Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy!

Pełna wersja: [Klucze] Rozmiary kluczy do starej Gazeli
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Witajcie,

niedawno zostałam szczęśliwą właścicielką pięknej, 30-letniej Gazeli (link do Garażu).

W związku z tym przydałoby się wyposażyć w kilka kluczy, żeby móc ogarnąć podstawowe sprawy bez każdorazowej wizyty w serwisie. Mam co prawda imbusy, ale nie sądzę żeby były tu szczególnie pomocne Smile

Widziałam już różne zestawy kluczy, ale jestem przekonana że ich rozmiary dobierane są pod kątem potrzeb współczesnych, a nie sprzętów z rocznika 85.

Stąd moje pytanie:
Jakie rozmiary kluczy płaskich będą potrzebne do sprawnej obsługi starej Gazeli? Chodzi mi o podstawowe sprawy typu regulacja siodełka, odkręcenie koła, itp.

Jeśli uważacie, że przydadzą się też inne narzędzia, jestem otwarta na propozycje Smile
Sugeruję podstawowy komplet kluczy płasko-oczkowych rozmiary 6 - 19 mm, ale tak by był w nim dodatkowo 15 i 16 mm. Porządne wkrętaki płaskie i krzyżakowe i komplet kluczy nasadowych. Co do wyboru firmy ... tyle wątków już tutaj było ... poszukaj, poczytaj. Sprawdzone i polecane YATO i COVAL
Przede wszystkim dwie sztuki rowerowych, rometowych "wielootworowców".

A jak będziesz odczuwała braki to tak jak mówi przedmówca.
Ciężko jednoznacznie stwierdzić, bo przez te 30 lat mogło się w niej trochę pozmieniać. Ogólnie to będzie jakoś tak (<rozmiar>-<do czego (może być różnie, dlatego cel będzie się powtarzać)>):
-8*-śruba trzymająca linkę przy maszynkach przerzutek, błotniki, bagażnik, klocki hamulcowe
-9-śruba trzymająca linkę przy maszynkach przerzutek
-10*-klin, błotniki, bagażnik, klocki hamulcowe
-11-klin
-12-mostek, kierownica
-13*-koło przednie, mostek, kierownica, siodełko, sztyca
-14*-koła (spotkałem się z tym w Ukrainie, ale ktoś mógł zamienić śrubki), siodełko
-15*-koło tylne, pedały (ale nie wszystkie, do niektórych potrzeba wąski klucz 15)
-17*-kontry konusów (przynajmniej przy torpedzie)
Klucze oznaczone gwiazdką dobrze jest mieć dwa.

To raczej tyle z płaskich (polecam płasko-oczkowe "Vorel" z Auchana, nie bierz najtańszych jakie są, bo szybko ci się rozciągną, nawet o dwa rozmiary).

A do tego:
-młotek-bez młota nie robota Big Grin
-klucz "żabka"- do odkręcania okrągłych nakrętek z nacięciami
-klucz nastawny (najlepiej do 30)-czasem się przydaje (są nakrętki przy główce wyglądające jak zwykle, a do 30, bo wtedy można nim odkręcić wkręcaną miskę po prawej stronie. Co prawda nie masz wkręcanych, ale jak już i tak kupujesz to nie zaszkodzi wziąć większy)
-skuwacz do łańcucha-oszczędza sporo czasu
-śrubokręty-raczej płaskie, ale nie zaszkodzi mieć też krzyżaki (nie bierz takich z cienką rączką, bo bardzo źle się ich używa)
-klucz rowerowy mający w sobie płaski klucz 15-nie do wszystkich pedałów zmieści się zwykły klucz 15
-obcinacz do gwoździ-do linek i pancerzy (TAKI)
-kombinerki-nie zaszkodzi, a mogą się przydać
-łyżki do opon-najlepiej ze dwie, bez nich możesz uszkodzić dętkę przy zdejmowaniu opony, np. śrubokrętem
I jeszcze jakiś smar (ja używam, jeśli dobrze pamiętam, ŁT4S3, taki gęsty, zielony).

No i to chyba wszystko. Rozmiary są ogólnie do rowerów (dlatego się powtarzają), ale nie zaszkodzi mieć kilka więcej. Co do imbusów to te czarne są z plasteliny. Od jakiegoś czasu używam srebrnych (też Vorel) i jestem naprawdę zadowolony. Odkręciły już niejedną mocno zardzewiałą śrubę i ciągle są w dobrym stanie.
Przekierowanie