Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy!

Pełna wersja: [Wiki] Romet 50-TS-1 (2362) - Opis i historia zmian
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Stron: 1 2
Cześć.

Postanowiłem jednak już teraz założyć ten temat (pomimo że nie mam jeszcze takiej wiedzy, jaką chciałbym mieć), ponieważ doszedłem do wniosku, że im szybciej to zrobię - tym lepiej.

Mam nadzieję, że dzięki temu ludzie będą mieli trochę większą świadomość na temat tego modelu i ograniczy to podawanie nieprawidłowych danych.

Temat będzie oczywiście aktualizowany, gdy zdobędę jakieś nowe informację. Zawiera wszystko to co na tę chwilę wiem o tym modelu.

Romet 50-TS-1 (2362) – powstał na bazie motoroweru 50-T-1 (2370), jako jego turystyczno-sportowa odmiana.
W stosunku do poprzednika (pierwszej wersji z pierwszego roku produkcji), zmieniono: kierownicę, bagażnik, kolanko, tłumik, górny wspornik tłumika, ramę, oraz oczywiście naklejki na pokrywie schowka i oznaczenie fabryczne. Inne elementy pozostały bez zmian.
Motorower został wysoce prawdopodobnie wyprodukowany tylko w serii prototypowej (kilka sztuk), informacyjnej (około 30 sztuk), oraz próbnej (około 300 sztuk), w 1974-tym i 75-tym roku.
Zaprzestano produkcji tego modelu, ze względu na brak wystarczającej ilości silników 019, dla obu motorowerów produkowanych jednocześnie.

Układ wydechowy:



1. Tłumik w tym modelu to przerobiony tłumik z pierwszych wersji 50-T-1 (chromowany, z dwoma nacięciami pod obejmę kolanka).

Przeróbka polegała na:
- spłaszczeniu tłumika od wewnętrznej strony (tak aby nie opierał się o pokrywkę schowka narzędziowego i amortyzator tylny);
- zrobieniu gwintu pod nakrętkę w miejscu obejmy kolanka (nakrętka chyba z cylindra silników dwubiegowych, jest mniejsza od tej z cylindra 019);
- dospawaniu uchwytów pod osłonę i wspornika mocującego tłumik do wahacza;
- usunięciu mocowania tłumika do dolnego wspornika ramy;
- dołożeniu przegrody tłumika na jego końcu;
- małemu przesunięciu górnego uchwytu pod wspornik, w stronę wlotu.

2. Kolanko zostało zaprojektowane specjalnie do tego modelu – te z motorynek mają inne kąty zgięcia.

3. Osłona tłumika została później zastosowana w Romecie Pony 50-M-1.

4. Górny wspornik tłumika także nie występował w innych Rometach.

Kierownica została zapożyczona z Komara Sport.

Zdjęcia:

Tabliczka znamionowa:





Tłumik zdemontowany:







Końcowa przegroda tłumika:




Tłumik zamontowany:










Wspornik tylnego błotnika:







Oprócz tego że jest oryginalnie skrócony, posiada także mniejsze "uszy" niż bagażnik w 50-T-1 (starego typu):



Uszy bagażnika starego typu 50-T-1:



Plastikowa osłonka przewodów instalacji elektrycznej:



Pokrywa schowka narzędziowego, z zachowaną oryginalną naklejką:



Miejsce na pompkę powietrza:



Oryginalny karter silnika:



Brak dolnego wspornika tłumika:



Historia zmian:

Rocznik (prawdopodobnie) 1974-ty (wersja prototypowa, kilka sztuk):

Link do albumu: https://www.fotosik.pl/u/xxSzatekxx/album/2461097

Zmiany w tej wersji:
1. Stosowanie czarnych, plastikowych chlapaczy, zamiast gumowych;
**2. Zmiana koloru linki sprzęgła, hamulca przedniego i gazu z białej, na czarną;
3. Inna naklejka na zbiorniku paliwa.

Rocznik 1974-ty (wersja informacyjna, około 30-stu sztuk):

Zmiany w stosunku do poprzedniej wersji:
1. Nabijanie numerów na główce ramy;
2. Montaż tabliczek znamionowych;
**3. Sporadyczne (lub zamienne) stosowanie siedzeń z napisem „PREDOM ROMET” z tyłu;
**4. Zmiana typu kranika na SW-8/1 (ten jest ocynkowany):



*5. Lakierowanie osłony łańcucha także na czarno i nie lakierowanie jej pod kolor ramy;
*6. Czarno-chromowana kedra na zbiornik paliwa, zamiast szarej;
*7. Czarna koszulka izolacyjna przewodów idących do przełącznika świateł, zamiast białej;
*8. Rezygnacja z lakierowania obudów lamp przednich.

Zmiany w tej wersji: brak informacji.

Rocznik 1975-ty (wersja "pierwsza" - próbna, prawdopodobnie około 300-sztuk):

Link do albumu: https://www.fotosik.pl/u/xxSzatekxx/album/2461097

Zmiany w stosunku do poprzedniej wersji:
1. Zastąpienie stalowych pokryw schowka narzędziowego plastikowymi (białymi).

Stalowe pokrywy schowka (wypiaskowane):




Białe plastikowe pokrywy schowka:




2. Zmiana sposobu mocowania blachy siedzenia (w tym lekka modernizacja ramy i dołożenie zaczepów do przedniego mocowania blachy):

Z mocowania na cztery śruby od spodu:




Na mocowanie na dwie śruby z tyłu;
*3. Rezygnacja z wysoko uniesionego przedniego błotnika - zastosowanie innych nóżek górnych, dolnych, wsporników przedniego błotnika i prawdopodobnie samego błotnika (możliwe że był krótszy, płytszy i bez otworów pod chlapacz);
*4. Sporadyczne (lub zamienne) stosowanie chromowanych tylnych błotników oraz jego wsporników;
5. Zmiana koloru tłumika szmerów ssania (puszki gaźnika) z białej, na jasnoszarą.

Biała puszka gaźnika:





Zmiany w tej wersji:
**1. Zamienne stosowanie niżej pokazanych głowic silnika:



2. Nie lakierowanie wahacza i prawdopodobnie podnóżek kierowcy na czarno;

*3. Sporadyczne (lub zamienne) stosowanie wsporników przedniego błotnika nowego typu.

Rocznik 1975-ty (wersja „druga” – możliwe że także próbna):

Link do albumu: https://www.fotosik.pl/u/xxSzatekxx/album/2461097

Zmiany w stosunku do poprzednich wersji:
1. Przeniesienie mocowań pompki powietrza z pod siedzenia, do miejsca przy silniku, usuwając jednocześnie plastikową osłonkę na przewody instalacji elektrycznej (w tym lekka modernizacja ramy);
2. Nie lakierowanie osłony łańcucha na czarno.

Zmiany w tej wersji:
**1. Modernizacja głowicy poprzez „ścięcie” rantów jej żeberek, oraz zmniejszenie ich wysokości;
**2. Lakierowanie na czarno jedynie nóżek górnych, oraz dolnej i górnej półki przedniego zawieszenia;
**3. Lakierowanie podnóżek kierowcy pod kolor ramy;
**4. Korek wlewu oleju z białego plastiku (pod śrubokręt).

* - Przypuszczenie co do rocznika.
** - Przypuszczenie.


Zmiany „w stosunku do poprzedniej wersji” mogły zajść także „w tej wersji" (mogę się mylić).

Istnieje też możliwość, że dany element nie pasuje rocznikowo. W fabryce mogli nie mieć odpowiedniego, więc założyli ten, który mieli.


Tekst napisany wyłącznie dla forum: http://www.chlopcyrometowcy.pl – zakaz kopiowania.

Źródła zdjęć:
- http://www.jacomoto.pl;
- internet;
- własne materiały.

Jeśli ktoś ma jakieś zdjęcia 50-TS-1 (lub ich części) i chciałby żebym je tu umieścił, piszcie.

Zapraszam do udziału w rozwijaniu tematu, pozdrawiam.
Z wielkim zaciekawieniem czytam te twoje informacje. Super sprawa, wielkie dzięki.
https://images82.fotosik.pl/761/7b741921039dc3c9gen.jpg

Nie wiem co ma w sobie to zdjęcie, mam nadzieję że nie chodzi o znaczek BMW, ale na tym zdjęciu ten motorower wygląda, według mnie, obłędnie.

Na innych aż tak tego nie czuję.

Tak czy siak, Szatek, piękna robota!!!
Patryku, mam pytanie o zakręcany korek zbiornika paliwa.
W którym modelu T, w którym roku, pokazał się taki korek, ale już bez napisu ZZR ???
Próbowałem to drążyć w modelach M-750 i M-760 - niestety, roczniki 74, 75 i 76 tych modeli, miały Komarowskie korki, z napisem ZZR.
Nie było takich korków w 50-T-1, ani tym bardziej w 50-TS-1 Huh Nigdy nawet takiego nie widziałem...
Były, były ... mam 1 taki, jutro zrobię zdjęcie i tu pokażę Smile
No to pokazuję Smile



Moja teoria - wyrób rzemieślniczy Tongue tyle tylko, że ok rok temu, ktoś taki korek sprzedawał na allegro z informacją, ze pochodzi od zbiornika Romet T-1.
widziłem taki korek kiedys moze byc ziemieślniczy a może to korek od czegos zupełnie innego? baku do maszyny rolniczej? itp?
1. Zmieniono:

"Przeróbka polegała na:... - zmianie ostatniej przegrody tłumika;"

na:

"- dołożeniu przegrody tłumika na jego końcu;"

"4. Górny wspornik tłumika oraz dystans, także nie występowały w innych Rometach."

na:

"4. Górny wspornik tłumika także nie występował w innych Rometach.";

2. Przeniesiono:

"Sporadyczne (lub zamienne) stosowanie wsporników przedniego błotnika nowego typu."

Ze zmian w tej wersji rocznika 1975-go w wersji drugiej, do zmian w tej wersji rocznika 1975-go w wersji pierwszej;

3. Przeniesiono zdjęcia jednego 50-TS-1 z wersji drugiej do pierwszej;

4. Dodano zdjęcie tabliczki znamionowej, oraz kolejnego zachowanego egzemplarza 50-TS-1 w wersji drugiej;

5. Wprowadzono kilka drobnych poprawek.
joozku, takie korki nie są od rometów, to korki z ursusa 308 lub dzika 2 lub 21 (przynajmniej takie tam widywałem)
Zmieniono:

"3. Osłona tłumika została zapożyczona z motorynki."

na:

"3. Osłona tłumika została później zastosowana w Romecie Pony 50-M-1."
Zmieniono:

"Motorower został wysoce prawdopodobnie wyprodukowany tylko w serii próbnej (160-490 sztuk), tylko w 1975-tym roku."

na:

"Motorower został wysoce prawdopodobnie wyprodukowany tylko w serii prototypowej (kilka sztuk), informacyjnej (około 30 sztuk), oraz próbnej (około 300 sztuk), w 1974-tym i 75-tym roku."

Dodano:

1. Rocznik 1974-ty (wersja informacyjna, około 30 sztuk);
2.

"Zastąpienie stalowych pokryw schowka narzędziowego plastikowymi (białymi)."

"Zmiana sposobu mocowania blachy siedzenia (w tym lekka modernizacja ramy i dołożenie zaczepów do przedniego mocowania blachy):"

"Zmiana koloru tłumika szmerów ssania (puszki gaźnika) z białej, na jasnoszarą."

Do zmian w stosunku do poprzedniej wersji, rocznika 1975-go w wersji pierwszej.
Dodano zdjęcia białej puszki gaźnika.
Dodano zdjęcia kolejnego zachowanego egzemplarza z 1975-go roku, w wersji pierwszej - po raz pierwszy w oryginalnym niebieskim lakierze.
(10-07-2018 13:55:53)Szatek napisał(a): [ -> ]Dodano zdjęcia kolejnego zachowanego egzemplarza z 1975-go roku, w wersji pierwszej - po raz pierwszy w oryginalnym niebieskim lakierze.

Usunięto poprzednie zdjęcia tego egzemplarza i wstawiono nowe.
Stron: 1 2
Przekierowanie