Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy!
Remont silnika 019 - Wersja do druku

+- Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! (https://www.chlopcyrometowcy.pl)
+-- Dział: Motorowery i motocykle Romet (/forumdisplay.php?fid=13)
+--- Dział: Problemy techniczne - Silnik, przeniesienie napędu (/forumdisplay.php?fid=221)
+--- Wątek: Remont silnika 019 (/showthread.php?tid=54486)

Strony: 1 2


Remont silnika 019 - michanio91 - 04-01-2024 10:55:07

Cześć,
w związku z brakiem mocy, sprzęgłem nie do wyregulowania oraz luzem na wale ( przy ruszaniu magnetem ) rozpocząłem remont silnika.
Jestem z okolic Oświęcimia - ktoś tutaj działa w tym temacie ?
Mam kilka pytań :
1. Wał ma luz na trzpieniu, nie określiłem jeszcze jego produkcji ale zapewne to oryginał. regenerować czy kupić nowy ( jaki ? ) ?
2. Jest ktoś w posiadaniu listy części potrzebnych do remontu ?
-uszczelki ( zestaw ? który ? firma ? )
-łożyska - numery ? jakiej firmy ?
-uszczelniacze - numery ? jakiej firmy ?
3. Na co jeszcze zwrócić uwagę ?

pozdrawiam !


RE: Remont silnika 019 - łogór 200 - 04-01-2024 11:46:38

Są w sprzedaży współczesne wały ale nikt tu się chyba jeszcze nie wypowiadał czy pasują,

Co do pozostałych pytań,wszytskien odpowiedzi znajdują się w katalogu części do silnika 019/romet 50t1


RE: Remont silnika 019 - michanio91 - 04-01-2024 13:17:51

(04-01-2024 11:46:38)łogór 200 napisał(a):  Są w sprzedaży współczesne wały ale nikt tu się chyba jeszcze nie wypowiadał czy pasują,

Co do pozostałych pytań,wszytskien odpowiedzi znajdują się w katalogu części do silnika 019/romet 50t1

Czy tutaj jest taki katalog do pobrania , gdzieś na forum ?


RE: Remont silnika 019 - łogór 200 - 04-01-2024 14:21:10

Wątpię,na klasyk moto chyba były w wersji papierowej


RE: Remont silnika 019 - romek - 04-01-2024 15:20:25

1. Nie wiem jak teraz ale poprzednia partia wałów podobno była wykonana wadliwie tzn były za szerokie. Ja bym wolał zregenerować, tylko nie wiem czy korbowód jest taki sam jak w silniku 2 biegowym, lub z czego można zaadaptować. Chociaż w sumie to widzę że obecna partia jest stosunkowo tania, może warto zaryzykować?

2. Łożyska w silniku 019 wg książki: wał korbowy 3x 6203, wałek przekładniowy główny 1x 6002, koło zębate napędzające osadzone na wałku głównym 1x 16004. Pamiętaj że przynajmniej na wał muszą być łożyska z luzem C3, obustronnie odkryte (plastikowe osłonki można bez problemu zdjąć). W książce natomiast na szybko nie znalazłem wymiarów simmeringów ale na allegro są zestawy i tam jest napisane że:
Cytat: simiering 17x40x7 2 szt., simiering 19x32x7 1 szt.,
, oprócz tego jeszcze jest taki mały simmering w deklu sprzęgła od spodu i to powinien być 16x8x7.
Natomiast uszczelki to jakie chcesz, papierowe, kryngielitowe, nie wiem które lepsze. Zazwyczaj opisane jako ROMET 3 BIEGOWY. Najpopularniejsze to te produkcji firmy Pana Piotra Prałata (na pomaranczowym kartoniku), ale to chyba nie ma różnicy.
Na firmę simmeringów nie zwracałem nigdy uwagi, a w temacie łożysk to uważaj na podróbki SKF czy innych znanych firm, chyba PPL są dobre.

3. Pamiętaj że silnik 019 to nie jest taki prosty silnik z uwagi na jego skrzynię, myślę że warto przede wszystkim zwrócić uwagę na stan skrzyni, tulejek w karterach. Niektórzy robią pieczołowite dystansowanie (poszukaj na forum, są poradniki) ale u mnie jest bez dystansowania i fabryka też tam nic nie dawała. O automacie biegów już nie mówie bo to wiadomo. Pamiętaj też że współczesny cylinder Almota to tak naprawdę cylinder taki jak w 023 z większym gwintem na wydech, więc polecam ci zrobić szlif tego co masz - wyjdzie też nieco taniej. Jeśli chcesz to dam Ci namiar na zakład ktory robi to wysyłkowo, niedrogo, szybko i bardzo dobrze.


RE: Remont silnika 019 - michanio91 - 04-01-2024 15:28:06

(04-01-2024 15:20:25)romek napisał(a):  1. Nie wiem jak teraz ale poprzednia partia wałów podobno była wykonana wadliwie tzn były za szerokie. Ja bym wolał zregenerować, tylko nie wiem czy korbowód jest taki sam jak w silniku 2 biegowym, lub z czego można zaadaptować. Chociaż w sumie to widzę że obecna partia jest stosunkowo tania, może warto zaryzykować?

2. Łożyska w silniku 019 wg książki: wał korbowy 3x 6203, wałek przekładniowy główny 1x 6002, koło zębate napędzające osadzone na wałku głównym 1x 16004. Pamiętaj że przynajmniej na wał muszą być łożyska z luzem C3, obustronnie odkryte (plastikowe osłonki można bez problemu zdjąć). W książce natomiast na szybko nie znalazłem wymiarów simmeringów ale na allegro są zestawy i tam jest napisane że:
Cytat: simiering 17x40x7 2 szt., simiering 19x32x7 1 szt.,
, oprócz tego jeszcze jest taki mały simmering w deklu sprzęgła od spodu i to powinien być 16x8x7.
Natomiast uszczelki to jakie chcesz, papierowe, kryngielitowe, nie wiem które lepsze. Zazwyczaj opisane jako ROMET 3 BIEGOWY. Najpopularniejsze to te produkcji firmy Pana Piotra Prałata (na pomaranczowym kartoniku), ale to chyba nie ma różnicy.
Na firmę simmeringów nie zwracałem nigdy uwagi, a w temacie łożysk to uważaj na podróbki SKF czy innych znanych firm, chyba PPL są dobre.

3. Pamiętaj że silnik 019 to nie jest taki prosty silnik z uwagi na jego skrzynię, myślę że warto przede wszystkim zwrócić uwagę na stan skrzyni, tulejek w karterach. Niektórzy robią pieczołowite dystansowanie (poszukaj na forum, są poradniki) ale u mnie jest bez dystansowania i fabryka też tam nic nie dawała. O automacie biegów już nie mówie bo to wiadomo. Pamiętaj też że współczesny cylinder Almota to tak naprawdę cylinder taki jak w 023 z większym gwintem na wydech, więc polecam ci zrobić szlif tego co masz - wyjdzie też nieco taniej. Jeśli chcesz to dam Ci namiar na zakład ktory robi to wysyłkowo, niedrogo, szybko i bardzo dobrze.

Dziękuję za odpowiedź.

Czyli lepsze były by łożyska C1 lub C2 ? O ile mi wiadomo C3 ma zwiększony luz.
Właśnie wał to koszt około 150 zł. Nie ma tragedii.

Cylinder przed zdjęciem nabił 7,5Bara na zimnym silniku. Nie wiem czy chce tutaj coś ruszać bo to dobry wynik.

Coś dużo tych łożysk wyszło, ja naliczyłem 4 łożyska i 4 uszczelniacze. Ale może coś przeoczyłem.

Uszczelki kłąść na sucho czy z sylikonem ? czymś innym ?


RE: Remont silnika 019 - łogór 200 - 04-01-2024 15:36:39

Nie mają mieć luz c3 po prostu jest to luz montażowy,

Kompresja nie jest jednym wyznacznikiem czy cylinder należy wymienić czy przeszlifować

Sylikon pod uszczelkę jeśli przylgnie są w złym stanie,lub profilaktycznie bardzo cienką warstwę


RE: Remont silnika 019 - romek - 04-01-2024 15:42:13

Na wał tylko i jedynie C3 ! Tam ma być taki luz

Według książki powinno być nominalnie jest 0,6 MPa (6 bar) na cieplym. Niby na ciepło jest więcej niż na zimnym. Minimum to 0,5 MPa Tongue taka ciekawostka. Sprawdź jeszcze organoleptycznie czy na cylindrze masz próg, czy tłok nie ma przedmuchów... Czy nie ma innych uszkodzeń na tłoku czy gładzi cylindra..

Na wale masz 3 łożyska, i dwa na skrzyni czyli razem 5, dwa simmeringi na wal, jeden pod koło łańcuchowe i jeden w pokrywę sprzęgła.

Ja delikatnie smaruje silikonem ale tylko trochę ale są różne szkoły.


RE: Remont silnika 019 - nie_mientki - 04-01-2024 18:07:54

(04-01-2024 13:17:51)michanio91 napisał(a):  Czy tutaj jest taki katalog do pobrania , gdzieś na forum ?

https://chomikuj.pl/nie_mientki/motocykle*2cmotorowery

Mam na moim chomiku


RE: Remont silnika 019 - Debesta - 04-01-2024 20:20:13

Romku simering 16x8x7 potrzebuje gość w dwóch sztukach, ponieważ drugi uszczelnia wodzik skrzyni od wewnątrz. W piątek będę miał wal z Jackmotors to się wypowiem na ten temat, wiem że z gmoto to jest to samo co w starej partii, czyli szajs. Obejrz dokładnie skrzynie biegów. Gwarantuje że masz do wymiany przynajmniej dwa elementy w niej :F Ale to i tak wychodzi w suszeniu, dopiero po złożeniu silnika.


RE: Remont silnika 019 - romek - 04-01-2024 20:32:09

Tam jest miejsce żeby wcisnąć w ogóle simmering ? Fabrycznie był ? Temat już wałkowany od x czasu i nadal nie znalazłem odpiwrdzi


RE: Remont silnika 019 - michanio91 - 04-01-2024 22:42:19

(04-01-2024 20:20:13)Debesta napisał(a):  Romku simering 16x8x7 potrzebuje gość w dwóch sztukach, ponieważ drugi uszczelnia wodzik skrzyni od wewnątrz. W piątek będę miał wal z Jackmotors to się wypowiem na ten temat, wiem że z gmoto to jest to samo co w starej partii, czyli szajs. Obejrz dokładnie skrzynie biegów. Gwarantuje że masz do wymiany przynajmniej dwa elementy w niej :F Ale to i tak wychodzi w suszeniu, dopiero po złożeniu silnika.
Które dwa elementy? Beż zagadek, proszę ułatwić sprawę Smile

Tak naprawdę chętnie zleciłbym komuś ogarniecie tego remontu. Czasu brak.


RE: Remont silnika 019 - Debesta - 05-01-2024 05:26:29

Napisałem że przynajmniej dwa elementy masz na śmieci, w 019 nie zdarzają się idealne skrzynie, no chyba że w ogóle nie był jezdzony. Na pewno tulejki do zmiany, a przynajmniej ta z lewej połówki (najbardziej jest obciążona) i tryb 'staly' pierwszego biegu z walka sprzęgłowego. Ja biorę straszne pieniądze za swój czas i za to że muszę wtykać ręce w taką śmierdzącą breję, ale na olx jakiś chłopaczek robi te silniki za 400zl. Czy to później działa? Czy to mu się opłaca? Co on później za to kupi nie wiem, ale się ogłasza na olx i chyba ma roboty.


RE: Remont silnika 019 - michanio91 - 05-01-2024 09:00:20

(05-01-2024 05:26:29)Debesta napisał(a):  Napisałem że przynajmniej dwa elementy masz na śmieci, w 019 nie zdarzają się idealne skrzynie, no chyba że w ogóle nie był jezdzony. Na pewno tulejki do zmiany, a przynajmniej ta z lewej połówki (najbardziej jest obciążona) i tryb 'staly' pierwszego biegu z walka sprzęgłowego. Ja biorę straszne pieniądze za swój czas i za to że muszę wtykać ręce w taką śmierdzącą breję, ale na olx jakiś chłopaczek robi te silniki za 400zl. Czy to później działa? Czy to mu się opłaca? Co on później za to kupi nie wiem, ale się ogłasza na olx i chyba ma roboty.

Rozumiem.

Ja raczej na skrzynie nie narzekałem, zdarzało się, że coś nie wskoczyło ale bez przesady... nowe nie będzie. Części też niedostępne.

(04-01-2024 20:20:13)Debesta napisał(a):  Romku simering 16x8x7 potrzebuje gość w dwóch sztukach, ponieważ drugi uszczelnia wodzik skrzyni od wewnątrz. W piątek będę miał wal z Jackmotors to się wypowiem na ten temat, wiem że z gmoto to jest to samo co w starej partii, czyli szajs. Obejrz dokładnie skrzynie biegów. Gwarantuje że masz do wymiany przynajmniej dwa elementy w niej :F Ale to i tak wychodzi w suszeniu, dopiero po złożeniu silnika.


Daj znać jak ten wał, proszę Smile


RE: Remont silnika 019 - elmer - 05-01-2024 12:22:09

(04-01-2024 22:42:19)michanio91 napisał(a):  
(04-01-2024 20:20:13)Debesta napisał(a):  Romku simering 16x8x7 potrzebuje gość w dwóch sztukach, ponieważ drugi uszczelnia wodzik skrzyni od wewnątrz. W piątek będę miał wal z Jackmotors to się wypowiem na ten temat, wiem że z gmoto to jest to samo co w starej partii, czyli szajs. Obejrz dokładnie skrzynie biegów. Gwarantuje że masz do wymiany przynajmniej dwa elementy w niej :F Ale to i tak wychodzi w suszeniu, dopiero po złożeniu silnika.
Które dwa elementy? Beż zagadek, proszę ułatwić sprawę Smile

Tak naprawdę chętnie zleciłbym komuś ogarniecie tego remontu. Czasu brak.

Wiem kto zaufany robi takie rzeczy, ale nie ma go tutaj na forum chyba.
Odezwij się w prywatnej wiadomości to dam Ci namiar.