Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
Jawa 50 typ 20 (1974) remont
Autor Wiadomość
BellaUrsa Offline
Nowy
*


Liczba postów: 34
Imię: Krzysiek
Skąd: Legionowo
Pojazd: Inny
Post: #3
RE: Jawa 50 typ 20 (1974) remont
Texas Ranger - dzięki, każda para ściskanych kciuków będzie pomocna. Rozbierając Jawkę na czynniki pierwsze może nie boję się tak bardzo o składanie jej do kupy, bo cały proces dokumentuję notatkami i zdjęciami, śrubki i nakrętki trzymam w pojemnikach, i jestem pewien, że w tej chwili mółgbym ją na powrót doprowadzić do stanu pierwotnego, czyli tego w jakim była po 19 latach spędzonych w garażu.

Inna sprawa to sam remont, bo myślę o przeprowadzeniu generalnego remontu silnika i to jest dla mnie najważniejsza kwestia - Jawka ma mieć zregenerowane serducho, żebym nie musiał już tego poprawiać, ale jak się za bardzo naoglądam w necie na forach i youtube o silniku, to łeb mi puchnie od karterów, uszczelniaczy, silikonów, łożysk, simeringów, rozpoławiania, a gdzie tu jeszcze do skrzyni biegów, aparatu zapłonowego, wszystkich cewek, magnet, kondensatorów, na świecy kończąc... Niestety, w czasach, gdy ojciec robił generalny remont silnika w maluchu to ja jeszcze ogladałem Smerfy w telewizji, a w latach, gdy miałem dużo wolnego czasu remontem Jawki nie byłem zainteresowany - wtedy już interesowały mnie samochody - ale temat remontu silnika w nich nie występował. Internet jest oczywiście pełny informacji na temat przeprowadzania remontu, ale co charakterystyczne dla sieci, pełno w niej skrajnie sprzecznych informacji, bo jeden remontuje silnik za pomocą linoleum i silikonu szklarskiego, drugi nawet przy wymianie żarówki reflektora planuje kartery, i do wszystkiego będę musiał dojść sam, choć liczę na to, że z pomocą Kolegów z forum nie będę podejmował daremnych prób.

Tyle tytułem wstępu. Rozbierając Jawkę dochodzę jednak do wniosku, że trzeba ją będzie za pierwszym podejściem robić na gotowo. Po zdemontowaniu i rozbrojeniu silnika przyjrzę się temu, co trzeba będzie w nim wymienić. Zakładam od razu, że niezbędny będzie zakup zestawu łożysk i uszczelek, np taki:

jawa-50-ogar-200-lozyska-simeringi-uszczelki-zvl

choć oczywiście będę musiał sprawdzić, czy ZLV to dobra firma Dodgy, popychacz sprzęgłą. Dodatkowo zapewne i tacze sprzęgła, filtr powietrza, świecę, cewkę zapłonową i o tam jeszcze wyjdzie. Nie wszystkie części uda się mi pewnie zdobyć od razu, trzeba będzie czekać na dostawę, bo obawiam się, że nie mam w okolicy żadnych sklepów z częściami do motorowerów, ale jest w tym też pozytyw.

Po rozmowie z ojcem, który zasugerował odmalowanie wszystkich blach doszedłem do wniosku, że robienie Jawki na pół gwizdka mija się z celem i bedzie mnie męczyło, jeśli gotowy i sprawny silnik będę instalował do brudnej ramy, używając czarnych ze starości śrub. Zdecydowałem się, że od punktu kompletnej fragmentacji Jawki na czynniki pierwsze wszystko będę składał po kolei restaurując i wymieniając części, żeby doprowadzić ją do salonowego stanu. Widząc motory Kolegów wiem, że nie ma to jak lśniący lakier i świecące chromy, a umyta stara Jawka z 43 latami eksploatacji i wegetacji, nadal bedzie wyglądać jak stara Jawka, a nie okaz, na który warto popatrzeć. W trakcie prac nad silnikiem zacznę czyścić ramę, pozbędę się starych powłok i odmaluję ją kompresorem (mimo wszystko chciałbym uniknąć na tym etapie zlecania robót w warsztatach). Wymieniajac i restaurując po kolei wszystko to, co potrzebne nie tylko nauczę się wielu rzeczy, ale też może w końcu nauczę się rzeczy najważniejszej w tym hobby, że gonienie króliczka, jest najważniejsze (lub jak kto woli: "the chase is better that the catch"). Takie są założenia, co z tego wyjdzie - zobaczymy. Zgodnie z tymi założeniami wątpliwe wydaje mi się uruchomienie Jawki w tym sezonie, ale jeśli ma ona wyglądać jak należy, mogę czekać i do przyszłego sezonu. Zorientuję się dodatkowo jaki sposób rejestracji jest dla mnie interesujacy, czy rejestracja na zabytek nie wymusi pozostawienia starych blach w oryginalnym stanie, ale przede wszystkim ma ona wyglądać.

Póki co, wrzucam nowe zdjęcia. Wczoraj, z braku czasu nie zdążyłęm już ich wrzucić. Panowie rozumieją, rodzina:

Moja jaskinka, ciasna, ale tylko dla Jawki, nikt nie będzie się mi tam kręcił ani wrzucał innego bałąganu:


Progi - obraz nędzy i rozPICZY, do malowania, mam nadzieję, że gumy da się uratować albo dokupić:


Kokon, od środka minia pała młodzieńczym rumieńcem jak dzięcielina, a odnośnie pały, to została wymalowana na wierzchu, dobrze, że pod siedziskiem:


Czechosłowacki mocarz, przy elektryce podejrzanie sucho, wszędzie indziej lepi się od oleju choć trudno powiedzieć skąd go tyme może być, podczas ostatniego odpalania w 1998 silniczek był wymyty i z wierzchu, ale mimo, że nie był w użytku, dookoła pełno tłustego brudu:


A tutaj zdjecie ramy, w miarę zdrowa, tylko wszędzie zasmażka... znaczy się minia. Będzie co zdzierać:


Do następnego wpisu będę musiał już mieć rozebrany silnik, bo może Koledzy ocenią o zdjęciach co się kwalifikuje do wymiany. Póki co, nie będę zanudzał postami o brudnej Jawce.

By zrekompensować czytelnikom poziom brudu i grzybni powyższych zdjęć, zamieszczam czterokołowy przykład bezkompromisowego remontu przeprowadzony na jednym z moich motoryzacyjnych marzeń, który to dodatkowo miałem okazję poprowadzić zeszłej soboty:


Pozdrawiam, Krzysiek.

Chcesz zobaczyć jak wygląda praca amatora bez budżetu, sprzętu oraz skilla? Odwiedź wątek remontowy mojej Kaczki
24-05-2017 12:15:34
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 1 osoba postawiła piwo BellaUrsa za ten post.
Odpowiedz 


Wiadomości w tym wątku
Jawa 50 typ 20 (1974) remont - BellaUrsa - 23-05-2017, 01:05:20
RE: Jawa 50 typ 20 (1974) remont - BellaUrsa - 24-05-2017 12:15:34
RE: Jawa 50 typ 20 (1974) remont - pajak - 27-06-2017, 19:16:02
RE: Jawa 50 typ 20 (1974) remont - joozek - 13-07-2018, 20:02:24
RE: Jawa 50 typ 20 (1974) remont - JGNZM - 13-07-2018, 21:42:31
RE: Jawa 50 typ 20 (1974) remont - cyci93 - 14-07-2018, 00:34:47
RE: Jawa 50 typ 20 (1974) remont - kaziq - 18-07-2018, 23:17:52
RE: Jawa 50 typ 20 (1974) remont - rafi555 - 18-07-2018, 23:32:53
RE: Jawa 50 typ 20 (1974) remont - Waldek - 19-07-2018, 00:13:00
RE: Jawa 50 typ 20 (1974) remont - Mixol - 19-07-2018, 07:48:02
Jawa 50 typ 20 (1974) remont - BellaUrsa - 21-07-2018, 02:34:38
Jawa 50 typ 20 (1974) remont - BellaUrsa - 08-07-2019, 00:28:41
RE: Jawa 50 typ 20 (1974) remont - Quake96 - 08-07-2019, 22:11:53
Jawa 50 typ 20 (1974) remont - BellaUrsa - 11-07-2019, 20:20:22
RE: Jawa 50 typ 20 (1974) remont - ananas - 12-07-2019, 12:22:17
Jawa 50 typ 20 (1974) remont - BellaUrsa - 21-07-2019, 14:14:55
Jawa 50 typ 20 (1974) remont - BellaUrsa - 27-07-2019, 19:04:46
RE: Jawa 50 typ 20 (1974) remont - cyci93 - 31-07-2019, 23:59:51
RE: Jawa 50 typ 20 (1974) remont - rafi555 - 01-08-2019, 08:38:50
Jawa 50 typ 20 (1974) remont - BellaUrsa - 22-12-2019, 20:15:52
Jawa 50 typ 20 (1974) remont - BellaUrsa - 01-01-2020, 00:53:01
RE: Jawa 50 typ 20 (1974) remont - Quake96 - 01-01-2020, 01:04:10
RE: Jawa 50 typ 20 (1974) remont - Mixol - 02-01-2020, 10:39:43




Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Pręt hamulca Ogar 205
Ostatni post: pitus74
Dzisiaj 09:51:40
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 3182
Długość linki sprzęgła
Ostatni post: pitus74
Wczoraj 22:16:00
» Odpowiedzi: 7
» Wyświetleń: 2992
Projekt Romet Dzik Enduro...
Ostatni post: krystian276
Wczoraj 22:01:34
» Odpowiedzi: 476
» Wyświetleń: 165891
Witam .
Ostatni post: Debesta
Wczoraj 21:06:58
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 118
Iskrownik/Stator Romet St...
Ostatni post: miszel
Wczoraj 16:09:54
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 38
Numery karterów S38 B4
Ostatni post: Piotrekdriver1
Wczoraj 16:01:47
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 66
Pegaz 750 - kolejny Robak
Ostatni post: Jaca
Wczoraj 07:55:14
» Odpowiedzi: 152
» Wyświetleń: 53842
Koło komar 2350 brak stab...
Ostatni post: Kacper_R
Wczoraj 02:07:00
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 50
Filtr oleju zamiennik do ...
Ostatni post: Gucio76
Wczoraj 01:56:31
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 37
Instalacja Romet Chart
Ostatni post: wkzarci
Wczoraj 00:53:33
» Odpowiedzi: 15
» Wyświetleń: 567
Ogar 200 88r. Mandaryna
Ostatni post: romek
27-03-2024 23:56:47
» Odpowiedzi: 6
» Wyświetleń: 275
205A
Ostatni post: romek
27-03-2024 21:16:30
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 97
Replika Prototypu Romet M...
Ostatni post: romek
27-03-2024 21:12:06
» Odpowiedzi: 112
» Wyświetleń: 52091
Renowacja obręczy - jak l...
Ostatni post: romek
27-03-2024 21:09:57
» Odpowiedzi: 6
» Wyświetleń: 111
Kto z Małopolski, okolic ...
Ostatni post: Elektronik
27-03-2024 20:04:19
» Odpowiedzi: 30
» Wyświetleń: 10918

Reklama