Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy!

Pełna wersja: Komar to kopia Jawy
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Stron: 1 2
Witam wszystkich zachęconych zdawało by się niedorzecznym tytułem do przeczytania artykułu o tym jak nasza jest konstrukcja motoroweru Komar była wzorowana na zagranicznej konstrukcji Jawy.

Zacznijmy od przedstawienia pojazdów

Komar na sztywnym zawieszeniu tylnym mr230 / mr231 / mr232 / 2320



mr230
- lata produkcji 1960 - 1962
mr231
- lata produkcji 1962 - 1964
mr232 i 2320
- lata produkcji 1962/3 - 1971

Jawa Satadion s11





- pierwsze prototypy 1956
- seryjna produkcja 1957

Rozwiązania konstrukcyjne stosowane w Jawie były kopiowane na przestrzeni wielu lat dlatego można zauważyć różne elementy z modelu s11 w różnych modelach komara na sztywnym zawieszeniu

Na pierwszy rzut oka podobieństwo może nie jest uderzające ale przyjrzyjmy się szczegółom
Zaczynając od góry przodu
- Kremowe manetki stosowane od modelu mr232
- Kierownica rowerowa stosowane w mr230 (tu raczej inspiracja od sr2)
- Zawieszenie przednie na krótkich wahaczach pchanych ze sprężynami (możliwa inspiracja również od sr2)
- Okrągły bak z kremowym korkiem i często pasem przez środek w kolorze ramy stosowane w mr232
- Silnik o do złudzeniu podobnym kształcie do s38 ale o tym później
- Koła 19 cali na małych bębnach
- Siodełko na centralnej sprężynie z szarą gumą
- Bagażnik mocowany na tylnym błotniku
- Kolorystyka szary + niebieski stosowana w mr232
- Rama o bardzo podobnym kształcie z typowym sztywnym wahaczu
- Tylne mocowania błotnika tyle że różnica jest taka że mocowania błotnika górne są zastąpione mocowaniami bez pośrednio do bagażnika


Zainteresujmy się teraz trochę silnikiem s38 który jak by się zdawało jest konstrukcją Polską

Silnik Dezamet s38 motoroweru Komar


Silnik:
Pojemność skokowa 49,8 ccm³
Średnica tłoka: 38 mm
skok wału: 44 mm
Stopień kompresji: 1 : 6,5
Moc: 1,4 KM przy 4000 obrotach/min
Maksymalny moment obrotowy: 2,8Nm
Obroty maksymalne: brak danych
Smarowanie miszanką oleju z paliwem: 1 : 25
Skrzynia
Zmiana biegów w lewej manetce kierownicy
Liczba biegów: 2
Przełożenie pierwszego biegu: 1 : 1,92
Przełożenie drugiego biegu: 1 : 1 (bezpośrednio)

Silnik JAWA 50 typ 552 motoroweru Jawa stadion s11

Parametry

Silnik:
Pojemność skokowa 49,8 ccm³
Średnica tłoka: 38 mm
skok wału: 44 mm
Stopień kompresji: 1 : 7,5
Moc: 1,5 KM przy 4250 obrotach/min
Maksymalny moment obrotowy: 0,27 kgm
Obroty maksymalne: 6000 obrotów/min
Smarowanie miszanką oleju z paliwem: 1 : 25
Skrzynia
Zmiana biegów w lewej manetce kierownicy
Liczba biegów: 2
Przełożenie pierwszego biegu: 1 : 2,01 (16) 13 x 18 (11)
Przełożenie drugiego biegu: 1 : 1 (bezpośrednio)

Porównajmy teraz wygląd karterów
Kartery Jawy



Kartery Komara





Tu już podobieństwa są widoczne gołym okiem, jedyną mocno widoczną różnicą jest to że łańcuch jest po drugiej strony.

Jak widać Polscy konstruktorzy nie poprzestali na kopiowaniu konstrukcji Jawy s11 i jej silnika bo później powstał Komar 2 który by wyraźnie inspirowany konstrukcją Jawy s22

Więcej o samych motorowerach
Komar z ruchomym tylnym zawieszeniem 2330
- lata produkcji 1969 - 1973



Jawa stadion s22
- Produkowany w 1960




I tu znowu lista wspólnych elementów
- Przednie zawieszenie które już zaczęto stosować w mr232
- Napęd licznika mocowany w ten sam sposób
- Głębokie błotniki
- Tylny błotnik jest integralną częścią z ramą
- Bagażnik mocowany na przodzie do ramy a na tyle bardzo podobnym mocowaniem do błotnika
- Blaszana obudowa przedniego reflektora z klaksonem pod reflektorem będąca integralnym elementem z przednim zawieszeniem
- Bardzo podobny tłumik
- Bardzo podobne amortyzatory z aluminiowymi maskownicami sprężyn
- Małe kanapowe siodełko

Podsumowując Komar może nie był w pełni Polską konstrukcją ale czy dziś to coś zmienia? Raczej nie, wszystkie Polskie samochody też były produkowane na licencjach, były kopiami lub bardzo wzorowały się na zagranicznych konstrukcjach.


Zapraszam do dyskusji.

Żródła
http://www.stadion-jawetta.deg.cz/
http://jacomoto.pl/
http://www.jawa-50.cz
https://sprzedajemy.pl/
http://olx.pl/
i inne

Jeszcze kilka znajomo wyglądających części jakby z Komara




Kto zgadnie co od czego?

Góra komar, dół jawa.

A i co do przełączników świateł to nie wiem czy to od razu kopia Jawy, bo nie tylko w jawach czy Rometach spotykane są te przełączniki.
Jeszcze dwie ciekawe aukcje
http://aukro.cz/original-sedlo-na-moped-...77109.html
W tym przypadku sam nie jestem pewien czy ktoś nie wsadził siodełko z Komara, chociaż właściciel napisał że jest to oryginał

http://aukro.cz/vika-motoru-stadion-jawe...67332.html
dekle silnika, jest i wersja z późniejszych komarów z odlewanym deklem od strony zapłonu ale i z wczesnych gdzie była tłoczona
Czy kopia nie wiem. Niemniej jednak artykuł super.
Nie wiedziałem nawet ze takie jawy byly
(02-05-2016 11:44:22)Błażej napisał(a): [ -> ]Czy kopia nie wiem. Niemniej jednak artykuł super.
Nie wiedziałem nawet ze takie jawy byly
Wiem że kopia to może za mocno powiedziane ale widać bardzo mocne wzorowanie się, szczególnie w silniku.
Szczerze powiedziawszy myślałem że wywiąże się jakaś dyskusja w tym temacie ale trochę się przeliczyłem.

Przypomniało mi się wypowiedz jednego użytkownika z tematu użytkownika Blues
(22-02-2016 03:19:18)Zweitakter napisał(a): [ -> ]Pozyskał człowiek konkretne kwity i ZERO zainteresowania, znaleziony na ubogim śmietniku krzywy dwuśladowy truposz zawsze powoduje kilka stron dyskusji...
Niestety tak tutaj jest.
Kiedyś chciałem zacząć dyskusje o Komar 2338 czy 2328 . O numerach ramy ,różnicach w budowie by można było rozpoznać poszczególne roczniki. A tutaj nic albo "Po co to ,nie ma sensu."
Za to tematy o Romecie pomalowanym olejna ,trudne sprawy ze dziewczyna zostawiła czy mafie gangi w Gimbazie mają się w najlepsze
Jeszcze było coś takiego jak Jawa stadion s23 która była coś na kształt Komara sporta albo nawet 50-T-1 chociaż tutaj raczej nie dopatruje się wzorowania się.
Ale i tak myślę że warto pokazać to bo motorower według mnie jest naprawdę ciekawy i ładny, w porównaniu do Komara Sporta to wydaje się on jakiś taki biedny.


Co powiecie?

A i różnił się gaźnikiem który miał przelot 14mm, miał większe bębny i rozpędzał się nawet do 60km/h co przy dwóch biegach wydaje mi się aż nieprawdopodobne.
Kamilu, wątek bardzo ciekawy, też nie miałem pojęcia o takich Jawach, jakie zaprezentowałeś. Sądziłem, że Komar miał protoplastę w Simsonie SR.
Co do Jaw, bardzo ładnie odnowione, zdjęcia zaczerpnąłeś z jakiegoś czeskiego forum? a może sam masz taką Jawę Smile
Może jakiś link, sam bym chętnie więcej poczytał.

Co do tematu wątku, no cóż ... RWPG, tak to się kiedyś nazywało Huh
Może i komary były wzorowane na Jawach to i tak bardziej mi się podobają niż Jawa Big Grin
(02-05-2016 19:02:41)joozek napisał(a): [ -> ]Kamilu, wątek bardzo ciekawy, też nie miałem pojęcia o takich Jawach, jakie zaprezentowałeś. Sądziłem, że Komar miał protoplastę w Simsonie SR.
Co do Jaw, bardzo ładnie odnowione, zdjęcia zaczerpnąłeś z jakiegoś czeskiego forum? a może sam masz taką Jawę Smile
Może jakiś link, sam bym chętnie więcej poczytał.

Co do tematu wątku, no cóż ... RWPG, tak to się kiedyś nazywało Huh
Z sr2 też było coś podpatrzone, na pewno ten przód w pierwszych wersjach no i zapłon trzy-cewkowy z późniejszych wersji.

Zdjęcia znalezione na Google, Jawy niestety takiej nie miałem a nawet nie widziałem.

Nie tylko polacy kopiowali ten silnik ale i też konstruktorzy z Fabryki Motorowerów w Rydze.
Tak jak na przykład Polska już miała swój cylinder z silnika sm01 dlatego jest on całkiem inny niż ten stosowany w Jawach to tak oni nie mieli i cylinder również jest bardzo podobny.
Jakiś czas temu dziwiłem się jaki jest zbieg okoliczności że rozstaw szpilek w Jawie jest taki sam jak w Ridze, no to już wiem dlaczego.





I tu jeszcze jedna ciekawostka, Jawa 551 to coś jakby połączenie jawy 555 i stadion s22.
Silnik wygląda jakby z komara ale z cylindrem poziomym, wygląda to dosyć ciekawie.



Jeszcze kartery wspominanej rigi, widać że Polscy konstruktorzy wprowadzili znacznie więcej swoich modyfikacji niż Radzieccy
Mam na myśli łańcuch po lewej stronie i dźwignia hamulca tylnego wyprowadzona na zewnątrz silnika.

Coś takiego znalazłem Big Grin cukiereczek

Chromowana jawka sztywniak :F

Czyżby jakaś inspiracja do renowacji Twojego komara sztywniaka? Big Grin
Eee tam, za bardzo się świeci Tongue
Znalazłem też prędkościomierz z Jawy, dobrze że tego nasi nie skopiowali Tongue



No i wspomniana Jawa 551


A to już prawie pancerka Tongue
Pepiczki chyba wszystko robili na opak. Dźwignia rozrusznika, łańcuch, wydech, zmiana biegów, licznik, magneto i iskrownik; wszystko to na opak jak u nas :F
Stron: 1 2
Przekierowanie