Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 0 głosów - 0 średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oświetlenie.
Autor Wiadomość
marcel_S Offline
Nowy
*


Liczba postów: 24
Imię: marcin
Skąd: Czeladź(piaski)
Pojazd: Inny
Post: #1
Oświetlenie.
Cześć.

W Jubilacie mam najbardziej klasyczne rozwiązanie oświetlenia w rometach. Lampki na dynamo. Dynamo wywaliłem - drażnił mnie jego dźwięk. Tymczasowo zamocowałem z tyłu lampkę za 6 zł z marketu na bagażniku (przy pomocy trytek). Na początku rozpadała się przy każdym zjeździe z krawężnika. Pokleiłem, ale wygląda paskudnie. I czasem gaśnie sama z siebie.
Stąd pytanie - czy ktoś ma wypróbowany model tylnej lampki LED do zamontowania na błotniku? Nie musi być widoczny z kilometra. Natomiast dobrze by było gdyby widoczna była również z boku.

Do przodu znalazłem z kolei taką :
https://www.rowerystylowe.pl/p-3939/lamp...nga-trendo
i tu też pytanie - próbował ktoś tego? Ma plus, bo mogę bez problemu zamontować w miejsce oryginału a opinia na temat świecenia jest ok. Minus taki, że nie widać jej na boki.

Wszystkie ewentualne rady mile widziane.
22-05-2015 23:02:37
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Reklama
wnusiu94 Offline
Moderator Działu Rowerowego
Moderatorzy


Liczba postów: 3,184
Imię: Adam
Skąd: Wrocław
Pojazd: Romet 50-T-1
Post: #2
RE: Oświetlenie.
Jak Cię drażnił dźwięk dynama to trzeba było wymienić ... dynamo, a nie lampki na jakiś chiński badziew.

Legenda nie umiera nigdy. | Różowy Składak - Zapraszam!
22-05-2015 23:19:56
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 3 użytkowników postawiło piwo wnusiu94 za ten post.
marcel_S Offline
Nowy
*


Liczba postów: 24
Imię: marcin
Skąd: Czeladź(piaski)
Pojazd: Inny
Post: #3
RE: Oświetlenie.
Dynamo wymieniałem. Aktualnie zamontowane plastykowe, zostało wymienione na stare metalowe. Bziuczy. W dobie oświetlenia led, dynama, nawet te w piaście straciły całkowity sens.
Poza tym, do zasilania z dynama, trzeba zrobić podtrzymanie postojowe. Trudne to nie jest, ale to zawsze dodatkowy element. Przy okazji : czy podtrzymanie świecenia w Wigrach to był rometowski wynalazek, czy swobodna twórczość prywaciarza?

Drażniące jest to, że większość produkowanych lampek, nie wykorzystuje potencjału diód.
Na tył najbardziej by mi pasowało - 3xled 0,2W. Z tego jedna skierowana w tył, a dwie na boki. Zasilanie 2xR6, + duży odblask. I niestety na błotniki takich nie robią.
Na przód 1W led na wprost, i dwa 0,1-02 na boki, najlepiej w obłej obudowie retro. Ewentualnie, zamiast bocznych diód - światłowód z tej głównej. Zasilanie 4-5xR6.
W takiej kombinacji połączonej z odblaskami na kołach - jestem dobrze widoczny z każdej strony, dzięki elementom na stałe przymocowanym do roweru, łatwo założyć typowe akumulatorki, łatwo wymienić na najbardziej dostępne baterie itp.
Niestety - nie znalazłem.
A to oznacza że będę musiał wziąć lutownicę w dłoń i działać.
24-05-2015 08:33:42
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
wnusiu94 Offline
Moderator Działu Rowerowego
Moderatorzy


Liczba postów: 3,184
Imię: Adam
Skąd: Wrocław
Pojazd: Romet 50-T-1
Post: #4
RE: Oświetlenie.
Dynama straciły całkowity sens? Wybacz, ale w tym momencie skończyłem już czytać Twojego posta. Jasne, oświetlenie LED na baterie jest tak genialne, że po prostu brak słów by to opisać! Szczególnie wiecznie wymieniane akumulatorków i przez to ciągłe marnowanie pieniędzy. Dynamo też nie przestanie Ci nagle działać w środku nocy bo nagle baterie stwierdzą, że im się jednak nie chce i się wyczerpały. Po dłuższym postoju lubią też wylać, a wtedy nie dość że trzeba kupić kolejne, to całe lampki od środka są do czyszczenia. Ktoś powie, że nowe akumulatorki to przecież nie jest ogromny wydatek - no dobrze, ale po wydawać pieniądze, skoro jest wieczne, praktycznie niepsujące dynamo? Drażni Cię jego dźwięk, stawia opór? Psiknij w nie WD-40, nic mu nie będzie.

Legenda nie umiera nigdy. | Różowy Składak - Zapraszam!
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 24-05-2015 15:28:09 przez wnusiu94.)
24-05-2015 15:27:58
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 1 osoba postawiła piwo wnusiu94 za ten post.
marcel_S Offline
Nowy
*


Liczba postów: 24
Imię: marcin
Skąd: Czeladź(piaski)
Pojazd: Inny
Post: #5
RE: Oświetlenie.
Stary, ja po prostu szukam lampek led, bo uważam je za lepsze rozwiązanie. Nie chce mi się wszczynać kłótni o wyższości świąt wielkiej nocy itd. Natomiast argumenty mam logiczne :

1. Dynamo stare bziuczy, nowe bziuczy. WD-40 nie używa się do instalacji elektrycznych bo przewodzi prąd. Pewnie cewki w tych wynalazkach są zalane żywicą, ale ryzyko zrobienia mostka jest.
2. Dynama nie są wieczne. Chyba że nieużywane. Przy częstym używaniu po kilkuset godzinach niszczy się ułożyskowanie - zaczyna się bziuczenie, potem się zaciera. Spalenie uzwojeń też się zdarza - zwłaszcza jeśli wcześniej spaliła się przednia żarówka, albo odpadł kabelek w czasie jazdy.
3. Lampka LED nie gaśnie tak sama z siebie. Po prostu świeci słabiej, ew sygnalizuje że baterie się kończą. Dynamo jeśli się zepsuje - to całkowicie. Żarówka jeśli się przepali to też całkowicie - trzeba wymieniać. Ledy mają większą żywotność, i są montowane po kilka.
4. Baterie - nawet w tym chińskim wynalazku co go mam z tyłu - pracują już >50h i widać je nadal bardzo dobrze - nawet w dzień. Wymiana 2 baterii raz na miesiac-półtora-nie kłopot. Wożenie dwóch zapasowych w narzędziówce - też bez problemu. Do przodu - gdzie zużycie prądu jest większe - można dać 4 akumulatorki i zapomnieć o kosztach.
5. Wylewanie baterii było częste przy cynkowo-węglowych. Przy dobrych alkalicznych - to niebywała rzadkość.
6. Światło przy dynamie zależy od prędkości - tak jak pisałem w Wigrach miałem podtrzymanie bateryjne. Teraz też większość droższych lamp takowe ma. Bez tego można dojechać na światła, stanąć i 'zniknąć' (przesadzam trochę). Albo wjechać na wyboje, zwolnić, i stracić jakikolwiek pogląd na świat ;-)

Jedyna zaleta klasycznych żarówek to pełne widmo światła, które jest przyjemniejsze dla oczu.
Jedyna zaleta dynama - stylowość.

Żeby całkowicie nie tracić charakteru roweru - szukam lampek których wygląd jest utrzymany w starym stylu, i które można zamocować do oryginalnych uchwytów.
Tylko tyle.
24-05-2015 20:04:51
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 2 użytkowników postawiło piwo marcel_S za ten post.
wnusiu94 Offline
Moderator Działu Rowerowego
Moderatorzy


Liczba postów: 3,184
Imię: Adam
Skąd: Wrocław
Pojazd: Romet 50-T-1
Post: #6
RE: Oświetlenie.
1. Ja jakoś od zawsze traktuję je WD-40 i jeszcze nic im się poważnego nie stało.
2. Nic nie jest wieczne. Ale na pewno dynamo jest bardziej trwałe od ledowych lampek.
3. Koszt używanego dynama waha się obecnie w granicach kwoty na minusie, po złomach leży ich całe mnóstwo, sam mam ich chyba z 20, wszystkie sprawne. LEDy żywotne? Mówisz ogólnie? Jeżeli tak - bzdury. Szczególnie "marketowe", tanie LEDy we wszelakich latarkach, lampkach a przede wszystkim w samochodowych światłach do jazdy dziennej są nic nie warte.
4. Dobrze, ale zawsze są to koszta. Minimalne, ale jednak. W dodatku zupełnie zbędne.
5. Ale jednak się zdarza.
6. Tu akurat przyznam Ci rację, ale są to sytuacje ekstremalne. Ile razy jeździłeś po wybojach składakiem w nocy? No, chyba że mieszkasz w tego typu rejonach to tak - zwracam honor.

Podsumowując - jeden będzie wolał dynamo, drugi LEDy ale nie przytaczajmy kretyńskich argumentów typu, że prądniczki całkowicie straciły sens.

Lampki które można zamontować do oryginalnych uchwytów?
Przód, pierwsza z brzegu - http://allegro.pl/lampa-przod-led-retro-...91223.html . Mam taką w jednym rowerze - naprawdę polecam, robi robotę.
Tył - tutaj zaczynają się schody, wybór jest ograniczony. Mi np. podoba się ta - http://allegro.pl/lampka-lampa-tyl-led-n...87215.html

Wejdź na allegro i wpisz sobie hasełka typu "lampa przód led retro" i "lampa tył led błotnik". Znajdziesz co Cię interesuje.

Legenda nie umiera nigdy. | Różowy Składak - Zapraszam!
24-05-2015 21:37:23
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
marcel_S Offline
Nowy
*


Liczba postów: 24
Imię: marcin
Skąd: Czeladź(piaski)
Pojazd: Inny
Post: #7
RE: Oświetlenie.
Cześć
Dzięki za odpowiedź. Internety pokazały mi lampkę do tyłu UN-4300. Trzy diody pod kątem 90* dobrze widoczna w zakresie 180 stopni. Niestety - już nie produkowana, i nie ma na magazynach. Nowa wersja jest na jednej diodzie - tę zamówiłem. Sprawdzę jak świeci, i jeśli nie będę zadowolony - przerobię.
Nad przodem pomyślę później.
25-05-2015 20:22:15
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
marcel_S Offline
Nowy
*


Liczba postów: 24
Imię: marcin
Skąd: Czeladź(piaski)
Pojazd: Inny
Post: #8
RE: Oświetlenie.
Cześć
Niestety nie mogę edytować poprzedniego wpisu, stąd odpowiadam sam sobie.
1. Lampka - UN-4300 tyle że z jedną diodą. Koszt ok 10zł. Zasilanie 2xR3. Klosz przykręcany jest śrubą - nie na klik - co moim zdaniem jest zaletą. Schemat elektryczny: baterie, przesuwny włącznik, opornik 15 Ohm, dioda 2,5V 30mA. Przy typowej pojemność baterii > 30 godzin świecenia. Uzupełnieniem jest duży jasny odblask 5x4,5cm. Lampka nie ma uszczelki, ale kształt obudowy tworzy labirynt przez który nie przechodzi woda.
2. Test
- W słoneczny dzień - w tył widać diodę może na 30m, na boki słabo plus minus 30 stopni na obie strony. Za to odblask działa bardzo dobrze.
- Wieczorem, przy świetle ulicznym. W tył widać na ponad 120m (tyle ma moja ulica;-). Na boki spokojnie na 25m. Obudowa rozprasza światło, tak że zakres widoczności jest ponad 180*
- W nocy - im ciemniej tym lepiej. Ogólnie - lepiej widoczna niż stosowana kiedyś żarówka 6V 0,6W.

Podsumowując : klasyczna, zwykła lampka, solidnie zrobiona, za śmieszne pieniądze.
30-05-2015 22:53:09
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 





Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Instrukcja komar 2352 i s...
Ostatni post: Debesta
Dzisiaj 00:16:02
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 89
OldtimerBazar Wrocław 7/3...
Ostatni post: Debesta
Dzisiaj 00:13:17
» Odpowiedzi: 38
» Wyświetleń: 16108
Paliwa E10 a silniki dwus...
Ostatni post: Debesta
Dzisiaj 00:05:48
» Odpowiedzi: 38
» Wyświetleń: 10463
Naprawa przełącznika świa...
Ostatni post: Blusik
Dzisiaj 00:01:46
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 44
Wigry 1 z 1976 - szczegół...
Ostatni post: zaz
Wczoraj 23:45:30
» Odpowiedzi: 5
» Wyświetleń: 102
Romet Duet - Jaki rocznik...
Ostatni post: Dawdzio
Wczoraj 20:54:52
» Odpowiedzi: 8
» Wyświetleń: 430
Hej Rometowcy, pozdrowien...
Ostatni post: wigryman
22-04-2024 20:50:51
» Odpowiedzi: 7
» Wyświetleń: 151
Renowacja kół komar 2320 ...
Ostatni post: joozek
22-04-2024 20:12:22
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 101
Części 50-T/TS-1: zbiorni...
Ostatni post: gladiator_86
21-04-2024 22:08:17
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 1022
Zapłon CDI
Ostatni post: Norweski Zomowiec
21-04-2024 21:53:44
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 83
Cześć
Ostatni post: Arsonn13
21-04-2024 21:20:32
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 58
Regeneracja gwintu na wyd...
Ostatni post: elmer
20-04-2024 23:19:20
» Odpowiedzi: 27
» Wyświetleń: 17646
Romet Chart 210
Ostatni post: elmer
20-04-2024 23:15:41
» Odpowiedzi: 12
» Wyświetleń: 1107
Motorynka M3 by Decuu
Ostatni post: romek
20-04-2024 20:09:48
» Odpowiedzi: 71
» Wyświetleń: 16513
Romet ogar 205 popychacz ...
Ostatni post: romek
20-04-2024 09:25:19
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 1605

Reklama