Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy!
Romet Ogar 200 (1983-1990) - Wersja do druku

+- Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! (https://www.chlopcyrometowcy.pl)
+-- Dział: Chłopcy Rometowcy (/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Dział: Forumowa Wikipedia (/forumdisplay.php?fid=107)
+--- Wątek: Romet Ogar 200 (1983-1990) (/showthread.php?tid=45151)



Romet Ogar 200 (1983-1990) - Quake96 - 06-10-2017 18:39:29

Romet Ogar 200 to dwuosobowy motorower produkowany przez Z.R. Romet w latach 1983-1990. Wyposażony został w silnik Jawa, typ: 223 produkcji czechosłowackiej, który został odpowiednio "zdławiony" do 2KM mocy. W czasie produkcji motoroweru, następowało kilka mniejszych zmian, dzięki którym łatwo określić rok/okres produkcji z którego pochodzi nasz egzemplarz.


Zdjęcia pojazdu:


1983 (zmieniona kanapa, brak naklejki pokrywy schowka narzędziowego)



1988 (niestandardowe naklejki)




Parametry techniczne:


Silnik: Jawa 223
Moc: 2KM (zdławiony z 3,7KM)
Stopień sprężania: 1-9-5
Skrzynia biegów: trzybiegowa w kąpieli olejowej
Sprzęgło: dwutarczowe w kąpieli olejowej
Instalacja elektryczna: 6v 20W (w silnikach 223 nie "dławionych", niedostępnych w Ogarze występowała instalacja 30W)
Zalecana świeca zapłonowa: Iskra F80
Gaźnik: Jikov 2917 PSb (dysze 38/68)
Prędkość maksymalna: 45-50km/h (po "oddławieniu" silnika około 60-65km/h)
Zużycie paliwa: 2,5-3L/100km (po "oddławieniu" silnika około 3,5L)
Pojemność zbiornika paliwa: 9L (w tym 2L rezerwy)
Masa motoroweru: 60kg (w stanie suchym)
Rozmiar kół: 17" (21)
Rozmiar opon: 17" x 2,25
Całkowita długość motoroweru: 1850mm
Całkowita szerokość motoroweru: 650mm
Całkowita wysokość motoroweru: 1050mm
Rozstaw osi: 1200mm


Lista cech charakterystycznych dla danego roku produkcji:


1983

- Zawieszenie przednie na długiej główce ramy
- Osłona filtra powietrza mocowana na czterech śrubach M6
- Kanapa dwuosobowa "starego typu", bez przetłoczenia dla pasażera
- Mocowanie cewki W/N w kształcie litery "L"
- Naklejki "starego typu"

1984

- Zawieszenie przednie na długiej główce ramy (pod koniec roku 84' zdarzało się już zawieszenie na krótkiej główce)
- Osłona filtra powietrza mocowana na czterech śrubach M6 (pod koniec roku 84' zdarzały się już osłony mocowane na dwóch śrubach M6)
- Kanapa dwuosobowa "starego typu", bez przetłoczenia dla pasażera (w tym roczniku zdarzyć się mogła też kanapa w kolorze czerwonym)
- Proste mocowanie cewki W/N
- Naklejki "starego typu"

1985

- Zawieszenie przednie na krótkiej główce ramy
- Osłona filtra powietrza mocowana na dwóch śrubach M6
- Kanapa dwuosobowa "starego typu", bez przetłoczenia dla pasażera
- Proste mocowanie cewki W/N
- Naklejki "starego typu"

1986

- Zawieszenie przednie na krótkiej główce ramy
- Osłona filtra powietrza mocowana na dwóch śrubach M6
- Kanapa dwuosobowa "nowego typu", z przetłoczeniem dla pasażera
- Proste mocowanie cewki W/N
- Naklejki "starego typu" (pod koniec roku 86' wprowadzono naklejki "nowego typu", wciąż stosując jednak naklejkę główki ramy "starego typu", zaprzestając wówczas stosowania naklejki błotnika tylnego)

1987

- Zawieszenie przednie na krótkiej główce ramy
- Osłona filtra powietrza mocowana na dwóch śrubach M6
- Kanapa dwuosobowa "nowego typu", z przetłoczeniem dla pasażera
- Proste mocowanie cewki W/N
- Naklejki "nowego typu" (z naklejką główki ramy "starego typu")

1988-1990

- Zawieszenie przednie na krótkiej główce ramy
- Osłona filtra powietrza mocowana na dwóch śrubach M6
- Kanapa dwuosobowa "nowego typu", z przetłoczeniem dla pasażera
- Proste mocowanie cewki W/N
- Naklejki "nowego typu"


Zdjęcia elementów charakterystycznych:


Zawieszenie przednie na długiej główce ramy z mocowaniem lampy na śrubach M8 (1983-1984)



Zawieszenie przednie na krótkiej główce ramy z mocowaniem lampy na śrubach M6 (końcówka 1984-1990)



Osłona filtra powietrza mocowana na czterech śrubach M6 (1983-1984)



Osłona filtra powietrza mocowana na dwóch śrubach M6 (końcówka 1984-1990)



Kanapa "starego typu", bez przetłoczenia dla pasażera (1983-1985)



Kanapa "nowego typu", z przetłoczeniem dla pasażera (1986-1990)



Mocowanie cewki W/N w kształcie litery "L" (1983)



Proste mocowanie cewki W/N (1984-1990)




Naklejki:


Naklejka zbiornika paliwa "stary typ" (1983-1986)



Naklejka zbiornika paliwa "nowy typ" (końcówka 1986-1990)



Naklejka główki ramy "stary typ" (1983-1987)



Naklejka główki ramy "nowy typ" (1988-1990)



Naklejka pokrywy schowka narzędziowego "stary typ" (1983-1986)



Naklejka pokrywy schowka narzędziowego "nowy typ" (końcówka 1986-1990)



Naklejka błotnika tylnego, występująca tylko w "starym typie" (1983-1986)



Naklejka osłony filtra powietrza, występująca tylko w "nowym typie" (końcówka 1986-1990)




Blokady silnika


Jak już wyżej wspomniano, silnik Jawa 223, montowany w Ogarze 200 został odpowiednio "zdławiony", aby dostosować go do panujących wówczas przepisów. Poniżej zamieszczam listę zmian "dławiących" silnik:

- Wydłużenie kolanka wydechowego
- Zmiana kształtu, oraz średnicy króćca ssącego
- Zmiana kąta wyprzedzenia zapłonu z 2mm przed GMP do około 1,2-1,5mm przed GMP

Aby uzyskać pełną moc silnika (3,7KM), należy skrócić kolanko wydechowe tak, aby wchodziło w wydech na około 3cm (bądź zmienić na krótsze), rozwiercić (bądź zmienić na "odblokowany") króciec ssący, oraz zmienić wyprzedzenie zapłonu na 2mm przed GMP. Po zastosowaniu powyższych zmian uzyskujemy pełną moc, co daje nam nieco lepsze osiągi, wyraźną poprawę kultury pracy silnika, ale także minimalnie większe spalanie.

"zablokowane" kolanko wydechowe



"odblokowane" kolanko wydechowe



"zablokowany" króciec ssący



"odblokowany" króciec ssący




Ciekawostki z okresu produkcji:


Plany produkcyjne motoroweru Ogar 200

Uściślając jest to plan oszczędnościowy zakładów rowerowych Romet na lata 1983-1985, obejmujący wprowadzenie do produkcji modelu MR200 "Ogar"



źródło: Archiwum Państwowe w Bydgoszczy ul. Wiślana 27

informację odnalazł: Użytkownik usunięty

Plan zaopatrzenia w widelce do modelu MR200 na rok 1984

Operatywny plan zaopatrzenia na 1984 rok w części produkowane w ramach kooperacji wewnętrznej dostawca R-3 odbiorca R-1.

Cytat:Zapotrzebowanie na widelec do MR200 z silnikiem "Jawa"; nr. rysunku 4.120.2.048; Dla wydziału 30; Ogółem potrzeby na rok 1984 40000; I Kw. 16000, II Kw. 7000, III Kw. -; IV Kw. 17000

Bydgoszcz dnia 12.10.1983

źródło: L. dz 1542 /DP/83 Archiwum Państwowe w Bydgoszczy ul. Wiślana 27

informację odnalazł: Użytkownik usunięty


Naklejka puszki narzędziowej (1984?)



Nietypowy przypadek, który dalej zostaje niewyjaśniony. Gdzieś w okolicy roku 1984 zdarzać się mogła widoczna wyżej naklejka z oznaczeniem puszki narzędziowej. Były to jednak prawdopodobnie przypadki sporadyczne, bądź jakaś partia produkcyjna motorowerów z tymi naklejkami, gdyż poza wyżej przedstawionym przypadkiem, brak jakichkolwiek śladów i informacji o okresie stosowania tych naklejek.


"Ogar 200 DeLuxe"



Nazwa "Deluxe" to wyłącznie wymysł użytkowników i nie ma się to w żaden sposób do seryjnych oznaczeń. W rzeczywistości była to partia (lub nawet kilka) Ogarów 200 wyprodukowanych w roku 1984 w kolorze "zielony groszkowy", oraz wyjątkowo z kanapą z czerwonym poszyciem zamiast czarnego. Sam kolor stosowany był również w innych latach, natomiast czerwone kanapy zdarzyły się tylko podczas tej serii produkcyjnej, prawdopodobnie ze względu na chwilowy brak dostaw czarnego materiału na obszycia siedzeń. Podsumowując - jest to Ogar 200 jak każdy inny, za wyjątkiem czerwonego obszycia kanapy, które szło w parze z zielonym lakierem.


Archiwalne zdjęcia motoroweru:




Jest to prawdopodobnie jeden z egzemplarzy z serii przedprodukcyjnej. Sugerują to elementy, które nie występowały w produkcji seryjnej, takie jak starszego typu naklejki zbiornika znane z motoroweru 50-T-1, oraz zbiornik paliwa pochodzący również z modelu 50-T-1, charakteryzujący się innym kształtem dolnej połówki.




Rok prawdopodobnie 1986, wizyta gen. Zdzisława Ostrowskiego. Poniżej zamieszczam opis ze strony źródłowej:

Cytat:Wizyty partyjnych i wojskowych notabli były w Romecie na porządku dziennym. Władza lubiła pochwalić się sukcesami, recordmi, rosnącymi wskaźnikami. Romet, największa w Europie fabryka rowerów, nadawał się do tego idealnie. Na zdjęciu jedne z wielu takich odwiedzin, w hali produkcji motorowerów nr 30 zorganizowano specjalną prezentację dla generała Zdzisława Ostrowskiego. Na motorowerze siedzi monter Czesław Kowalski, warto też zwrócić uwagę na Zbigniewa Więckowskiego (pierwszy z prawej, z czapką w ręku), dyrektora ds. inwestycji, który zginął w tragicznym wypadku w styczniu 1990 roku. Jechał do Warszawy z dyrektorem generalnym Henrykiem Mackiewiczem (na zdjęciu - lekko schowany za generałem), żeby ratować Romet. Mackiewicz jako jedyny przeżył ten wypadek.

źródło: http://bydgoszcz.wyborcza.pl/multimedia/romet/#sekcja_Menu_18_Partia_kocha_Romet_19





Rok prawdopodobnie 1986. Zdjęcie przedstawia motorower Ogar 200 podczas testów wytrzymałościowych w ośrodku Akademii Techniczno Rolniczej w Bydgoszczy z oddziałem w Osielsku k/Bydgoszczy. Jako ciekawostkę dodać można, że budynek zburzono a maszyny zezłomowano.


Wątek powstał w oparciu o zgromadzone przeze mnie dane oraz doświadczenie zdobyte latami praktyki przy tych motorowerach. Niektóre zdjęcia być może z czasem zostaną zaktualizowane, ze względu na słabą ich jakość. Informacje uzyskane zostały przy współpracy z Użytkownik usunięty, któremu również należą się podziękowania Smile