Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 1 głosów - 1 średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Demontaż wolnobiegu w zenicie
Autor Wiadomość
lothar Offline
Nowy
*


Liczba postów: 1
Imię: Karol
Skąd: GTC
Pojazd: Inny Romet
Post: #1
Demontaż wolnobiegu w zenicie
Witam serdecznie.
Usiłuję zdemontować wolnobieg w zenicie, aby zastąpić go nowym, 6-przelożeniowym shimano. Oryginalna przerzutka nie nadaje się już do niczego a 5-biegowych nie sposób nabyć. Problem polega na tym, że zamontowany "unity gears" o 5 przełożeniach posiada gniazdo na klucz z wielowpustem, jednak średnica zewnętrzna tego gniazda to ~20 mm a tym samym klucz shimano, który posiadam nie pasuje (ma fi większe o ok. 2,5 mm). Warsztaty rowerowe w okolicy rozkładają ręce. Pytanie moje brzmi: czy ktoś demontował taki wolnobieg? Generalnie mam parę pomysłów typu młotek i wkrętak, ale nie chciałbym go uszkodzić bo koła są bardzo mało zużyte. Będę wdzięczny za sugestie.
Pozdrawiam.
19-07-2015 20:32:43
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Reklama
jurek_j Offline
Technik
*


Liczba postów: 838
Imię: J
Skąd: FGW
Pojazd: Romet Kadet
Post: #2
RE: Demontaż wolnobiegu w zenicie
Zwykłe wolnobiegi udawało mi się demontować poprzez użycie starych samochodowych świec zapłonowych - obicie z porcelany, ucięcie pręta, wbicie świecy częścią chwytową (na klucz) w otwór w wolnobiegu, złapanie częścią gwintową tego w imadło i odkręcenie koła.

Jeśli nie jest zapieczone - odkręci się. Jeśli jest - będzie gorzej.

Zeszlifuj część chwytową tak, żeby dało się wbić tą świecę. Spróbuj.

Ewentualnie jeśli wolnobieg jest już przeznaczony do śmieci - rozkręć go, wyjmij element z kołami zębatymi, kulki łożysk, skrzydełka, to co zostanie wkręć w imadło i odkręć. W zasadzie łapiąc szczękami imadła za wpusty do skrzydełek powinno udać się, kiedyś tak ratowałem się, wolnobieg nawet jeździ do dziś. Nie polecam, bo to nie jest profesjonalne rozwiązanie, ale czasami trzeba sobie radzić w jakikolwiek sposób.
19-07-2015 20:38:23
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Zweitakter Offline
Technik
*


Liczba postów: 917
Imię: Andrzej
Skąd: warszawa
Pojazd: Inny
Post: #3
RE: Demontaż wolnobiegu w zenicie
mam taki klucz /o ile go nie zgubiłem/ ostatnio uzywany z 15 lat temu....
ale szkoda sie gimnastykowac z indyjskim padłem, metoda nr 2 z postu powyzej i odjazd, druga metoda dociąć płaskownik na rozmiar dwóch wpustów zahartować delikatnie wbić w wieloklin, koniec w imadło... i dalej wiesz co robić Smile

Wiesz pan w Romecie cal calowi nie równy...
19-07-2015 22:50:08
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Dawdzio Offline
Hold my mustache!
Moderatorzy


Liczba postów: 2,574
Imię: Dawid
Skąd: Chojnów (DLE)
Pojazd: Inny Romet
Post: #4
RE: Demontaż wolnobiegu w zenicie
Albo można użyć szczypiec do pierścieni segera. Świetnie się sprawdzają w tej roli.
20-07-2015 00:52:38
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Zweitakter Offline
Technik
*


Liczba postów: 917
Imię: Andrzej
Skąd: warszawa
Pojazd: Inny
Post: #5
RE: Demontaż wolnobiegu w zenicie
chyba przy rozkrecaniu trybu do złapania za gniazda "piesków" w imadle....

Wiesz pan w Romecie cal calowi nie równy...
20-07-2015 01:20:52
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Dawdzio Offline
Hold my mustache!
Moderatorzy


Liczba postów: 2,574
Imię: Dawid
Skąd: Chojnów (DLE)
Pojazd: Inny Romet
Post: #6
RE: Demontaż wolnobiegu w zenicie
Myślałem, że chodzi o odkręcenie zębatek. Szczypce trzymane normalnie, tak jak zostały do tego stworzone świetnie sobie z tym radzą. Niewykluczone, że dadzą też radę odkręcić wolnobieg od piasty, ale nie miałem jeszcze okazji do przetestowania ich w tej roli.
20-07-2015 01:47:47
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Zweitakter Offline
Technik
*


Liczba postów: 917
Imię: Andrzej
Skąd: warszawa
Pojazd: Inny
Post: #7
RE: Demontaż wolnobiegu w zenicie
To nie sprawdzaj, szkoda szczypiec.
Do odkręrecenia wielotrybu potrzeba niejednokrotnie duuuuużo siły np. stół z imadłem powinien być umocowany do podłogi, gładko się odkręcają wyczynowe bo zazwyczaj przytomny na głowę mechanizator przykręcił je na smar, w byle jakimś toczydle najczęściej na sucho i dodaj do tego dwadziescia lat postoju pod rynna....

Wiesz pan w Romecie cal calowi nie równy...
20-07-2015 06:49:19
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 1 osoba postawiła piwo Zweitakter za ten post.
f126 Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 163
Imię: Damian
Skąd: Wrocław
Pojazd: Inny Romet
Post: #8
RE: Demontaż wolnobiegu w zenicie
Oj, jak ja to dobrze znam Smile Miałem ten sam problem w Jaguarze, do wolnobiegu potrzebny był klucz o średnicy 20 mm - żadne klucze do Shimano ani Reginy i nie wiadomo czego jeszcze nie pasowały. Panowie w warsztatach kozaczyli że odkręcą absolutnie wszystko, ale jak przynosiłem koło to po 5 minutach rozkładali łapy w geście bezradności. W sklepach rowerowych przy próbie zakupu takiego klucza sytuacja wyglądała podobnie.

Ale są jeszcze porządni ludzie na świecie:
http://allegro.pl/klucz-do-odkrecania-wo...16231.html

Przetestowane, pasuje idealnie Smile
20-07-2015 22:38:44
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 1 osoba postawiła piwo f126 za ten post.
Zweitakter Offline
Technik
*


Liczba postów: 917
Imię: Andrzej
Skąd: warszawa
Pojazd: Inny
Post: #9
RE: Demontaż wolnobiegu w zenicie
(20-07-2015 22:38:44)f126 napisał(a):  Ale są jeszcze porządni ludzie na świecie:
http://allegro.pl/klucz-do-odkrecania-wo...16231.html

Przetestowane, pasuje idealnie Smile

raczej uboczny skutek pożądków w magazynie pikne "dookoła Indii"

wbij klucz do oporu jak na mało wciśniej urwiesz,
dwa wszadź klucz w imadło,
trzy zroślaka odrkecamy metodą raz DOKRECAĆ RAZ ODKREAC , zaczynamu od DOKRECANIA !!! nie ciągniemy na chama odkrecają no i pamietaj podlac pare dni wcześniej ropą czy psikaczem jakim

Wiesz pan w Romecie cal calowi nie równy...
21-07-2015 13:03:55
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
f126 Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 163
Imię: Damian
Skąd: Wrocław
Pojazd: Inny Romet
Post: #10
RE: Demontaż wolnobiegu w zenicie
(21-07-2015 13:03:55)Zweitakter napisał(a):  raczej uboczny skutek pożądków w magazynie pikne "dookoła Indii"

Porządki albo i nie, w każdym razie oferta warta uwagi - klucz jest nietypowy i ciężko go dostać, a nada się lepiej niż improwizowane narzędzia, zwłaszcza w przypadku "zroślaka".

(21-07-2015 13:03:55)Zweitakter napisał(a):  wbij klucz do oporu jak na mało wciśniej urwiesz,
dwa wszadź klucz w imadło,
trzy zroślaka odrkecamy metodą raz DOKRECAĆ RAZ ODKREAC , zaczynamu od DOKRECANIA !!! nie ciągniemy na chama odkrecają no i pamietaj podlac pare dni wcześniej ropą czy psikaczem jakim

...a w przypadku braku imadła można zastosować inną metodę: średnio napompowane koło postawić normalnie (tzn. pionowo, tak jak do jazdy) na podłodze i przy ścianie w taki sposób, aby koło się o tę ścianę opierało, założyć klucz i ustawić go tak, aby przy odkręcaniu cisnąć nim w kierunku ściany i podłogi. Koło jest wtedy dobrze zablokowane i nie będzie się obracać, a o sukcesie decyduje jedynie siła odkręcającego Smile

Jeszcze jedna uwaga, być może oczywista: w przypadku tego klucza (z powodu małej średnicy) konieczne jest uprzednie zdemontowanie osi koła, inaczej klucz nie wejdzie. Wspominam o tym, bo np. w Shimano nie trzeba tego robić, klucz mieści się również z zamontowaną osią.
21-07-2015 16:46:06
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Zweitakter Offline
Technik
*


Liczba postów: 917
Imię: Andrzej
Skąd: warszawa
Pojazd: Inny
Post: #11
RE: Demontaż wolnobiegu w zenicie
(21-07-2015 16:46:06)f126 napisał(a):  ...a w przypadku braku imadła można zastosować inną metodę: /----/ Koło jest wtedy dobrze zablokowane i nie będzie się obracać, a o sukcesie decyduje jedynie siła odkręcającego Smile

I stopień maltretacji szprych oraz gniazd na nyple
bezradny

PS. stalowe koło z piasta bromberg-tyfus i trybem dookoła indii exportuje od razu do huty

(20-07-2015 01:47:47)Dawdzio napisał(a):  Myślałem, że chodzi o odkręcenie zębatek.
zastosowałbym w tym celu cos takiego
klucz bacikowy
przypadkowy link w celach edukacyjnych nie ma na celu reklamy, jedynie ilustacje narzedzia

do wielotrybów potrzebne 2 sztuki, mozna wykonac metodami domowymi z grubego płaskownika i łańcucha / o ile przedtem zainwestowalismy w aparat do spinania / rozpinania łańcucha

Wiesz pan w Romecie cal calowi nie równy...
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 22-07-2015 20:23:38 przez Zweitakter.)
22-07-2015 20:16:11
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
f126 Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 163
Imię: Damian
Skąd: Wrocław
Pojazd: Inny Romet
Post: #12
RE: Demontaż wolnobiegu w zenicie
(22-07-2015 20:16:11)Zweitakter napisał(a):  
(21-07-2015 16:46:06)f126 napisał(a):  ...a w przypadku braku imadła można zastosować inną metodę: /----/ Koło jest wtedy dobrze zablokowane i nie będzie się obracać, a o sukcesie decyduje jedynie siła odkręcającego Smile

I stopień maltretacji szprych oraz gniazd na nyple
bezradny

No ok. A gdy odkręcasz przy pomocy imadła (tzn. włożysz klucz do wolnobiegu a klucz chwycisz imadłem) to za co ciągniesz żeby odkręcić ? Smile
23-07-2015 10:08:31
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Zweitakter Offline
Technik
*


Liczba postów: 917
Imię: Andrzej
Skąd: warszawa
Pojazd: Inny
Post: #13
RE: Demontaż wolnobiegu w zenicie
za koło a za co mam łapać? i w takiej sytuacji natknołem sie na kijowe szprychy i innym razem ponadrywane gniazda fizyka i zmęczenie materiału obowiązuje tak czy siak imadło czy ściana bez roznicy jest tyfus to strzelić musi....

Wiesz pan w Romecie cal calowi nie równy...
23-07-2015 20:32:28
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
f126 Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 163
Imię: Damian
Skąd: Wrocław
Pojazd: Inny Romet
Post: #14
RE: Demontaż wolnobiegu w zenicie
(23-07-2015 20:32:28)Zweitakter napisał(a):  za koło a za co mam łapać? i w takiej sytuacji natknołem sie na kijowe szprychy i innym razem ponadrywane gniazda fizyka i zmęczenie materiału obowiązuje tak czy siak imadło czy ściana bez roznicy jest tyfus to strzelić musi....

Ano właśnie, bez różnicy czy ściana czy imadło. Po prostu źle cię zrozumiałem - myślałem że chcesz powiedzieć, że to tylko przy odkręcaniu "ścianą" mogą polecieć szprychy. A to jest tak jak mówisz - bez różnicy czym się odkręca...

Ale wyjścia nie ma - jak trzeba odkręcić to trzeba się zaprzeć Smile
23-07-2015 21:34:12
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
BECZKOWIEC Offline
Nowy
*


Liczba postów: 46
Imię: Adam
Skąd: Śląsk
Pojazd: Inny Romet
Post: #15
RE: Demontaż wolnobiegu w zenicie
(20-07-2015 22:38:44)f126 napisał(a):  Oj, jak ja to dobrze znam Smile Miałem ten sam problem w Jaguarze, do wolnobiegu potrzebny był klucz o średnicy 20 mm - żadne klucze do Shimano ani Reginy i nie wiadomo czego jeszcze nie pasowały. Panowie w warsztatach kozaczyli że odkręcą absolutnie wszystko, ale jak przynosiłem koło to po 5 minutach rozkładali łapy w geście bezradności. W sklepach rowerowych przy próbie zakupu takiego klucza sytuacja wyglądała podobnie.

Ale są jeszcze porządni ludzie na świecie:
http://allegro.pl/klucz-do-odkrecania-wo...16231.html

Przetestowane, pasuje idealnie Smile

Dzieki za linka bo miałem ten sam problem kupiłem ten klucz i odkrecilem bez problemu. To rzeczywiscie rzadki klucz 19,8mm bo nawet w serwisach takiego nie mieli.
14-01-2016 23:02:05
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 





Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Paliwa E10 a silniki dwus...
Ostatni post: siwy1958
Dzisiaj 10:20:26
» Odpowiedzi: 32
» Wyświetleń: 9864
Romet Komar 2350 Dawid22
Ostatni post: siwy1958
Dzisiaj 10:17:17
» Odpowiedzi: 42
» Wyświetleń: 5519
Ogar 200 Romka '84
Ostatni post: Spaceman164
Dzisiaj 08:24:48
» Odpowiedzi: 117
» Wyświetleń: 12506
Romet Duet - Jaki rocznik...
Ostatni post: Dawdzio
Wczoraj 21:19:22
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 214
Problemy z komarkiem
Ostatni post: Dawdzio
Wczoraj 21:06:07
» Odpowiedzi: 7
» Wyświetleń: 238
Szum sprzegła
Ostatni post: elmer
Wczoraj 15:08:37
» Odpowiedzi: 8
» Wyświetleń: 2345
jaki to model roweru zzr?
Ostatni post: beta1989
16-04-2024 22:56:39
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 170
Nowe życie Ogara po 38 la...
Ostatni post: Bob_Harley
16-04-2024 22:44:05
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 291
Remont silnika 019
Ostatni post: michanio91
16-04-2024 19:39:41
» Odpowiedzi: 17
» Wyświetleń: 999
FSM Polski Fiat 126p FL p...
Ostatni post: miszel
15-04-2024 19:24:48
» Odpowiedzi: 40
» Wyświetleń: 5713
Problem z adv 250
Ostatni post: Bob_Harley
15-04-2024 18:09:51
» Odpowiedzi: 6
» Wyświetleń: 476
Mesko Nimfa
Ostatni post: romek
15-04-2024 16:44:47
» Odpowiedzi: 5
» Wyświetleń: 2251
Witam
Ostatni post: romek
15-04-2024 11:51:27
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 303
Pomoc w dobraniu gaźnika ...
Ostatni post: romek
15-04-2024 10:02:31
» Odpowiedzi: 67
» Wyświetleń: 2911
Uwaga, wyrejestrowanie po...
Ostatni post: romek
15-04-2024 09:12:33
» Odpowiedzi: 5
» Wyświetleń: 787

Reklama