Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy!

Pełna wersja: Motorynka swap 110 cm3 i inne usprawnienia
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Stron: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45
Wpadłem w sporą dziurę podczas jazdy na gumie :F
Cześć wszystkim w ten pochmurny dzień Smile
Dzisiaj następuje zakończenie projektu "Motorynka swap 110cm3".

CZĘŚĆ 1 - SILNIK
Wczoraj tj. 06-12-2019 silnik dokonał żywota poprzez zatarcie dolnego łożyska korbowodu. Przeprowadzona sekcja zwłok wskazała jednoznacznie winowajcę uszkodzenia łożyska korbowodu - złuszczona pompa oleju, pompująca olej z opiłkami (powstałymi wewnątrz pompy) przez kanały olejowe do łożyska korbowodu. Prawdziwym winowajcą jest jednak tutaj rozsypane łożysko igiełkowe skrzyni biegów
Właśnie to łożysko było "początkiem końca" tego silnika - spowodowało przytarcie wałka sprzęgłowego skrzyni biegów, zniszczenie drugiego (kulkowego) łożyska wałka sprzęgłowego, a opiłki powstałe podczas "mielenia" koszyczka łożyska, uszkodzonej obudowy i igiełek zniszczyły pompę oleju, poprzednią głowicę, układ tłok - cylinder i wał korbowy. Przez tak dużą skalę zniszczeń zdecydowałem się na złomowanie uszkodzonych części silnika, nie ma już tutaj czego ratować.

CZĘŚĆ 2 - RAMA
Tutaj też pojawiło się zwątpienie - pęknięcie wzdłuż spawu główki ramy zdecydowało o zakończeniu użytkowania starej ramy. Poza tym sporo skrzywionych i zerwanych elementów (skrzywiona rura główna, złamany bagażnik, mocowanie lampy, zgięte mocowania silnika, podnóżki i wahacz) okazały się być gwoździami do trumny, w której znajdują się zwłoki niegdyś pięknej, ale zdziczałej motorynki.

W poniedziałek 9-12-2019 o godzinie 19 odbędą się uroczystości pogrzebowe.

Nowa rama rodzi się w bólach i z wieloma powikłaniami, ale jak jej stan będzie stabilny, zamieszczę dokumentację zdjęciową i techniczną

Pozdro, seler
Jak coś to przyjmę złom Smile



Rama v3 - oczekuje na wytoczenie główki ramy, gotowe jak na razie tyle co nic bo mocowanie schowka i posmarkany prefabrykat na główkę. cdn
To zawsze coś. Choć liczyłem na to, że robisz już sprężarkę Wink
No niestety projekt ramy v2 (jak najbliżej oryginału) poległ (wiwat elektrodowe spawy!) więc próbuję chociaż raz zrobić coś NIE na odpiernicz - co za tym idzie trochę to potrwa Smile Wieczorkiem postaram się wrzucić coś ciekawszego w temacie wtrysku pośredniego i zapłonu zintegrowanego z ECU Smile
Jaki tu silnik bedzie celowo siedział ?
yx140 na wtrysku, pomyślę nad turbo
Nowkę kupujesz ?
Już prawie rok czeka na półce na swoją kolej, na razie chcę mieć ramę i ECU ogarnięte, później mody wałka rozrządu i głowicy (:
Zgodnie z obietnicą - wtrysk pośredni Smile

Może niektórych ucieszę, a niektórych rozczaruję (niepotrzebne skreślić), ale nie zamierzam wyważać otwartych drzwi - bazuję na "gotowcu" - Fuelino oparte o Arduino (w moim przypadku nano, docelowo "goła" atmega328):
Źródło
Wykorzystuję wtryskiwacz Siemens - Deka 96351840 pracujący w zakresie ciśnień 280-325 kPa, pompę paliwa "uniwersalną" i regulator ciśnienia 310 kPa, bez zbiorniczka wyrównawczego - zamiast kranika wstawię dorobiony adapter wyjścia z baku na dwa króćce - "do pompy" i "powrót" z regulatora ciśnienia. Kolektor ssący wraz z przepustnicą i TPS wykonam na frezarkach i tokarkach cnc, możliwe, że próbnie dla sprawdzenia "spasowania" wydrukuję w 3d. Nie będę na razie zawracał gitary renderami z f360, jak powstanie dolot docelowy to wrzucę foty i wsio Wink Wracając do samego "ECU" - prototyp działa jak powinien, teraz zostaje - też na cnc - dorobić blachę z wypustami do wyzwalania czujnika położenia wału. TPS będzie oparty o miniaturowy silnik krokowy z napędu DVD-ROM, sterowany przez prosty i w zupełności wystarczający driver A4988. Na razie testuję z wykorzystaniem zewnętrznego modułu DC-CDI, ale docelowo zamierzam wykonać TCI wykorzystując gotową cewkę zapłonową z współczesnych samochodów (jeszcze nie wiem jaką, coś wybiorę na drodze testów). Całość oczywiście wiąże się z ładowaniem i akumulatorem (żelowym) 3-5 Ah.
"Prototyp" testowy:


cdn.
p.s. jak wszystko ogarnę "na cacy" firmware, schematy, projekty pojawią się do pobrania w odpowiednim dziale.
Oczywiście musiałem pier*olnąć głupotą... silnik krokowy oczywiście od wolnych obrotów, a jako tps uzyję potencjometru.
Nic nie kumam, ale szacun, powodzenia :F
Ja doceniam potencjał tego Fuelino. To może naprawdę fajnie jeździć... a jeszcze z turbo - bardzo duże możliwości regulacji mogą okazać się kluczowe.
Zmiana koncepcji co nieco, fuelino bazuje na 8 bitowym arduino, a do ogarnięcia wszystkiego to nie starcza... trzebaby osobnych atmeg do zapłonu, wtrysku i korekt, a i tak nie będzie to działało za fajnie. Powyżej 3500-4000 rpm jakieś anomalie, czasy wtrysków świrują, zapłon raz jest a raz nie. Cały misterny plan pod... eee pożyczenia gotowca w krzaki, a karuzela kopiowania i przerabiania kręci się dalej i szybciej - zabawa od nowa na LPC1768. W tak zwanym międzyczasie buduje się co nieco do skrobania cnc, a za sprawą kolegi z forum niedługo do zabawy dołączy 3-zaworowa głowica-widmo której nikt nigdy na oczy nie widział Big Grin Plany z witekiem były zbyt ambitne - mówiąc wprost - przerosło mnie to, może kiedyś, jak się dorobię lepszego warsztatu. Postępy jak na razie ujemne, jak wykombinuję coś fajnego - to się tu pojawi Smile
Stron: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45
Przekierowanie