Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy!

Pełna wersja: Romet - Historia pokoleń
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Stron: 1 2
Gdyby prześledzić światową produkcję motocykli i motorowerów lat 50-tych ubiegłego wieku to okazałoby się, że Polska nie wypadłaby wcale tak blado na arenie międzynarodowej. Wszystko za sprawą Zjednoczonych Zakładów Rowerowych „Romet” w Bydgoszczy.
Produkty tych zakładów były tak popularne, że praktycznie każdy kto stawiał swoje pierwsze kroki na jednośladach 15 czy 20 lat temu musiał dosiadać jednego z modeli ze stajni Rometa. Pomimo swojej prostoty konstrukcje te okazały się na tyle sprawdzone, że wiele modeli cieszy się niegasnącą popularnością do dnia dzisiejszego, a widok komarka czy motorynki na ulicach miast nikogo specjalnie nie szokuje. Najwyższa pora więc, aby poznać losy Zjednoczonych Zakładów Rowerowych „Romet” – historii polskich motorowerzystów.

A wszystko zaczęło się…
Historia produkcji motorowerów przez ZZR Romet sięga końca lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku. To wówczas zrodził się plan, aby rozszerzyć produkcję o motorowery.

Komar:
Silnik: dwusuwowy chłodzony powietrzem
Moc maksymalna: 1,4 KM przy 4000 obr./min.
skrzynia biegów: 2-biegowa
Masa motoroweru: 45kg
Spalanie: 1,8 do 2,0 l/100km
Prędkość: około 55 km/h


Był to pomysł nie tylko podyktowany potrzebami rynku, ale również pozycją międzynarodową. Ówczesny ustrój nie pozwalał, aby Polska Ludowa pozostała w tyle za kapitalistycznymi Niemcami czy Francją, które produkowały już własne motorowery . Specjaliści z Rometa przystąpili do projektowania pierwszego motoroweru głównie w oparciu o własne koncepcje. Pierwsze testowe modele, składane ręcznie z uwagi na brak zautomatyzowanej linii jak również specjalistycznego działu testowego sprawdzano w warunkach ruchu ulicznego. Konstrukcja pierwszego motoroweru opierała się o ramę z rur stalowych spawanych, ze sztywnym zawieszeniem koła tylnego. W produkcji kooperowało wiele zewnętrznych firm: rama, widelec, błotniki i obręcze były robione w Romecie , łańcuchy i oświetlenie w Poznaniu a silnik SM02 to autorskie dzieło Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego Psie Pole koło Wrocławia. Jak na ówczesne warunki silnik rozwijał magiczną moc 1, 4 KM i posiadał dwubiegową skrzynię i biegów, a rozruch za pomocą korb i pedałów.

Owadzi świat...
Pierwszy motorower dla mas został oznaczony kryptonimem MR 230 KOMAR. Tanią konstrukcję oparto praktycznie na konstrukcji prototypowej.



Motorynka Pony
Silnik: dwusuwowy chłodzony powietrzem
Moc maksymalna: 1,7 KM przy 4800 obr./min.
skrzynia biegów: 2-biegowa
Masa motoroweru: 40kg
Spalanie: 2,2 l/100km
Prędkość: około 50 km/h




Tylko w 1961 roku sprzedano blisko 4.000 sztuk tego modelu – co w ówczesnych warunkach stanowiło przeszło 30% udział we wszystkich motorowerach dostępnych na rynku. Konstruktorzy nie zachwycili się sukcesem i od razu doskonalili swoje dzieło. Wprowadzono drobne poprawki w zawieszeniu, jak również dodano na wyposażeniu standardowym charakterystyczną torbę narzędziową. Wkrótce przyszedł czas na wymianę silnika na bardziej dopracowaną konstrukcję - S 38 o mocy 1,4 KM z dwubiegowy z rozruchem pedałowym, którego produkcję uruchomiły Zakłady Metalowe DEZAMET w Nowej Dębie.
Komarem jeździli wszyscy: listonosze, urzędnicy, młodzież, dorośli, klasa robotnicza. Motorowery były dostępne tylko w sklepach GS i WPHW. Zainteresowanie było tak wielkie, że wkrótce Romet otworzył dodatkową fabrykę, a konstruktorzy intensywnie pracowali nad kolejnymi modelami. Szczytowy poziom produkcji tego motoroweru przypadł na koniec lat 60-tych XX wieku. W 1968 roku produkcja Rometa stanowiła już 98% całego rynku jednośladów na krajowym rynku.

Poszerzanie oferty:
Sukces rynkowy Komara oraz modernizacja fabryki pozwoliły na poszerzenie oferty Rometa. W 1976 roku wprowadzono do sprzedaży motorower wyposażony w silnik o niezwykłej mocy jak na ówczesne czasy – Ogar 200.



Ogar:
Silnik: dwusuwowy chłodzony powietrzem
Moc maksymalna 2KM przy 4500 obr/min
Skrzynia biegów: 3-biegowa
Masa motoroweru: 60kg
Spalanie: 2,5 do 3,5 l/100km
Prędkość: około 60km / h


3-biegowy silnik Dezamet rozwijał równe 2KM, co przy 17-calowych kołach pozwalało na sprawne poruszanie się w każdych warunkach. W 1980 roku wprowadzono kolejny model motoroweru - Kadet 780, wyposażony w silnik Dezamet oraz Kadet 110 Automatic – z silnikiem Jawa. Najmocniejszy w ofercie – Romet 50T rozwijał 2,5 KM mocy, co pozwalało rozpędzić go do blisko 65 km/h.
Ostatni model – Chart 210, produkowany od 1988 roku nawiązywał do współczesnych trendów i odbiegał stylistycznie jak i technologicznie od dotychczasowej produkcji Rometa. Z nowości należy wymienić seryjnie montowane kierunkowskazy, światło stop, hydrauliczne amortyzatory i dwuosobowe siodło kanapowe.

Ekspansja na rynki światowe:
Sukcesy na rynku krajowym zaowocowały również eksportem polskiego motoroweru na inne rynki. Tylko w 1966 roku na eksport trafiło przeszło 13.000 sztuk, a w szczytowym momencie eksport przekraczał 20.000 sztuk rocznie. Eksportem objęto rynki Szwecji, Niemiec, Irlandii – a nawet egzotycznej Nigerii i Turcji. Szacuje się, że na zagraniczne rynki trafiło aż 145.000 sztuk polskich motorowerów.
Prestiż Rometa na rynkach światowych wzrósł na tyle mocno, że w 1980 roku rozpoczęto rozmowy na temat produkcji nowego modelu w kooperacji z włoskim lub japońskim potentatem rynku motocyklowego.

Zmierzch świetności dawnego Rometa:
Kryzys przyszedł z początkiem 1990 roku. Wówczas to na polski rynek masowo zaczęto importować czeskie i niemieckie motorowery. Jawa i Simson – porównywalne cenowo zdecydowanie przewyższały krajowy produkt pod względem osiągów, jakości i walorów estetycznych. Próba ratowania pozycji przez wprowadzenie do sprzedaży nowoczesnego Charta okazały się spóźnione. Romet nie był przygotowany do działania w warunkach wolnego rynku i konkurencji,. Jako monopolista w produkcji rowerów i motorowerów w Polsce nie potrafił się w odpowiednim czasie przygotować do wali o klienta w nowych warunkach.

Romet Reaktywacja – Romet Motors
Romet niczym filmowy Matrix powrócił do życia w 2006 roku. Rometowski Pegaz zabłysnął ponownie za sprawą
Romet Motors - Firmy ARKUS&ROMET GROUP Sp. z o.o., producenta rowerów i skuterów , który przejął nie tylko markę, ale również dawną tradycję. W odmienionej postaci, z nowoczesnymi skuterami znów stara się walczyć o dawną pozycję na rynku.

*źródło: Romet Motors
nie zgadzam sie z ogarem 200 ja mam w dowodzie 68kg
To masz błąd. Model 205 waży 58 kg, 200 60 kg (wg. danych katalogowych). Wjedź na 2 wagi łazienkowe i sprawdź, tylko najpierw płyny spuść z niego i narzędzia wyjmijBig Grin
ja mam w dowodzie że ogar 200 waży 62kg
bo my mamy wage z brudem a ksiazkowo pomijali brudyTongue
ogara 200 byl wprowadzono do seryjnej prodkukcji pod koniec 1983r. a ogara 205 zaczeto produkowac albo w 1985 albo 1986
nieprawda ja mam ogara 200 z 1986 roku
nieprawda ja mam ogara 200 z 1986 roku i ogara 205 z 1987 roku
I jak to ma sie do tematu?
Sorry , ale Romet Motors nie ma wiele wspólnego z dawnym Rometem , teraz robią tam gównie chińskie kible.
Zero Made In Poland,(no poza składaniem) tylko nazwa i znaczek został niestety.
Ej no bez przesady 8kg brudu mieć? Zdarzało mi się ze jakieś 1.5kg błota było ale bez przesady Big Grin
Zgadzam się z Rometfun20123. Chociaż mimo wszystko z tych nowych Rometów model RR 50 (1012r.) prezentuje się dość ciekawie. Oczywiście w porównaniu z pozostałymi motorowerami z tego rocznika.
Od 1976 roku robili Romety 50T1 ,50TS1,50T3 s silnikiem 019 dezamet 3 biegi .
A ja mam napisane w dowodzie że data pierwszej rejestracji w kraju: ,marzec 1980r
Jak weźmiecie parenaście dowodów z jakichkolwiek rometów, to każdy dowód będzie się czymś na pewno różnił. W urzędzie drukują to jak popadnie, nie zależy im tak bardzo na perfekcji.
Archeologia to styl życia.

Kurde, temat chyba starszy niż mój staż tutaj.
Stron: 1 2
Przekierowanie