Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy!

Pełna wersja: Wymiana tarcz sprzęgłowych, regulacja sprzęgła /Silniki polskie/
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Sprzęgło ma za zadanie odłączać napęd z silnika w momencie np. zmiany biegu. Jeśli mamy trudności z wrzuceniem biegu (trzeszczy), kopniak nie obraca wału korbowego, czujemy że silnik ''się ślizga'' w pierwszej kolejności powinniśmy spróbować wyregulować sprzęgło na lince.

Regulacja sprzęgła

Będziemy potrzebować:

-Klucze płaskie 8 mm oraz 10 mm

1. Stawiamy motorower na podpórce lub najlepiej opieramy o ścianę tak żeby mieć dostęp do spodu silnika.
2. Pod spodem widzimy linkę. To ona odpowiada za sprzęgło
3. W miejscu gdzie linka jest wkręcana w karter jest regulacja.
4. Kluczem 8mm wkręcamy lub wykręcamy to, co jest wkręcone w karter. Jeśli mamy trudności z wrzuceniem biegu, wykręcamy. Jeśli jest poślizg, wkręcamy w karter.
5. Jeśli znajdziemy ''złoty środek'', kluczem 10 mm kontrujemy (tzn. odkręcamy tak żeby przylegała do kartera) nakrętkę.

Jeśli to nie przynosi rezultatu, możemy spróbować zmienić tarcze sprzęgłowe. Te lubią sie zużywać zwłaszcza w katowanych silnikach. Koszt ich jest niewielki a wymiana stosunkowo prosta.

Wymiana tarcz sprzęgłowych

Będziemy potrzebować:

-Tarcze sprzęgłowe (2 szt.)
-Śrubokręt płaski
-Cążki, małe kombinerki
-Kuwetę, pojemnik na olej
-Klucze 17 mm oraz 14 mm
-Olej LUX10 lub Hipol
-Lejek
-Młotek
-Uszczelkę, silikon albo tekturę (o tym dalej), ew. odrobinę smaru
-Względnie nożyk
-3 lub 4 małe zawleczki
-Ewentualnie pomocnika

1. Stawiamy motorower na płaskim, pod silnik podstawiamy pojemnik na olej
2. Odkręcamy pod silnikiem korek spustowy (klucz 14mm), spuszczamy olej
3. Możemy trochę przechylić motorek na lewo, więcej oleju ścieknie
4. Gdy przestanie kapać, odkręcamy prawą pokrywę silnika. Nie musimy odczepiać linki z niej. UWAGA! Spod pokrywy będzie cieknąć resztka oleju!
5. W tym momencie mamy sprzęgło na wierzchu. Niech pomocnik przyciśnie trzonkiem młotka kosz sprzęgłowy (to okrągłe obok zębatki). My w tym czasie odegniemy i powyciągamy cążkami zawleczki. Tu dobrze jest położyć motorower na boku. Uwaga, w środku jest sprężyna.
Dobrze jest uważać na zawleczki, żeby można było wsadzić je jeszcze raz.
6. Płaskim śrubokrętem wydłubujemy zabezpieczenie na tym co nam sie ukazało i co uniemożliwia nam wyjęcie tarcz. Najlepiej jest je podważyć obok miejsca przerwy i stopniowo podważać.
7. Wyjmujemy sprzęgło.
8. Wkładamy nowe tarcze, pamiętając o kolejności.

9. Wkładamy to z powrotem tak jak było, zakładamy zabezpieczenie pomagając sobie śrubokrętem
10. Wkładamy sprzężynę, oraz tarczę z dziurkami (pamiętajmy o tym, którą stroną!)
11. Gdy pomocnik nam ją dociśnie, wkładamy zawleczki. Nie polecam gwoździ, drutu, należy wsadzić zawleczki. Następnie zaginamy je tak jak na rysunku:

12. Sprzęgło mamy złożone. Teraz trzeba wyczyścic nożykiem kartery ze starych uszczelek, silikonów czy Bóg wie czego, aby było równe. Możemy to uszczelnić na kilka sposobów:

-Posmarować silikonem/hermetykiem (nie polecam)
-Kupić komplet uszczelek (5-15 zł, zależy od sklepu)
-Samemu wyciąć z tektury lub kryngielitu - odsyłam do odpowiednich poradników)

Jeśli wybraliśmy uszczelkę tekturową (z kompletu lub wyciętą), smarujemy kartery na powierzchni styku odrobiną smaru, przykładamy uszczelkę, i nakładamy dekiel uważając przy tym, aby w karterze siedział taki mały walcowaty element dociskający dźwigienkę sprzęgła w karterze do kosza sprzęgłowego!
13. Przykręcamy dekiel mocno
14. Zalewamy olej. W tym celu pamiętajmy aby wkręcić od spodu korek, odkręcamy śrubkę po srodku kartera, odkręcamy kluczem 17mm lub śrubokrętem korek na górze i przez lejek wlewamy olej. Gdy przez dziurkę w karterze zacznie wyciekać, znaczy że jest go w sam raz. Zakręcamy obydwa otwory.
15. Regulujemy sprzęgło
16. Cieszymy się nowymi tarczami Smile

Mam nadzieję że napisałem zrozumiale Smile
Dlaczego nie drut ?
Drut ze stali nierdzewnej niehartowany wytrzymuje, i to sprawdzone na wielu kilometrach przebiegu Big Grin
Zapinki są po prostu dobre. Ludzie skręcają na jakiś drutach a potem Romety się psują.
A co do wygięcia zawleczek polecam wygiąć oby dwa ucha.
Zamykam. W razie pytań proszę o kontakt z moderacją lub Autorem tematu.
Przekierowanie