Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy!

Pełna wersja: [Wiki] Romet 50-T-3 (prototyp) - Szczegółowy opis założeń konstrukcyjnych
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Stron: 1 2
Cześć.

Mam nadzieję, że dzięki temu wątkowi, ludzie będą mieli trochę większą świadomość na temat tego modelu i ograniczy to podawanie nieprawidłowych danych.

Temat będzie oczywiście aktualizowany, gdy zdobędę jakieś nowe informację. Zawiera wszystko to co na tę chwilę wiem o tym modelu.

Romet 50-T-3 – udoskonalona wersja modelu 50-T-1, która miała wejść do produkcji po 1985-tym roku.
Z założeń, miał różnic się od poprzednika kołami 17”, wieloma drobnymi zmianami konstrukcyjnymi, oraz oczywiście naklejkami na pokrywie schowka narzędziowego i oznaczeniem modelu. Dane techniczne miały pozostać bez zmian - poza możliwą większą prędkością maksymalną, spowodowaną mniejszymi kołami.
Nie wszedł do produkcji seryjnej, z powodu zaprzestania produkcji silników 019.

Z braku silników 019, rozważano zamontowanie ich z motorowerów: Wierchowina, Derbi, Motobecane, Puch i Jawa. Zdecydowano się na ten z tego ostatniego motoroweru, ze względu na to, że był najtańszy.

Na jego bazie powstał Ogar 200, a następnie Ogar 205.

Jeden z prototypów, prawdopodobnie z 1979/80 roku:




Prawdopodobnie na jego podstawie powstał 50-T-1 z 1980-roku.

Inny prototyp:




50-T-3, mimo że nie był produkowany, został umieszczony w instrukcjach napraw, katalogach części oraz instrukcjach obsługi.

Z wyżej wymienionej literatury wykonywanej dla motorowerów Romet, możemy zobaczyć wiele nieścisłości na temat tego modelu. Możemy także z tego wywnioskować, że tak na prawdę nie wiedziano jak będzie wyglądał ten motorower…

Założenia konstrukcyjne:

Wycinek pochodzi z "Instrukcji napraw motorowerów Romet" z 1984-go roku. Wynika z tego, że zakładano produkcję seryjną 50-T-3, jeszcze po rozpoczęciu produkcji Ogara 200:



Jednak tutaj może chodzić o Ogara 205.

"Jeżdżę motorowerem" z 1982-go roku:



Autor tej książki (Józef Podlaski, były konstruktor), twierdzi, że model 50-T-1 powstał w 1979-tym roku…
Myślę, że pomylił 50-T-1 z 50-T-3 i podał datę wykonania prototypu tego drugiego.



W punkcie dotyczącym Rometa 50-T-3, jest mowa o modernizacji motoroweru - nie koniecznie oznacza to, że model został wprowadzony do produkcji.

Jest też napisane, że koła zostały zmniejszone do 17-stu cali i jednocześnie poszerzone do rozmiaru 2.50 (w Ogarach koła mają wymiar 17x2.25).

Ważna jest też informacja, o wprowadzeniu wielu drobnych zmian konstrukcyjnych.




W książce można się też natknąć na takie zdjęcia - jest to prototyp 50-T-3. Możemy zauważyć w tym motorowerze: naklejkę 50-T-3 na pokrywie schowka (?), ramę tłoczoną z wysoką główką, brak uchwytu ramy do ucha głowicy (?), 17-sto calowe koła, mieszkowe osłony dolnych nóżek, amortyzatory tylne jak w Ogarze i chromowany przedni błotnik.

2. "Instrukcja obsługi motoroweru 50-T-1 i 50-T-3" z 1981-go roku.



Różnice między 50-T-1 a 50-T-3: niżej wymienione, szerokość kierownicy, wysokość rączek kierownicy.



Wygląd 50-T-3.



Lampa starego typu z włącznikiem świateł nowego typu.



I schemat instalacji elektrycznej pod włącznik świateł nowego typu.



Nakład 100.000 egzemplarzy.

3. "Instrukcja napraw motorowerów Romet 50-T-1, 50-T-3, 50-M-2, 50-M-3, M-780, M-781, 200, 201, 100" z 1984-go roku.

Jak można zauważyć po tytule, została wydana jednocześnie do 50-T-3 i Ogara 200.



Na widocznym zestawieniu, możemy zauważyć różnice między 50-T-1 a 50-T-3, takie jak: długość całkowita, wysokość maksymalna, wysokość siodła, ogumienie, masa w stanie suchym, ilość zębów koła łańcuchowego i ilość ogniw łańcucha.



Chociaż to tylko rysunek techniczny, to dostrzec na nim możemy: mieszkowe osłony nóżek dolnych, ramę Ogara 205 z uchwytem do ucha głowicy i pompką mocowaną pod bakiem, amortyzatory tylne i osłonę łańcucha jak w Ogarach, oraz silnik 019 (sądząc po tłumiku).



Układ wydechowy 50-T-30. Wspornik tłumika podobny do tego z 50-TS-1, nakrętka zamiast obejmy kolanka, a samo kolanko prawdopodobnie pod silnik Jawy.



"...motorowerach typu 200 (50-T-3)..."



"Tuleja ochronna - dotyczy 50-T-3"



"Rama motoroweru typ 50-T-1 - dotyczy 50-T-1"



"Rama motoroweru typ 50-T-3"

4. "Katalog części zamiennych motorowerów Romet 50-T-1, 50-T-3, M-780, motorynki Romet 50-M-2"



Ponownie różnice między 50-T-1 a 50-T-3.



Szczegółowe różnice między 50-T-1 a 50-T-3 (z uwzględnieniem erraty): widelec, kierownica, koło przednie, koło tylne, błotnik przedni, błotnik tylny, rura wydechowa z tłumikiem, skrzynka narzędziowa i podpórka.



Rama 50-T-3.



Przednie zawieszenie 50-T-3 z osłonami mieszkowymi.



Układ wydechowy 50-T-3.

Tekst napisany wyłącznie dla forum: http://www.chlopcyrometowcy.pl – zakaz kopiowania.

Źródła zdjęć:
- internet;
- http://www.jacomoto.pl;
- własne materiały.

Jeśli ktoś ma jakieś zdjęcia 50-T-3 (lub ich części) i chciałby żebym je tu umieścił, piszcie.

Zapraszam do udziału w rozwijaniu tematu, pozdrawiam.
Moim zdaniem, to są już amortyzatory od Ogara - widać na zdjęciu wyraźnie wcięcie w ich dolnej części.

Takie amortyzatory były już stosowane w 50-T-1 z 1981-go roku.
//Sorry, że tutaj, ale poniekąd ma to ogromny związek, a poza tym jak dostanę odpowiedź to jak najbardziej można ten post (oraz jego następstwa) wywalić...

Pytanie mam takie, bo już się trochę zagubiłem...
Czy seryjnie występowały takie lampy:



tj. z włącznikiem/ stacyjką przesuwanym, ale z chromowaną ramką?
Raczej nie. Oni prawdopodobnie sami nie wiedzieli jak będzie wyglądać nowy typ lampy i narysowali coś takiego.
Da redę zamieścić większe zdjęcia? Chętnie bym poczytał co jest tam napisane.
Na jakiejś grupie na fb był kilka dni temu post z rzekomym rometem t3, ogólnie wyglądał jak typowy t1 z tym że na moje oko miał 17 cali koła. Był czarny.
Zwykłe 50-T-1...
(15-07-2019 22:28:35)Majerano napisał(a): [ -> ]Na jakiejś grupie na fb był kilka dni temu post z rzekomym rometem t3, ogólnie wyglądał jak typowy t1 z tym że na moje oko miał 17 cali koła. Był czarny.


Różne kwiatki są na grupach. Gdyby był na jakiejś aukcji to było by to możliwe. A na grupach to jeden cwaniaczek lepszy od drugiego.
http://www.chlopcyrometowcy.pl/showthrea...#pid569926

Tak przy okazji to dajcie spokój z tym offtopem chociaż w tym dziale.
Zdjęcia niedostępne... Szatek
Nie opłacił na czas ;D
Skończył się transfer i środki na moim koncie na jego odnowienie. Dwa dni temu już doładowałem saldo, ale wystąpił jakiś błąd i środki nie trafiły na konto, także czekam na odpowiedź Fotosika...
Żartuje sobie oczywiście Wink
No nic no trzeba tylko czekać na odpowiedz od fotosika, bo ciekawy tego artykułu jestem Big Grin
Z ciekawości, dlaczego zdjęcia nie są na hostingu forum?
Stron: 1 2
Przekierowanie