeszcze.
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Stron: 1 2 3 4 5
Lata lecą, ojcostwo się zaczyna i powoli z tematów samochodów, motocyklowo, motorowerowo-rometo przechodzę na temaciki rowerowe.

Dostałem od Teścia dwa rowerki Pelikan i Uniwersal w stanie zleżanym, nie użytkowanym.
O ile z pelikanem poszło mi ładnie, zmiana wianków, przeczyszczenie, skręcenie, nowy łańcuch i po 2 dniach rowerek śmiga...
[attachment=12302]
Dzięki uprzejmości kolegi z forum zanabyłem rowerek na teraz dla córci i właśnie przechodzi renowację (podobno jest to nie Romet, a radziecka produkcja). Ale sprzęt fajniutki:
[attachment=12304]

O tyle temat Uniwersala bardziej złożony. Muszę wymienić wszystkie linki, jest na nim więcej rdzy niż przypuszczałem, ale myślę, że ropa i pasta do chromów poprawią sytuację kierownicy, obręczy i błotników, bo nie zamierzam ich ponownie chromować. Podobnie z klamkami, metalowymi. Cały uniwersal jest w oryginalnym stanie, jednak bardzo długo stał, praktycznie od kupna.
[attachment=12303]
Mam już wianki do niego, mam zapał ale nie mam pewnej wiedzy. Co mnie bardzo zdziwiło ma 3 przerzutki w tylnym kole...
I tu moje pytania, mam nadzieję, że dziewicy w kwestii rowerów pomożecie:
1. Gdzie można kupić białe linki do Uniwersala, 2x hamulec i 1x przerzutka?
2. Jak się w ogóle zabrać za tą przerzutkę? Można to spróbować samemu w ogóle naprawiać? Nawet nie wiem czy to działa bo linka jest oderwana w środku mechanizmu, ot dynda sobie przy ośce.
3. Taki rower to chyba bez sensu nowe chromy na kierownicę, klamki i błotniki kłaść? Bo to i tak nico warte, głównie własna radocha, jak ktoś tak jak ja lubi klasyczne sprzęciory?
4. Co robić w kwestii oświetlenia? Ma ładne lampki przód i tył, brak dymana? Czy to świętokradztwo by było, dać nowe kabelki, założyć żarówki ledowe a zamiast Dymana, przykręcić pojemniczek z bateriami i włączniczkiem?Smile


Bardzo dziękuję Wam z góry za odpowiedź na moje pytania....
1.Linki czy pancerze? Linki w rowerowym, ta do przerzutek może mieć za dużą "główkę" (do tego typu są z mniejszą, może będą mieć), ale wystarczy pilnik. Pancerze na metry, z białymi może być problem, musisz sam zobaczyć czy mają.
2.Spróbować można. Ja z piastą Sachs Dreigang radzę sobie sam, musisz zobaczyć. W najgorszym przypadku będziesz miał relaksujące puzzle na wolne dni Smile
Skoro linka wystaje to obróć rower, złap ją kombinerkami i ciągnij "pedałując" ręką (powoli, koło nie będzie obciążone, więc nic nie powinno się stać). Po manetce się rozeznasz gdzie są jakie, u mnie przy 1 linka jest najmocniej wyciągnięta, na 3 - luźna, pewnie też tak masz.
3. Jak chcesz to kładź, ale myślę, że na dziś dzień taniej będzie znaleźć ładne w oryginalnym. Ostatnio kolega kupił na złomie za złotówkę kierownicę z mostkiem w pięknym chromie z końca wieku.
4.Nie ma sensu. Załóż dynamo, nic więcej mu nie trzeba.
nie chcesz się może "pozbyć" tego Wigry?
Nie chceSmile niewiele to warte a jest co robic na dzialce poza podpinaniem sie do bimbrowni na zywoSmile

Ma ktos fotki jak wyglada przejscie tych przezutek z linki wewnatrz osi? Bo chyba mi tamczegos brakuje....
Dawidzioogromne dzieki! Czyli nie mam w ogole tej czesci po lewej....ehh...
Masz pomysl gdzie kupic taka linke ze znacznikami i ten element przerzutek?Smile
Tej linki nie da się kupić, trzeba dorobić samemu ze zwykłej od przerzutek. Przynajmniej ja tak robiłem, że brałem nypel od szprychy i ucinałem jego końcówkę a otrzymaną tulejkę lutowałem na koniec linki wcześniej nakładając tą nakrętkę oznaczoną na schemacie jako nr.3
Ok, muszę więc na początku kupić gdzieś cały ten mechanizm, bo u mnie goła ośka z dziurką jest, potem w rowerowym zakupię biały pancerz i linkę na metry i do dzieła.
Po lewej? Chyba miałeś na myśli po prawej. Trzeba jeździć i szukać, bo nigdy nie wiadomo gdzie będzie. Wiadomo internet, sklepy rowerowe, targowiska. Sam widziałem taki mechanizm tylko raz w życiu, na złomie, ale niestety rower z nim już ktoś sobie odłożył. Poprzeglądałem trochę internet w poszukiwaniu informacji i na podstawie tego oraz własnych doświadczeń z innymi przerzutkami planetarnymi mogę ci powiedzieć tyle:

Widzę, że manetkę masz. Od strony koła wygląda to tak, że ciągnąc za linkę za pomocą manetki poprzez dźwignię wpychasz w piastę pręt widoczny poniżej:


Przypomnę jeszcze raz rysunek z instrukcji:


Wygląda na to, że nakrętka (3) jest złączona na stałe z linką, więc dostanie czegoś takiego dziś musi już graniczyć z cudem (przynajmniej u nas, bo przy szukaniu dźwigni widziałem parę na ebay'u, a specjalnie nie szukałem).


Ale z tego co widać produkowane są końcówki pozwalające na ominięcie tego problemu.



A jeśli nie zależy ci tyle na wyglądzie, co na działaniu to można rozwiązać to tak, jak poniżej, z dostaniem tej końcówki nie powinno być aż tak wielkiego problemu:


Co do samej dźwigni to trafiłem na jedną aukcję na allegro (http://archiwum.allegro.pl/oferta/popych...301.html), ale wydaje mi się, że ciągle gdzieś je robią albo został ich ogromny zapas, bo na ebay'u trochę tego jest.
http://www.ebay.com/itm/VINTAGE-SHIMANO-...1871562499
http://www.ebay.com/itm/SHIMANO-3-SPEED-...1001684003
http://www.ebay.com/itm/VINTAGE-BIKE-NOS...1559341174



Forumowy temat o Shimano 333:
http://www.chlopcyrometowcy.pl/showthread.php?tid=34965
Dawdzio, bardzo dziękuję za ogrom informacji i linka do tematu o przerzutkach!! W weekend działam.
Dzięki pomocy kolegi Paweł13, dzisiaj zakupiłem ten cały mechanizm nakręcany na ośkę. Przy okazji kupiłem białe pancerze, zakówki i linkę. :-)

Oto lista moich zakupów:
[attachment=12329]

Aktualnie braki jakie mam to ten pręt co wchodzi w ośkę, którym steruje ten mechanizm co za 9 zł udało się kupić oraz element łączący linkę z tym mechanizmem, ale liczę, że może pręcika dorobię z jakiegoś gwoździa... a linkę też jakoś połączę z tym:-)

Pełen optymizmu i zapału będę działał!

Po przeanalizowaniu budowy przerzutek shimano..mam nadzieję, że zaczną one działać bez rozbierania piasty... bo widzę, że ten temaci to będzie tragedia.

5 m pancerza białego chyba starczy na hamulce przód i tył oraz przerzutki?

Ok, znalazłem element co Dawidzio mi uwidocznił jego braki....
Do zakupionej tej przekładni:
http://allegro.pl/mechanizm-zmiany-biego...66738.html

Który z 3 wybrać:
1. http://allegro.pl/lacznik-linki-z-lancus...31421.html
2. http://allegro.pl/lacznik-linki-z-lancus...ule_id=201
3. http://allegro.pl/lacznik-linki-z-lancus...28387.html
Będę wdzięczny dzisiaj za pkmoc bo muszę to przed weekendem kupić:-)

ew. 4 http://allegro.pl/lacznik-linki-z-lancus...31331.html

A tu cała lista tych ustrojstw:
http://allegro.pl/listing/listing.php?or...o-1-4-0408
szkoda ze nie chcesz sie pozbyć, dał bym Ci mojego brązowego Wigry-lux'a, tam też jest piasta Shimano 333, ta sama co Ty ją masz w Swoim
Nie wiem jak w shimano, ale w sturmey archer wkręciłem do piasty szprychę tylko by sprawdzić czy biegi wchodzą, a ciągnąc za nią da się zmieniać biegi.
(09-05-2016 21:48:49)Pinio napisał(a): [ -> ]Nie wiem jak w shimano, ale w sturmey archer wkręciłem do piasty szprychę tylko by sprawdzić czy biegi wchodzą, a ciągnąc za nią da się zmieniać biegi.
W shimano jest popychacz a w innych piastach łańcuszek z gwintem na końcu, który ciągnie i zmienia przełożenia więc po prostu to samo tylko biegi zmienia ruch w odwrotną stronę.
I tu mam właśnie problem bo po dzisiejszych zakupach już tylko mi tego popychacza brakuje by testować... chyba nic nie zepsuję jak sobie go dorobię z jakiegoś pręcika?

Ktoś w ogóle wie ile on ma mieć mniej/więcej długości, średnicy?Smile

Bardzo Wam dziękuję Koledzy za pomoc! Bez Waszego know how nie dałbym rady.:-)

Będą tylko jaja jak się okaże po skompletowaniu wszystkiego, że coś w przerzutce jest uszkodzone... czytam, edukuję się, ale reanimacja ich nie jest łatwa... ale bądźmy dobrej myśli!:-)
Mały Update.
Byłem na Wiesi, rower rozkręciłem i postanowiłem zabrać do domu do piwnicy, jest jednak dużo przy nim do roboty.
Okazało się, że mam na lince tą tulejkę nakręcaną na mechanizm zmiany biegów jaki dokupiłem na allegro, więc jest dobrze.
Teściu mnie załamał bo jak zobaczył, że dłubię przy nim "o słuchaj bo zapomniałem Ci dać" - i w tym momencie wręczył mi oryginalny mechanizm, jaki ja zakupiłem za moje cenne 12 zł!!!! na szczęście razem z prętem jakiego mi brakowało.

Teraz prace ruszają ostro bo rowerek jest jedno piętro pode mną. Mam jednak pytanie co do naklejek, gdzie kupić pełny zestaw naklejek na ten temacik, poniżej przesyłam fotki tego co na nim zostało:



I jeszcze jedna sprawa, zębatka jest jakby przy betonowana do piasty, w żadną stronę się nie rusza... wszyscy mi odraczają osobiste rozbieranie tych przerzutek i naprawę... czym więc ją zalać tu od zewnątrz i czym przez otwór w korpusie piasty między szprychami, by to wszystko naoliwić? W podesłanym temacie na forum czytałem, że żadnych penetratorów celem czyszczenia tam wlewać nie można?

Mały Update.
Byłem na Wiesi, rower rozkręciłem i postanowiłem zabrać do domu do piwnicy, jest jednak dużo przy nim do roboty.
Okazało się, że mam na lince tą tulejkę nakręcaną na mechanizm zmiany biegów jaki dokupiłem na allegro, więc jest dobrze.
Teściu mnie załamał bo jak zobaczył, że dłubię przy nim "o słuchaj bo zapomniałem Ci dać" - i w tym momencie wręczył mi oryginalny mechanizm, jaki ja zakupiłem za moje cenne 12 zł!!!! na szczęście razem z prętem jakiego mi brakowało.

Teraz prace ruszają ostro bo rowerek jest jedno piętro pode mną. Mam jednak pytanie co do naklejek, gdzie kupić pełny zestaw naklejek na ten temacik, poniżej przesyłam fotki tego co na nim zostało:
[attachment=12397]
[attachment=12398]
[attachment=12399]
[attachment=12400]
[attachment=12401]


I jeszcze jedna sprawa, zębatka jest jakby przy betonowana do piasty, w żadną stronę się nie rusza... wszyscy mi odraczają osobiste rozbieranie tych przerzutek i naprawę... czym więc ją zalać tu od zewnątrz i czym przez otwór w korpusie piasty między szprychami, by to wszystko naoliwić? W podesłanym temacie na forum czytałem, że żadnych penetratorów celem czyszczenia tam wlewać nie można?

I jeszcze 3 fotki:
[attachment=12402]
[attachment=12403]
[attachment=12404]

Gdzie takie naklejki zdobyć i właściwie jakie powinny na nim być?

I czym smarować te przerzutki w piaście? I czy można przeczyścić np. ropą pod ciśnieniem z ropownicy czy jakimś penetratorem?
Stron: 1 2 3 4 5
Przekierowanie