Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy!
Romet 50 T-1 [85r.] - Wersja do druku

+- Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! (https://www.chlopcyrometowcy.pl)
+-- Dział: Motorowery i motocykle Romet (/forumdisplay.php?fid=13)
+--- Dział: Nasze Romety (/forumdisplay.php?fid=14)
+--- Wątek: Romet 50 T-1 [85r.] (/showthread.php?tid=24239)

Strony: 1 2 3 4 5


Romet 50 T-1 [85r.] - ZiZeLoT - 30-03-2014 16:38:06

Witam, mam na imię Marcin, mam 16 lat i postanowiłem zaopiekować się pojazdem dziadka i przywrócić mu dawny blask. Mój Romet 50 T-1 (dwubiegowy, silnik 023)stoi już kilka lub kilkanaście lat w szopie i woła o pomoc. W związku z tym, iż doświadczenia u mnie brak, a wiedza jest znikoma będę was często tutaj prosił o pomoc. Jego stan optyczny oceniam na średni, jednak mechaniczny już jest raczej gorszy.
Oto on:


Do wymiany na pewno jest sprzęgło, a co jeszcze to się okaże. Na dzień dzisiejszy wyczyściłem bak, gaźnik, kranik oraz układ wydechowy.


Udało mi się go parę razy załączyć jednak tylko poprzez rozpędzenie się i wrzucenie 2. Gdy chciałem zredukować do 1, po puszczeniu sprzęgła ostro dostaje po zębatkach i najczęściej gaśnie.
Iskrę ma ładną, jednak jutro wymienię przerywacz gdyż styki już się prawie zużyły.
Najpierw chcę przywrócić mu pełną sprawność mechaniczną, a gdy to się uda, otrzyma nowy lakier.
Mam na początek parę pytań:
1. Co po tylu latach to podstawa do wymiany?
2. Jak sprawdzić kompresję, jaka powinna być w tym silniku kompresja oraz jaka jest jednostka stopnia sprężania(bar) ?

Wiem, że czeka mnie sporo pracy, jednak nie zamierzam się poddawać. Liczę na wasze wsparcie. Pozdrawiam!


RE: Romet 50 T-1 [85r.] - Bartek - 30-03-2014 17:46:52

Witaj na forum. Masz bardzo fajną bazę do renowacji. Dużo pracy Cię czeka ale wszystko małymi kroczkami ogarniesz.
Co do silnika i jego remontu to na pewno po tylu latach nie odpalania (zakładam, że cylinder nie był zalany olejem) to w cylindrze zrobiły się wżery pierścionki przyśniedziały więc cylinder tłok pierścienie wał simery bo są sparciałem, łożyska bo mogą być zatarte. I wiadomo przegląd iskrownika sprawdzenia instalacji czy nie ma gdzieś przetartego przewodu.
Kompresję musiałbyś zmierzyć manometrem do tego przeznaczonym. Ja sprawdzam kompresję kciukiem :F tzn wykręcam świecę z głowicy przykładam kciuk i jeśli kopniak mocno stawia opór to kompresję masz dobrą (nie umiem tego wytłumaczyć więc nie bd mieszał Tongue )
Będę śledził Twój temat i pracę nad Romecikiem.

Powodzenia ! Wink


RE: Romet 50 T-1 [85r.] - ZiZeLoT - 02-04-2014 21:31:28

Zmierzyłem dziś stopień sprężania manometrem i wyniósł coś koło 7, prawie 7. Myślę że to całkiem nieźle. Powinienem coś ruszać czy można tak zostawić?


RE: Romet 50 T-1 [85r.] - motonita - 03-04-2014 11:24:55

a ja bym odpalił ten silnik... delikatnie na spokojnie i pojezdził nim... nic nie rozbierał... tylko sprawdził działanie... wiele razy tak miałem ze te silniki po atach postoju działaja dalej....

stopień spreżania? chłopie to nie merceses....


RE: Romet 50 T-1 [85r.] - Jakchwal205 - 03-04-2014 13:10:00

ładny romecik to nie jakieś bmw żeby sprawdzać stopień sprężania kciukiem :F odpal silnik jak będzie ok to zostaw w spokoju Big Grin


RE: Romet 50 T-1 [85r.] - nie_mientki - 03-04-2014 13:12:21

Pokaż fotkę numerów na ramie. Jeśli z jakiegoś powodu się boisz to daj tylko te oznaczające rocznik. Bo z tego co kojarzę T1 zakończono produkować w 82.


RE: Romet 50 T-1 [85r.] - motonita - 03-04-2014 13:18:19

w 85 mogłzmienic silnik, przez co zmienił sie rok produkcji... czesto spotykane


RE: Romet 50 T-1 [85r.] - MrF4k - 03-04-2014 21:50:08

Też bym z chęcią zobaczył bo nie widziałem młodszego T-1 jak 82r Tongue


RE: Romet 50 T-1 [85r.] - ZiZeLoT - 03-04-2014 22:01:13

(03-04-2014 13:12:21)nie_mientki napisał(a):  Pokaż fotkę numerów na ramie. Jeśli z jakiegoś powodu się boisz to daj tylko te oznaczające rocznik. Bo z tego co kojarzę T1 zakończono produkować w 82.

W tej chwili za ciemno na fotkę, wrzucę ją jutro. Dodatkowo gdzie dokładnie je znajdę? Wcześniej ich nie spotkałem.


Odkręciłem dziś pokrywę od strony sprzęgła i zauważyłem to:
Kliknij, by zobaczyć w pełnym rozmiarze
Ten mechanizm od kopniaka wyłamał sporą część w obudowie i troszkę w pokrywie. Mogę to tak zostawić, czy pospawać ładnie? Nie wiem czy olej którym zalane jest sprzęgło może się tam dostać.

Jutro wstawię trochę zdjęć i zadam zapewne kilka pytań.


RE: Romet 50 T-1 [85r.] - MrF4k - 03-04-2014 22:03:37

Miałem kiedyś taki silnik i nie przeszkadzało to w niczym Smile


RE: Romet 50 T-1 [85r.] - nie_mientki - 03-04-2014 22:03:46

Numery nabite na główce ramy. Po prawej stronie z tego co pamiętam, po drugiej wybite jest "POZIOM N". Format XX-YYYYYY


Tam gdzie masz to wyłamane to i ja tak mam. OD kiedy kupiłem.


RE: Romet 50 T-1 [85r.] - ZiZeLoT - 03-04-2014 22:08:30

Rozumiem, że nie muszę nic z tym robić, a olej który zapewne tam się wleje w niczym nie przeszkadza?


RE: Romet 50 T-1 [85r.] - nie_mientki - 03-04-2014 22:33:08

Absolutnie nie przeszkadza.


RE: Romet 50 T-1 [85r.] - belda1999@o2.pl - 03-04-2014 22:36:29

Nie przeszkadza miałem też wyłamany karter w tym miejscu i niczym to nie przeszkadzało Wink


RE: Romet 50 T-1 [85r.] - ZiZeLoT - 03-04-2014 23:33:02

Jeżeli sprężanie jest dobre, a tej dziury łatać nie ma potrzeby to zastanawiam się nad tym czy jest sens rozpoławiać w ogóle silnik? Choć po tylu latach to sam nie wiem. Co wy o tym myślicie? Rozbierać na części pierwsze?