Zapraszamy na naszego fanpage'a - facebook.com/ChlopcyRometowcy Wink

Jesteś nowy na forum? - Zapraszamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile


Wątek zamknięty 
Światła 12V w motorynce
Autor Wiadomość
MIREK.M2 Online
Technik
*


Liczba postów: 847
Imię: Mirek
Skąd: RBR
Pojazd: Inny
Post: #1
Światła 12V w motorynce
Siemka. Ostatnim czasem jeżdżę dużo w nocy i moje światła są bardzo słabe. Mam oryginalną instalację i żarówki 6V. I myślę aby zrobić coś takiego:
przerobić światła na 12V
Akumulator
i jakieś ładowanie z cewek (diody prostownicze)
Jak myślicie czy to wypali i jakie diody kupić??
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 21-08-2013 15:45:20 przez MIREK.M2.)
21-08-2013 15:44:49
Znajdź wszystkie posty użytkownika
Reklama
tramwajarz Offline
POLONEZ 2000 GR.B FAN
*


Liczba postów: 1,890
Imię: Daniel
Skąd: Tuszyn/k.Łodzi
Pojazd: Romet Chart
Post: #2
RE: Światła 12V w motorynce
12V Działają bez przerabiania

Aby zobaczyć element, Zaloguj lub Zarejestruj się.

Aby zobaczyć element, Zaloguj lub Zarejestruj się.
21-08-2013 15:47:00
Znajdź wszystkie posty użytkownika
BigSoft Niedostępny
Moderator
Moderatorzy


Liczba postów: 783
Imię: Przemek
Skąd: Siemianowice Śląskie
Pojazd: Romet Chart
Post: #3
RE: Światła 12V w motorynce
Powinieneś zacząć od pytania - czy cewki wydolą napięciowo i prądowo, żeby ładować akumulator. Bez tego będzie lipa Tongue

- światła chcesz zasilać z akumulatora? Przednie też?
- żarówki planujesz tej samej mocy?

Ładowanie widzę tu tak: cewki bezmasowe + 2 mostki prostownicze, po jednym na cewkę. + i - mostków razem do akumulatora.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 21-08-2013 15:49:21 przez BigSoft.)
21-08-2013 15:49:02
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika
[+] 1 osoba postawiła piwo BigSoft za ten post.
kamil97 Offline
początkujący elektronik/elektromechanik
*


Liczba postów: 1,485
Imię: Kamil
Skąd: Julianów- TOP
Pojazd: Romet Ogar 200
Post: #4
RE: Światła 12V w motorynce
A zastanawiałeś się gdzie umiescisz aku? 12-sto voltowy jest sporej wielkości a w motorynce nie ma żadnego schowka ani nic.

A co do ładowania to musiałbyś przewijać cewki lub dać zaplonowe zamiast świetlnych ale nie wiem czy zda to egzamin i nadąży ladować.

Moje bzyki Wink

Aby zobaczyć element, Zaloguj lub Zarejestruj się.
Aby zobaczyć element, Zaloguj lub Zarejestruj się.
Aby zobaczyć element, Zaloguj lub Zarejestruj się.

21-08-2013 15:50:25
Znajdź wszystkie posty użytkownika
MIREK.M2 Online
Technik
*


Liczba postów: 847
Imię: Mirek
Skąd: RBR
Pojazd: Inny
Post: #5
RE: Światła 12V w motorynce
(21-08-2013 15:49:02)BigSoft napisał(a):  Aby zobaczyć element, Zaloguj lub Zarejestruj się.
Szybka rejestracja na forum
Motorynka ma malutki schowek, motorynkek mam 2 jedną bdb stanie a druga to tłuczydupa za dyche (w niej chcę zrobić 12V)
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 21-08-2013 15:57:38 przez MIREK.M2.)
21-08-2013 15:53:01
Znajdź wszystkie posty użytkownika
BigSoft Niedostępny
Moderator
Moderatorzy


Liczba postów: 783
Imię: Przemek
Skąd: Siemianowice Śląskie
Pojazd: Romet Chart
Post: #6
RE: Światła 12V w motorynce
Trzeba by było przewinąć cewki świetlne i od razu odseparować je od masy, tak, aby były bezmasowe. Zaraz zobaczę jakie tam są możliwości jeśli chodzi o przewinięcie, bo mam gdzieś taką prądniczkę.



Popatrzyłem i sądzę, że jest szansa, aby to zrobić. Trzeba wziąć pod uwagę, że cewki muszą być mocniejsze od oryginalnych (pomijam już to napięcie 12V, chodzi mi o moc), bo muszą ładować akumulator + zasilać żarówki. Chodzi o to, że jak staniesz np na skrzyżowaniu, masz wolne obroty, prądnica praktycznie nie ładuje, więc światła czerpią prąd z akumulatora. Jak ruszysz i jedziesz, prądnica ładuje i uzupełnia prąd, który przed chwilą pobrały żarówki na postoju. Jednak aby naładować akumulator, cewki muszą być na tyle mocne, żeby zasilić obie żarówki + ładować akumulator. Inaczej - będzie zawsze niedoładowany.

Myślę, że da się tam upakować grubszy drut i może nawet trochę więcej zwojów. Trzeba by się pobawić.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 21-08-2013 16:05:26 przez BigSoft.)
21-08-2013 15:59:05
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika
[+] 1 osoba postawiła piwo BigSoft za ten post.
Reklama
MIREK.M2 Online
Technik
*


Liczba postów: 847
Imię: Mirek
Skąd: RBR
Pojazd: Inny
Post: #7
RE: Światła 12V w motorynce
A prądnica od CHARTA
21-08-2013 16:09:19
Znajdź wszystkie posty użytkownika
BigSoft Niedostępny
Moderator
Moderatorzy


Liczba postów: 783
Imię: Przemek
Skąd: Siemianowice Śląskie
Pojazd: Romet Chart
Post: #8
RE: Światła 12V w motorynce
Ale co z nią? Pasuje bez przeróbek.

Zalety w porównaniu do Twojej prądnicy:
- elektroniczny, bezstykowy zapłon;
- 25W na światło przednie;
- ok 10W na ładowanie akumulatora;
- praktycznie bezobsługowy.

Wady:
- cena jest przeważnie dosyć wysoka.

Na 12V też można przerobić. Gdyby wykorzystać wszystkie cewki na ładowanie, to z 30W będzie na to. Może udało by się bez przewijania, odpowiednio łącząc uzwojenia cewek, nie wiem, musiałbym potestować.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 21-08-2013 16:14:33 przez BigSoft.)
21-08-2013 16:13:14
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika
[+] 1 osoba postawiła piwo BigSoft za ten post.
MIREK.M2 Online
Technik
*


Liczba postów: 847
Imię: Mirek
Skąd: RBR
Pojazd: Inny
Post: #9
RE: Światła 12V w motorynce
a drut musi być sporo grubszy??? i ile go trzeba???
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 21-08-2013 16:16:34 przez MIREK.M2.)
21-08-2013 16:15:24
Znajdź wszystkie posty użytkownika
BigSoft Niedostępny
Moderator
Moderatorzy


Liczba postów: 783
Imię: Przemek
Skąd: Siemianowice Śląskie
Pojazd: Romet Chart
Post: #10
RE: Światła 12V w motorynce
Zależy do jakiej prądnicy. Do 023 nie przewijałem jeszcze, więc nie wiem jaki drut będzie optymalny. Do prądnicy Charta - to też zależy ile chcesz mieć w sumie mocy. Można te dwie ładowania oryginalne przewinąć drutem takim jakim, są nawinięte cewki świetlne (chyba 0,6 mm), tak, aby mieć 4 takie same cewki. Trzeba sprawdzić, czy da się je połączyć szeregowo (2 razem) i z 4 cewek zrobić 2 pary połączone szeregowo. Potem podłączyć to do dwóch mostków prostowniczych i masz ładowanie. Ile tego drutu? Na cewkę z 20 metrów licz, najwyżej Ci zostanie Tongue
21-08-2013 16:22:15
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika
[+] 1 osoba postawiła piwo BigSoft za ten post.
MIREK.M2 Online
Technik
*


Liczba postów: 847
Imię: Mirek
Skąd: RBR
Pojazd: Inny
Post: #11
RE: Światła 12V w motorynce
(21-08-2013 16:22:15)BigSoft napisał(a):  Aby zobaczyć element, Zaloguj lub Zarejestruj się.
Szybka rejestracja na forum
Na razie myślę o i cewkach z 023
21-08-2013 16:24:02
Znajdź wszystkie posty użytkownika
Reklama
BigSoft Niedostępny
Moderator
Moderatorzy


Liczba postów: 783
Imię: Przemek
Skąd: Siemianowice Śląskie
Pojazd: Romet Chart
Post: #12
RE: Światła 12V w motorynce
No to trzeba się pobawić. Zmierzyć grubość drutu oryginalnego i wtedy spróbować nawiąć takie cewki drutem o 0,1, a najlepiej o 0,2mm grubszym. Nikt Ci dokładnie nie powie jak będzie z mocą, no chyba, że z własnego doświadczenia (czyt. już tą prądnicę kiedyś tak robił).
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 21-08-2013 16:37:52 przez BigSoft.)
21-08-2013 16:37:14
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika
[+] 1 osoba postawiła piwo BigSoft za ten post.
MIREK.M2 Online
Technik
*


Liczba postów: 847
Imię: Mirek
Skąd: RBR
Pojazd: Inny
Post: #13
RE: Światła 12V w motorynce
Sąsiad powiedział że oryginalne cewki dadzą radę ładować i będę musiał dać diody prostownicze (coś w to nie wierzę)
21-08-2013 17:32:33
Znajdź wszystkie posty użytkownika
BigSoft Niedostępny
Moderator
Moderatorzy


Liczba postów: 783
Imię: Przemek
Skąd: Siemianowice Śląskie
Pojazd: Romet Chart
Post: #14
RE: Światła 12V w motorynce
Niby jak to ma działać? Prądnica jest tak zaprojektowana, żeby oddała 20W mocy na światła (przednie + tylne) i jednocześnie nie przepalała żarówek (czyli cewki są tak obliczone, że generują tyle mocy ile potrzeba i nic więcej, bo gdyby cewki były mocniejsze, wzrosło by napięcie na żarówkach i je przepaliło. Tak się zachowują niedociążone cewki, dlatego jak np spali Ci się przednia żarówka, to zaraz z nią "leci" tylna, bo napięcie drastycznie wzrasta powyżej 6V, gdyż te 15W mocy które pobierała żarówka nie ma "gdzie się podziać").

Dodatkowo prosta sprawa. Dodasz diodę prostowniczą, to automatycznie masz spadek napięcia (na diodzie krzemowej ok 0,7V) - część mocy zostanie utracona właśnie w takiej postaci.

Szczerze - nie widzi mi się to. Szczególnie, że sąsiad proponuje Ci zapewne zastosowanie prostowania jednopołówkowego i cewki masowe, co automatycznie obniża ich sprawność podczas ładowania, bo wykorzystywane są tylko dodanie połówki sinusoidy, a ujemne są obcinane i masz wtedy 0.

Przykład? Proszę bardzo. Interesują Cię czerwone linie. Rozwiązanie z prostowaniem jednopołówkowym, zapewne to co na myśli ma sąsiad:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Wavefo...tifier.png

Tam gdzie masz połówkę sinusoidy - wtedy masz ładowanie. Jak widać przez pewien czas nie ma nic - masz 0, nie ładuje i potem znów ładuje.

Gdy zrobisz cewki bezmasowe i zastosujesz mostek prostowniczy, to będziesz miał tak:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Wavefo...tifier.png

Jak widać cały czas masz impulsy ładujące, czyli automatycznie większą sprawność prądnicy i układu ładowania.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 21-08-2013 18:01:13 przez BigSoft.)
21-08-2013 17:59:45
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika
[+] 1 osoba postawiła piwo BigSoft za ten post.
MIREK.M2 Online
Technik
*


Liczba postów: 847
Imię: Mirek
Skąd: RBR
Pojazd: Inny
Post: #15
RE: Światła 12V w motorynce
(21-08-2013 17:59:45)BigSoft napisał(a):  Aby zobaczyć element, Zaloguj lub Zarejestruj się.
Szybka rejestracja na forum
Zrobię według twoich porad jutro lub pojutrze kupię mostki i żarówki i biorę się do roboty
21-08-2013 18:05:41
Znajdź wszystkie posty użytkownika
LukaszzT1 Offline
Komarzysta :F
*


Liczba postów: 2,115
Imię: Łukasz
Skąd: Lubzina (RRS)
Pojazd: Inny
Post: #16
RE: Światła 12V w motorynce
zapłon z sima 12v platynkowiec, magneto rometowskie i po problemie,z cewek rometa duzo nie wyciagniesz bo nie ma miejsca zeby duzo cewki nawinac.

Romet 50-T1 1980r(Sprzedany)
Romet 50-T1 1981r (Sprzedany)
Romet ogar 200 1988r(Sprzedany)
Cezet 175 487.0 1988r(Sprzedana)
Simson Sr50 1987r
gg-35560448
21-08-2013 18:15:44
Znajdź wszystkie posty użytkownika
[+] 1 osoba postawiła piwo LukaszzT1 za ten post.
Reklama
stqc Offline
W chui :F
*


Liczba postów: 2,916
Imię: Maciek
Skąd: Mikołajki NMR
Pojazd: Romet Chart
Post: #17
RE: Światła 12V w motorynce
Można by przewinąć je ale MIN moc to myślę że około 50w by było najlepiej gdyż 5w na tylnie światło 10w na ładowanie akumulatora a 35w na przednią żarówkę skoro chcesz mieć mocne światło ale może i 25w by dało rade 40w to MINIMUM sporo nie brakuje Tongue Aktualnie masz 20w więc drugie tyle powinieneś wyciągnąć Big Grin

Sporo osób pyta mnie o GG więc proszę 46658483, przedstaw się


Wyroby elektroniczne Aby zobaczyć element, Zaloguj lub Zarejestruj się.

skalpel155 - 02-05-20:13 -- Ooo właśnie, delloroto lekiem na wszystkie bóle! Smile
21-08-2013 18:57:09
Znajdź wszystkie posty użytkownika
BigSoft Niedostępny
Moderator
Moderatorzy


Liczba postów: 783
Imię: Przemek
Skąd: Siemianowice Śląskie
Pojazd: Romet Chart
Post: #18
RE: Światła 12V w motorynce
Żarówka 35W + 5W + ładowanie akumulatora, to przy prądnicy komarka nie realne. Żarówka 25W + 5W, czyli 30W - spoko, tylko braknie prądu na ładowanie aku.

Jak te 30W się wyciągnie przy 14V z tej prądnicy, to będzie dobrze, tak mi się wydaje (tak - weźcie pod uwagę, że napięcie musi być wyższe niż nominalne napięcie akumulatora. Dla instalacji 12V jest to 14,4V).

Jak żarówka do przodu 25 albo 35W + zasilanie z aku, to zapłon Charta, ewentualnie Sima i wtedy można działać.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 21-08-2013 19:11:10 przez BigSoft.)
21-08-2013 19:09:53
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika
Wątek zamknięty 





Skocz do:




Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.

Użytkownik
  

Hasło
  





Reklama

Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

Statystyki
» Użytkownicy: 7,324
» Najnowszy użytkownik: ogar1989
» Wątków na forum: 25,969
» Postów na forum: 337,478

Pełne statystyki

Nawigacja

Romet miesiąca
Maj - mateusz5625

Reklama


Ostatnie wątki
Romet Ogar 205 Matinka "L...
Ostatni post przez: Matinek
Dzisiaj 00:26:05
» Odpowiedzi: 14
» Wyświetleń: 156
FSM Pelikan 88' od Jakuba...
Ostatni post przez: MichalSR50
Wczoraj 23:50:43
» Odpowiedzi: 6
» Wyświetleń: 67
Siedzenie simson i lampę ...
Ostatni post przez: belda1999@o2.pl
Wczoraj 23:39:22
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 65
Czesc
Ostatni post przez: michalbo
Wczoraj 23:38:47
» Odpowiedzi: 6
» Wyświetleń: 30
Czy warto kupić tą jawe 3...
Ostatni post przez: belda1999@o2.pl
Wczoraj 23:37:49
» Odpowiedzi: 9
» Wyświetleń: 87
Romet Wigry 5 '80
Ostatni post przez: MichalSR50
Wczoraj 23:35:46
» Odpowiedzi: 18
» Wyświetleń: 161
Piszemy Bajkę
Ostatni post przez: Pompek
Wczoraj 23:31:07
» Odpowiedzi: 1491
» Wyświetleń: 204535
Komar 2352 Matinka
Ostatni post przez: Matinek
Wczoraj 23:29:15
» Odpowiedzi: 22
» Wyświetleń: 368
Nie dostaje paliwa ; podp...
Ostatni post przez: Blusik
Wczoraj 23:14:48
» Odpowiedzi: 36
» Wyświetleń: 461
Nie che zapalić
Ostatni post przez: Mr.Kropek
Wczoraj 23:11:15
» Odpowiedzi: 6
» Wyświetleń: 79
[S] Każda część do Rometa...
Ostatni post przez: Winiar 93
Wczoraj 23:05:58
» Odpowiedzi: 11
» Wyświetleń: 133
Mieszanka i Regulacja
Ostatni post przez: szczupak54
Wczoraj 22:56:31
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 46
Zmiana Gaznika :)
Ostatni post przez: poq
Wczoraj 22:48:09
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 74
Mój pierwszy Ogar 200
Ostatni post przez: Quake96
Wczoraj 22:46:29
» Odpowiedzi: 984
» Wyświetleń: 87382
'91 Romet Jubilat 2, czyl...
Ostatni post przez: wnusiu94
Wczoraj 22:43:38
» Odpowiedzi: 28
» Wyświetleń: 485