Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy!
Automat zmiany biegów Dezamet 019 - Wersja do druku

+- Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! (https://www.chlopcyrometowcy.pl)
+-- Dział: Motorowery i motocykle Romet (/forumdisplay.php?fid=13)
+--- Dział: Poradniki, instrukcje i schematy (/forumdisplay.php?fid=27)
+--- Wątek: Automat zmiany biegów Dezamet 019 (/showthread.php?tid=47936)



Automat zmiany biegów Dezamet 019 - Wodnik - 20-11-2018 01:41:38

Demontaż, montaż oraz regulacja zmieniacza biegów nowego typu silnika Dezamet 019

- Dla ułatwienia demontażu najlepiej jest ustawić zmieniacz w położeniu drugiego biegu.

- Wymontować zmieniacz biegów z silnika.


- Odkręcić dwie śruby M6 następnie zdjąć wspornik zmieniacza. (Rys. 2)


- Po wyjęciu wspornika zmieniacza zdjąć z wałka zmieniacza podkładki dystansowe.

- Następnie podpierając zespół dźwigni zabieraka odpowiednio dopasowaną rurką wybijamy od strony koła zdawczego wałek zmieniacza. (Rys. 3)



- Po wyjęciu wałka wyjmujemy zespół dźwigni zabieraka delikatnie podważając cały mechanizm do góry. (Rys. 4)


Odkręcamy śrubę M6 i wyjmujemy wraz ze sprężyną podstawę zmieniacza (Rys. 5)


- Następnie przekręcamy dźwignię zmieniacza w lewo i wyjmujemy kulkę oraz sprężynkę.
(Czynność tą należy wykonywać ostrożnie aby nie zgubić kulki, najlepiej wcisnąć kulkę za pomocą wkrętaka płaskiego i następnie obrócić dźwignię w zaznaczonym kierunku) (Rys. 6)


-Odkręcić nakrętkę kontrującą M6 i wyjąć podkładkę sprężystą.

- Następnie wykręcić śrubę M6 z ramienia cięgna, zdjąć ramię, wyjąć podkładki* oraz wysunąć dźwignię zmieniacza z pokrywy i wyjąć podkładki*. (Rys. 7)
* jeśli występują



- Wszystkie części składowe umyć oraz przedmuchać sprężonym powietrzem.
(Do mycia najlepiej użyć pędzla i oleju opałowego lub napędowego)

Montaż oraz regulacja
Regulacja polega na umieszczeniu w odpowiednim miejscu podkładek dystansowych odpowiedniej grubości o średnicy 12 mm. Przy tej czynności niezbędnym narzędziem będzie szczelinomierz. Należy dążyć do jak najmniejszej liczby podkładek tzn. np. kiedy potrzebujemy wybrać luz o wartości 0.5 mm powinno się użyć podkładki o takiej grubości zamiast dwóch o grubości 0.25 mm. Cały zabieg ma na calu zlikwidowanie nadmiernego luzu wzdłużnego na zespole dźwigni zmieniacza oraz wałku zmieniacza. Luz wzdłużny na dźwigni zmieniacza nie powinien być wyczuwalny jednak elementy muszą się obracać swobodnie bez żadnego. Luz na wałku zmieniacza powinien wynosić od 0,1 do 0,2 mm.
Kulkę stalową o średnicy 1/4 cala (6,35 mm) która na skutek wieloletniej eksploatacji w większości przypadków nosi ślady korozji oraz wżery lub wgniecenia najlepiej jest zastąpić nową. Bardzo zbliżony wymiar tj. 6,30 mm ma kulka z łożyska kulkowego 6004 którą możemy użyć jak zamiennik.

-Pierwszą czynność jest ustawienie dźwigni wybieraka w odpowiednim położeniu do pokrywy zmieniacza. Należy tak dobrać grubość podkładek aby środkowa część wieńca zębatego w której znajdują się wycięcia pod kulkę pokrywała się z osią otworu na kulkę wraz ze sprężyną umiejscowioną w pokrywie zmieniacza. (Rys. 8)



- Następnym krokiem jest dokonanie pomiaru luzu między podstawą zmieniacza a ramieniem cięgna. Po dokonaniu pomiaru należy przygotować podkładki odpowiedniej grubości pamiętając o tym że po skręceniu ze sobą elementów luz ten ulegnie zmniejszeniu. Więc od wyniku pomiaru najlepiej odjąć 0,1 mm po takim zabiegu powinniśmy uzyskać zadowalający efekt czyli brak luz przy swobodnym obracaniu się części w pokrywie zmieniacza. (Rys.9)


- Po przeprowadzonym ww. wymienionym sposobie procesu regulacji skręcamy cały podzespół oraz montujemy w podstawie sprężynę z kulka następnie sprawdzamy ,,pod obciążeniem" czy w każdej pozycji dźwigni tzn. na każdym biegu mamy dobrze ustalone położenie dźwigni względem podstawy. Niewielkie odchylenie nie stanowi problemu natomiast znaczne odstępstwo świadczy o skrzywieniu wińca zębatego dźwigni bądź wypracowanej tulejce w której osadzona jest dźwignia. Jeśli regulacja nie dała pożądanego efektu czynność należy powtórzyć. W przypadku wypracowanej tulejki naprawa jest możliwa poprzez jej wyprasowanie i wykonie tulejki nad wymiarowej dopasowanej do dźwigni zmieniacza. Zabieg ten jest skomplikowanym procesem toteż należy brać go pod uwagę w ostateczność gdy nawet po regulacji praca zmieniacza biegów jest nie prawidłowa i nie mamy możliwości zdobycia tego podzespołu w lepszym stanie. (Rys. 10)


- Następnie krokiem jest przykręcenie podstawy zmieniacza wraz ze sprężyną nad którą musi być umieszczona podkładka. (Rys.11)
[img]/chlopcyrometowcy.pl/hosting/imageup/19735_DSC_0205.JPG[/img]

- Przed zamontowaniem zespołu dźwigni zabieraka dla ułatwienia tego zadania najlepiej ustawić dźwignię zmieniacza w położeniu drugiego biegu. (Rys 12)


- Po wbiciu wałka zmieniacza mierzymy luz pod pierścieniem osadczym i dobieramy odpowiedniej grubości podkładkę dystansową. Pamiętając o zachowaniu odpowiedniego luzu który w tym miejscu powinien wynosić około 0,1 mm. (Rys. 13)


- Następnie zakładamy wspornik zmieniacza i przykręcamy go dwoma śrubami M6 i dokonujemy pomiaru luzu pomiędzy pierścieniem osadczym wałka zmieniacza a wspornikiem. (Rys. 14)



- Po dokonaniu pomiaru dobieramy odpowiednią grubość podkładek którą należy umieścić pod wspornikiem pamiętając o zachowaniu odpowiedniego luz aby wspornik nie naciskał na wałek zmieniacza.

- Wszystkie elementy ruchome należy smarować smarem stałym.

Po tak dokonanej regulacji praca zmieniacza biegów powinna być płynna i bez zacięć. Ostatecznej weryfikacji poprawności procesu regulacji i działania zmieniacza wykonujemy podczas jazdy próbnej.


Mam nadzieję że wszystko jest zrozumiałem i zdjęcia będą widoczne.

Pozdrawiam i zapraszam do konstruktywnego dialogu w tym temacie. Komentarze i opinie mile widziane dlatego że być może coś pominąłem lub jest błąd itp.