Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy!

Pełna wersja: Romet Komar MR 232 1979r. by saron22
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Witam,

W tym temacie chciałbym przedstawić Wam krok po kroku opis prac nad moim motorowerem "Komar". Cel jest taki, aby wygląd tego motoroweru był jak najbardziej zgodny z oryginałem. Krótko mówiąc chcę aby Komar wyglądał tak jak wyglądał w 1979 roku.

Dlaczego chcę nadać nowe życie temu Komarowi?? Odpowiedź jest następująca: ten motorower należał do mojego dziadka. Komar jest w rękach naszej rodziny od blisko 40 lat. Jeździł na nim mój ojciec, potem mój dziadek (ojciec wyprowadzając się z domu zostawił go dziadkowi), potem jeździliśmy na nim ja z bratem. Po śmierci dziadka motorower został odstawiony do szopy na blisko 10 lat. Aby uchronić go przed złomowiskiem mój brat zabrał go do Bydgoszczy (dziadkowie mieszkali w okolicach Radzynia Chełmińskiego) i chciał odremontować. Rozebrał go na części pierwsze, ramę i inne elementy oddał do piaskowania, prysnął ramę podkładem i na tym etapie zapał i fundusze się wyczerpały. Komar został spakowany do kartonów i w nich przeleżał kolejne prawie 10 lat. W końcu przyszedł czas aby dać mu drugie życie.

Ale do rzeczy:

Moped jest kompletny ale niestety przed rozebraniem był w opłakanym stanie. Nie posiadam żadnych zdjęć z tamtego okresu ponieważ nie było wtedy jeszcze telefonów komórkowych z aparatami.
Więc dla Was ta historia będzie zaczynać się w tym miejscu.

Ale od początku:
Komar zostanie odrestaurowany w jednej z fordońskich piwnic. Na początek posprzątałem piwnicę...


Potem sprawiłem sobie i Komarowi prezent na gwiazdkę i zakupiłem wózek narzędziowy z wyposażeniem



A to rama od Komara:


I reszta części


W tym miejscu chciałby poprosić Was o pomoc identyfikacji Komara. W dowodzie jest napisane "model MR-232 i nic poza tym. Przeglądając forum zorientowałem się, że modeli Komara była cała masa, i że różniły się jedynie drobnymi detalami. Ja niestety nie potrafię precyzyjnie ich rozróżniać stąd prośba o pomoc.


Posiadam dwa silniki S38:


Jeden oryginalny


Drugi zapasowy




Na tą chwilę sytuacja wygląda następująco:
Do naprawy jest rama w miejscu mocowania wahacza tylnego koła ponieważ luz pomiędzy ośką a tuleją w ramie jest rzędu 3 mm. Ale to już jest zmartwienie mojego tokarza.
Natomiast moje zmartwienie to uszkodzony gwint na rurze sterowej w widelcu przedniego zawieszenia...



Więc jeśli ktoś posiada taki widelec w dobrym stanie to chętnie odkupię.
To Komar MR 2330 ZZR z pierwszego roku produkcji, czyli 1969 roku. Widac to dokladnie po uchwytach pompki i wyższej sztycy siedzenia, do tego metalowa skorupa lampy, o tylnym wahaczu nie wspomne.
Silnik żaden z tych co masz, ma być na pedaly ZB4.
Pokaż więcej detali np tylny blotnik, tylne i przednie otwory to powi więcej. Pokaz blache siedzenia i tylny wahacz z obu stron. Pokaz też nr ramy, lub chociaz 2 pierwsze cyfry.
DR to wpis do ewidencji, więc latwo to wyprostowac.
Coś czuje że będzie fajny cukiereczek z niego.
Pozdrawiam

Teraz dopatrzylem, pierwsza cyfra 6 wiec to juz koncowka roku 1969, lub początek 1970, zresztą stojak centralny, juz nie taki jak w sztywniaku, wskazuje na 70, chociaż mógł być wymieniany, bo te z 232 gieły się i pekaly.
(12-01-2018 21:35:34)joozek napisał(a): [ -> ]To Komar MR 2330 ZZR z pierwszego roku produkcji, czyli 1969 roku. Widac to dokladnie po uchwytach pompki i wyższej sztycy siedzenia, do tego metalowa skorupa lampy, o tylnym wahaczu nie wspomne.
Silnik żaden z tych co masz, ma być na pedaly ZB4.
Pokaż więcej detali np tylny blotnik, tylne i przednie otwory to powi więcej. Pokaz blache siedzenia i tylny wahacz z obu stron. Pokaz też nr ramy, lub chociaz 2 pierwsze cyfry.
DR to wpis do ewidencji, więc latwo to wyprostowac.
Coś czuje że będzie fajny cukiereczek z niego.
Pozdrawiam

Teraz dopatrzylem, pierwsza cyfra 6 wiec to juz koncowka roku 1969, lub początek 1970, zresztą stojak centralny, juz nie taki jak w sztywniaku, wskazuje na 70, chociaż mógł być wymieniany, bo te z 232 gieły się i pekaly.

Siemasz joozek! Dzięki za odpowiedź! Przyznam się, że przeglądałem Twoje tematy i bardzo podobają mi się Twoje robaki Big Grin Ja niestety z braku czasu nie będę pracował w tempie 3 Komary rocznie. Wiecznie brak mi czasu i myślę, że jeśli uporam się z nim w 2 lata to będzie dobrze.

Właśnie sobie przypomniałem, że posiadam oryginalną tabliczkę znamionową z której jasno wynika, że Komar pochodzi z 1971 roku:


Nr ramy również jest czytelny i zgadza się z tym na tabliczce znamionowej:


Zastanawiam mnie jednak to, że nr ramy nie zgadza się z tym, który jest w Dowodzie Rejestracyjnym więc jak ten dziadek jeździł?? I kto Mu go zarejestrował??

(12-01-2018 21:35:34)joozek napisał(a): [ -> ]Silnik żaden z tych co masz, ma być na pedaly ZB4.

Ten motorower gdy jeździłem na nim z bratem to zawsze był na pedały. Miał 2 biegi w rączce i odpalało się go na pedały.
A widzisz, nawet 1971, choć ta nabita 1, jest jakaś dziwna Smile Zmyliła mnie też metalowa skorupa lampy, choć faktycznie z tymi numerami strasznie namieszane. Nie wiadomo o co chodzi Smile z tabliczki nr silnika 6... to numer nadwozia w DR Smile
Pokaż zdjęcia części które wymieniałem, oraz metalowej osłony łańcucha, z obu stron.
Przy okazji, nie wymieniaj całego widelca z powodu zerwanego gwintu, opisywałem w swoim poradniku jak to można naprawić, a jak nie to spakuj go i wysyłaj do mnie - pomogę Smile
Joozek, poniżej wklejam zdjęcia, o które pytałeś:

Wahacz:



Osłona łańcucha:



Siodło



Podpowiedzcie proszę - elementy zawieszenia przedniego widoczne na poniższym zdjęciu fabrycznie czym były pokrywane?? Chrom, ocynk??


Aby skompletować przednie zawieszenie potrzebuję jeszcze elementy zaznaczone na rysunku tj. 11, 13, 14 i 15. Gdzie je zakupię?? Jeśli ktoś z Was posiada element nr 16 w dobrym stanie to chętnie odkupię ponieważ jest przekrzywiony z powodu uszkodzonej rury sterowej.
Mam element numer 16. Zapraszam.
Elementy z pierwszego zdjęcia, kiedyś wahacze malowano farbą piecowa, podobna do dzisiejszej proszkowej, tyle ze o cienszej warstwie. Pozostale elementy były cynkowane, po za tulejkami metalowymi z rowkiem smarujacym - metalowe, bez ocynku bo byly utwardzane.
Ja takie zestawy dzis cynkuje galwanicznie z pasywacja białą, mozna potem polerowac.
Zaznaczone elementy to gumowe odboje i elementy sztycy glowki ramy.
Jeśli zdecydujesz się na wysyłkę i naprawdę gwintu i calego zawieszenia, wsztstko dostaniesz u mnie od ręki.
Jak coś to pisz Pw.
Co do zdjęć o które prosilem. Do tej pory uwazalem ze moga pochodzić z rocznika 69 i 70.
Mowa o zawinietym rancie blachy oslony łańcucha, otwory w blasze siedzenia pod nity tapicerki, niższym wsporniku przednim i wyższym wsporniku tylnym. O otworach pod smarowniczki wahacza tylnego i skorupie lampy tylnej nie wspomnę. A czy tylny blotnik ma 2 owalne otwory do przykrecania go do ramy? Czy z tylu blotnika jest dodatkowo otwór z przetloczeniem pod światełko odblaskowe? A tylną lampkę masz?
Te wszystkie wymienione detale wystepowaly tylko w modelach ZZR czyli do konca 1970 i poczatku 71.
Szybko znikały i pod szyldem Romet-a już ich nie bylo, chyba cięto koszty.
Zresztą i tak uwazam, że tego Komara wyprodukowano w 1970 roku, a sprzedano w 71, poprawiając to delikatnie na tabliczce Smile
Przekierowanie