Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy!

Pełna wersja: Prototypy rowerów Romet
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Witajcie!
Od dawna niezwykle ciekawią mnie prototypy, które powstały w zakładach Romet i nigdy nie zostały wdrożone do seryjnej produkcji.
Od pewnego czasu badam sprawę i staram się dowiadywać o nich jak najwięcej.
Postanowiłem podzielić się z Wami moją wiedzą na temat prototypowych rowerów opracowanych w Romecie - Tych być może Wam znanych, ale i tych mniej znanych i zapomnianych.
Zaczynamy!

Zakład R-6 wchodzący w skład sześciu zakładów tworzących strukturę dawnego Rometu - Tu mieścił się Ośrodek Badawczo Rozwojowy.
To właśnie tam opracowywane i udoskonalane były wszystkie produkty, które opuściły bydgoską fabrykę (oczywiście poza wyrobami licencyjnymi).
Większość rowerów, które tam się zrodziły jest nam dobrze znana. Jednak niektóre z nich, z różnych przyczyn albo nie trafiały w ogóle do produkcji seryjnej, albo powstawały jedynie bardzo krótkie serie testowe. Oto niektóre z nich:

1. Rowerosanki ZZR (1968)
Bardzo ciekawy, mało znany prototyp opracowany przez ZZR prawdopodobnie w roku 1968. Było to połączenie roweru, sanek i nart.
Rowerosanki z tyłu miały dwie narty, oraz jedną z przodu, nad którą panować pozwalał układ kierowniczy przypominający ten z roweru.
Straszne dziwactwo. Nie wiem, czy zostało opracowane z myślą o seryjnej produkcji, czy w celu zaprezentowania możliwości fabryki.
Nie wiadomo, ile powstało egzemplarzy, prawdopodobnie tylko jeden.
Prototyp został zaprezentowany w październiku 1968 roku na ekspozycji ZZR podczas wystawy "Nowoczesność w każdym domu" w Powiatowym Domu Kultury w Nakle.
Szczęśliwie zachowały się 2 zdjęcia z tej wystawy przedstawiające rowerosanki.


Autor zdjęć: Grażyna Rutkowska.
Źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe, http://www.audiovis.nac.gov.pl/obraz/173783/

2. Romet Wagant (1971)
Wydawałoby się, że każdy z nas doskonale zna ten model. Kiedy słyszymy "Wagant" myślimy o dużym rowerze turystycznym na 27-calowych kołach.
Jednak nie o takim Wagancie tu mowa.
Na początku lat '70, bydgoskie zakłady rowerowe przeżywały prawdziwą rewolucję nie tylko poprzez przemianowanie ich z "ZZR" na "Romet".
W planach było znaczne rozszerzenie gamy modelowej, oraz zastosowanie najnowszych technologii w produkcji rowerów. W tym czasie powstało najwięcej ciekawych prototypów. Wiele z nich nigdy nie ujrzało światła dziennego.
Doskonałym przykładem jest opracowany w 1971 roku prototyp o nazwie Wagant - Bardzo mało znana konstrukcja, która miała zapoczątkować rewolucję produkcyjną zakładów.
Prototypowy Wagant posiadał lekką i bardzo nowoczesną jak na tamte czasy ramę tłoczoną z blachy.
W gazecie "Opinia", numer z 1971 roku tak opisywano ten prototyp:
Cytat:"Wagant", rower turystyczno-sportowy o ramie tłoczonej. Można w nim będzie zastosować przerzutki, ręczne hamulce, dwa bagażniki (przedni typu "koszowego"). Być może będzie produkowany w dwóch wersjach: "standard" i "de lux"
W numerze znalazło się takie zdjęcie:

Rower do złudzenia przypominał niemiecki (?) rower "Sparta":

Źródło: bikeforums.net

Niestety rower nigdy nie wszedł do produkcji seryjnej, a egzemplarz z czarno-białego zdjęcia był prawdopodobnie jedynym wyprodukowanym. Prace nad rowerami tłoczonymi zawieszono. Przyczyną tego był być może zbyt wysoki koszt produkcji.
Kilka lat później nazwy "Wagant" użyto w rowerze szosowo-turystycznym.

3. Romet Duet (1971)
Też, wydawałoby się, znany wszystkim model. Jednak jego prototyp opracowany w 1971 roku wyglądał inaczej, niż wersja finalna.
Był to tandem poskładany z dwóch "Flamingów"
Jedyne jego zdjęcie oraz wzmianka o nim znajduje się również w tym samym numerze "Opinii" co Wagant.


4. Romet Tramp (1973)
Rower składany opracowany w 1973 roku. Posiadał bardzo ciekawy system składania - Otóż nie miał klasycznego zawiasu, a złącze na rurze podsiodłowej umożliwiające rozłożenie ramy na dwie osobne części. To rozwiązanie zastosowano w finalnej wersji Dueta, którego rama opracowana była właśnie na bazie Trampa.
Tramp pojawił się w katalogu Predom Romet z 1973 roku. Była to prawdopodobnie bardzo krótka seria testowa, której produkcję bardzo szybko zawieszono ze względu na "łamliwość" ramy.
Była także wersja nieskładana - Traper, który trafił do produkcji seryjnej i był produkowany do końca lat '70. Jak wiadomo, Trapery łamały się na potęgę w miejscu zetknięcia rury ramowej z podsiodłową. Wyobraźmy sobie, jak często musiałyby się łamać się ramy Trampów, które właśnie w tamtym miejscu miały złącze do składania.
Do dziś nie jest znany żaden zachowany egzemplarz Trampa. Nikt nigdy tego nie widział na żywo.

Źródło: mslonik.pl

5. Romet Traper-Combi (1975)
Prototyp roweru rehabilitacyjnego na bazie modelu Traper opracowany prawdopodobnie w 1975 roku i zaprezentowany w styczniu 1976 na VII Kongresie Zjednoczonego Stronnictwa Ludowego w Warszawie na wystawie zakładów Predom Romet.
Prawdopodobnie wyprodukowano tylko jeden egzemplarz.
Na początku lat '90 produkowano bardzo podobny konstrukcyjnie rower na bazie modelu Agat.

Autor: Grażyna Rutkowska
Źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe, http://www.audiovis.nac.gov.pl/obraz/105648:6/

Wszystkie zdjęcia zostały użyte wyłącznie w celach informacyjnych.
Nikt nie wie, jak potoczyły się późniejsze losy prototypowych egzemplarzy.
Prototypy które przedstawiłem na pewno nie są jedynymi opracowanymi w Romecie.
Ponoć Archiwum Państwowe w Bydgoszczy posiada akta Zakładów Rowerowych Predom Romet z lat 1945-2005, w skład których wchodzi niemal 1300 teczek. Bardzo prawdopodobne, że wśród nich są plany z Ośrodka Badawczo Rozwojowego.
Tak więc może koledzy z Bydgoszczy pomogliby nam dowiedzieć się czegoś więcej o prototypach rowerów?
Będę robił wszystko, aby jeszcze w te wakacje odwiedzić Bydgoszcz i spróbować zbadać te teczki.
Jeśli ktoś ma jakiekolwiek informacje dotyczące prototypów rowerów Romet proszę o kontakt.
Mam nadzieję, że choć trochę wzbogaciłem Waszą wiedzę. Zapraszam do dyskusji na temat prototypów. Smile
Wagant to nie tylko sparta ale też batavus jest taki niebieski na alledrogo
Ty nam łby porozsadzasz tymi wiadomościami...

Jeszcze tego można by uwzględnić:

http://chlopcyrometowcy.pl/showthread.php?tid=25196
nawet jest tam romet polo
(13-07-2014 18:00:25)Wigrus napisał(a): [ -> ]Jeszcze tego można by uwzględnić:

http://chlopcyrometowcy.pl/showthread.php?tid=25196

To nie jest oficjalny prototyp Rometa, tylko wytwór kilku uczniów przyzakładowego technikum zaprezentowany na święto roweru.
Widziałem zdjęcia z tej imprezy, było tam mnóstwo tego typu dziwadeł.
Mój faworyt to rowerosanki Smile Nie ma jak to "nowoczesność w każdym domu". Hehehehe.
Sporo ich jest. Czyli były tylko trójkołowce. No, bardzo ciekawe konstrukcje, więc widziałem trójkołowego Agata.
Jakie fajne składaki
Fajny artykuł,więcej takich info!
Dzięki za informacje, na pewno przydadzą mi się w mojej prezentacji Big Grin

romet2

__________________
POJAZDY:
Wigry universal 88'
Wigry Universal Lux 75'
Wigry 5 82'
Jubilat 2 88'
Jubilat 2 (arkus) 2011
Ukraina 86'
Flaming 71'
Ciekawe jak sie hamowalo jadac na rowerosankach.
Przekierowanie