Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy!

Pełna wersja: Rodzaje sprzęgieł dezamet
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Postaram się przedstawić wam mniej więcej wszystkie modele sprzęgieł występujących w dezametach 023/019 itd (z wyjątkiem 027).
Modeli sprzęgieł było w dezametach kilka najbardziej pospolitym było Sprzęgło dwu-tarczowe trzy-bolcowe takie jak na tym zdj:
Występowanie: Większość dezametów
Info: Najczęściej spotykane sprzęgło w naszych rodzimych silnikach.


Schemat:



Występowały różne warianty poszczególnych elementów tego sprzęgła.
Kosz sprzęgłowy z 4 dużymi otworami:

Kosz sprzęgłowy z 4 małymi otworami:

Kosz sprzęgłowy z 6 małymi otworami:


Otwory te miały na celu prawdopodobnie odchudzenie kosza sprzęgłowego i polepszenie przepływu oleju w sprzęgle.

Kosze posiadały też "tryb"
Zaspawany:

Wprasowany:


Istniały też dwa typy zabieraków sprzęgła:

Stary Typ:


Nowy Typ: (Umożliwiał zdjęcie tarcz sprzęgła bez konieczności wykręcania zabieraka)


Zabezpieczenie zabieraka nowego typu:


Możemy napotkać też tarcze sprzęgłowe
Standardowe Korkowe:


Oraz wykonane w całości z tworzywa:





Pozostałe sprzęgła zbytnio nie odbiegały od schematu przedstawionego w wyż. wymienionym sprzęgle. Do ciekawszych odmian można zaliczyć:

Sprzęgło cztero-bolcowe dwu-tarczowe
Występowanie: Dezamet S38
Info: Sprzęgło występujące prawdopodobnie w pierwszych wersjach silników s38.




A tu taka mała ciekawostka sprzęgło 4 bolcowe z nietypowym zabierakiem:



Sprzęgło 3-Tarczowe 3-Bolcowe
Występowanie: Pierwsze wersje silnika 019
Info: Z tego sprzęgła wkrótce zrezygnowano gdyż konstruktorzy doszli do wniosku iż dezamet nie potrzebuje tak mocnego sprzęgła
Różniło się trochę wymiarami. Po dokładne wymiary i więcej zdjęć odsyłam do tematu:
http://chlopcyrometowcy.pl/showthread.ph...473&page=3
Schemat i porównanie do sprzęgła standardowego:


Sprzęgło Odśrodkowe
Występowanie: Dezamety z automatyczną skrzynią biegów np. 010
Info: Sprzęgło diametralnie różne od wyżej zaprezentowanych. Wraz z dodaniem gazu sprzęgło mocniej się zaciskało.


Sprzęgło z bolcami zabezpieczanymi nakrętką m6 zamiast zawleczek:


Dziękuje za uwagę Smile W razie zauważenia jakichkolwiek błędów proszę poinformować mnie na pw lub w temacie Smile
Jesteś pewny, że sprzęgło z nakrętkami występowało fabrycznie?
To ostatnie to raczej czyjaś modyfikacja.
(12-11-2015 00:25:26)TheNight napisał(a): [ -> ]Info: Z tego sprzęgła wkrótce zrezygnowano gdyż konstruktorzy doszli do wniosku iż dezamet nie potrzebuje tak mocnego sprzęgła

A skąd ta informacja?

Zrezygnowano ze sprzęgła trzytarczowego ze względu na brak odpowiedniego tworzywa do jego produkcji - te sprzęgła pękały.

Koło przekładni stałej do sprzęgła trzytarczowego było z trzema otworami i pod wieloklin wałka zdawczego do 019.

To sprzęgło miało fabrycznie bakelitowe tarcze sprzęgłowe.
bardzo ciekawy temat, czy możliwe było by "dopasowanie" poszczególnych typów sprzegieł do typów silników dalej do typów motorowerów a jeszcze dalej do lat produkcji?

w każdym razie szacun dla TheNight za podjęcie poważnego tematu bo postów typu "ile wyciągnie komar z kołem od motorynki i silnikiem od tarpana" jest już wystarczająco dużo :-)
Co do sprzęgła z 019 to na kilku forach przeczytałem taką informację. Jak by nie patrzeć to i w mojej wypowiedzi jest trochę prawdy ;D
Co do nakrętek na bolcach to chodzą różne opinie. Prawdy i tak pewnie się nie dowiemy proponuje traktować to jako ciekawostkę do puki nie będziemy mieli dowodów Smile
Informacje o Kołach przekładni stałych planowałem dodać jednak się rozmyslilem Po powrocie do domu może zrobię aktualizacje tematu Smile
Osobiście to jeszcze słyszałem że w kadetach może nie we wszystkich ale były, zamiast zawleczek to taki drut który przechodził przez wszystkie dziurki na zawleczki. Sam się osobiście z tym spotkałem, i nie wyglądało to na wiejski tuning.
To jeden ze sposobów na padające zawleczki. Zamiast nich ludzie dawali np. szprychę rowerową :F
może troche obok tematu ale może ktoś wie czy można obecnie gdzieś dokupić sprężynę do sprzęgła automatycnego ( silnik 010) - tą okrągłą, blokującą pokrywę sprzęgła ( przedostatnie zdjecie u góry pośrodku)
(15-11-2015 15:52:16)bartosz1907 napisał(a): [ -> ]może troche obok tematu ale może ktoś wie czy można obecnie gdzieś dokupić sprężynę do sprzęgła automatycnego ( silnik 010) - tą okrągłą, blokującą pokrywę sprzęgła ( przedostatnie zdjecie u góry pośrodku)

Łatwiej chyba znaleźć całego pegaza z 010 niż części do niego Big Grin Wiem o którą chodzi i to dość specyficzna sprężynka bardzo miękka itd. sam posiadam owego pegaza Smile
(15-11-2015 15:52:16)bartosz1907 napisał(a): [ -> ]może troche obok tematu ale może ktoś wie czy można obecnie gdzieś dokupić sprężynę do sprzęgła automatycnego ( silnik 010) - tą okrągłą, blokującą pokrywę sprzęgła ( przedostatnie zdjecie u góry pośrodku)

Bartku myślę ze bez problemu można ją dorobić lub nawet dopasować ze sprzęgieł chińskich, spręzyna ta w porównaniu z innymi sprężynami występującymi w sprzęgłach tarczowych dezametu jest bardzo miękka.
Przekierowanie