31-05-2015, 13:26:44
[size=24pt]Witam. [/size]
Przy okazji robienia sobie "zapasu", postanowiłem opisać dokładnie to, co powinno się wykonywać podczas renowacji silników - przybliżyć nieco zagadnienie początkującym co i jak wygląda.
Użyję kilka zdjęć z mojego archiwum w celu większej orientacji we wszystkim.
Stan silnika "przed", przedstawia zdjęcie poniżej. Proszę o wyrozumiałość w kwestiach miejscowych nalocin, poniewasz karterów postanowiłem nie szkiełkować.
1. Rozbieramy wszystko co do tulei, polecam użyć w tym celu sciągacza aby nic nie uszkodzić.
Następnie segregujemy, czyścimy (tu proponuję ropę, pb95 - pędzelek, szczotkę i ew. kompresor) oraz dokupujemy brakujące części (ich wykaz znajdziecie na forum w dziale "schematy"). Sprawdzamy ostatecznie rodzaj wału.
(ewentualnie można wypolerować)
[size=18pt]Kartery: [/size]
[size=24pt]2. Składanie[/size]
Do wyczyszczonych karterów wstawiamy odpowiednie segery oraz zakładamy łożyska (oprócz wału).
ŁOŻYSKA WAŁU 6203 - 3 szt
ŁOŻYSKO 6201 - 1 szt
ŁOŻYSKO 6003 - 1 szt
USZCZELNIACZ 17 x 40 x 7 - 2 szt
USZCZELNIACZ 19 x 32 x 7 - 1 szt
USZCZELNIACZ 8 x 16 x 7 - 1 szt
Jak poznać że łożysko się nie nadaje?
Otóż nie powinno mieć żadnego oporu, nie wydawać trzeszczącego odgłosu, powinno natomiast kręcić się z lekkim oporem.
Łożyska na wał nakładamy osobno najlepiej metodą termiczną, czyli wykorzystując rozszerzalność metali w zależności od temperatury.
UWAGA: podgrzewając łożyska nie powinny one być nasmarowane! może to spowodować w niektórych sytuacjach reakcję chemiczną smaru i w efekcie zniszczenie łożyska na dłuższą metę.
Pomiędzy dwoma łożyskami wału (6203) powinien znajdować się dystans. Prawidłowa odległość od karteru wynosi ok. 1-2 mm.
Następnie składamy skrzynię biegów. W tym celu zakładamy najpierw wałek główny i blokujemy go popychaczem z drugiej strony.
Wałek pedałów z dystansem.
Gotowa skrzynia do złożenia (przy składaniu uważamy by zaznaczony element wszedł w prawy karter).
Aby osadzić tuleję silnika, najpierw wbijamy "gumę", dopiero później za pomocą wcisku dołączamy resztę tulei.
Kopiowanie publikacji zabronione!
Przy okazji robienia sobie "zapasu", postanowiłem opisać dokładnie to, co powinno się wykonywać podczas renowacji silników - przybliżyć nieco zagadnienie początkującym co i jak wygląda.
Użyję kilka zdjęć z mojego archiwum w celu większej orientacji we wszystkim.
Stan silnika "przed", przedstawia zdjęcie poniżej. Proszę o wyrozumiałość w kwestiach miejscowych nalocin, poniewasz karterów postanowiłem nie szkiełkować.
1. Rozbieramy wszystko co do tulei, polecam użyć w tym celu sciągacza aby nic nie uszkodzić.
Następnie segregujemy, czyścimy (tu proponuję ropę, pb95 - pędzelek, szczotkę i ew. kompresor) oraz dokupujemy brakujące części (ich wykaz znajdziecie na forum w dziale "schematy"). Sprawdzamy ostatecznie rodzaj wału.
(ewentualnie można wypolerować)
[size=18pt]Kartery: [/size]
- [li]Sprawdzamy jak wyglądają krawędzie - dla "punkcikorzy" polecam jeśli stan tego wymaga użyć papieru p400 i krawędzie wygładzić na szybie.[/li]
[li]Czyścimy gwinty (nie wkręcamy śrub na siłę!), przegwintowywujemy zaczep na linkę sprzęgła. [/li]
[li]Uzupełniamy tuleje w karterach[/li]
[size=24pt]2. Składanie[/size]
Do wyczyszczonych karterów wstawiamy odpowiednie segery oraz zakładamy łożyska (oprócz wału).
ŁOŻYSKA WAŁU 6203 - 3 szt
ŁOŻYSKO 6201 - 1 szt
ŁOŻYSKO 6003 - 1 szt
USZCZELNIACZ 17 x 40 x 7 - 2 szt
USZCZELNIACZ 19 x 32 x 7 - 1 szt
USZCZELNIACZ 8 x 16 x 7 - 1 szt
Jak poznać że łożysko się nie nadaje?
Otóż nie powinno mieć żadnego oporu, nie wydawać trzeszczącego odgłosu, powinno natomiast kręcić się z lekkim oporem.
Łożyska na wał nakładamy osobno najlepiej metodą termiczną, czyli wykorzystując rozszerzalność metali w zależności od temperatury.
UWAGA: podgrzewając łożyska nie powinny one być nasmarowane! może to spowodować w niektórych sytuacjach reakcję chemiczną smaru i w efekcie zniszczenie łożyska na dłuższą metę.
Pomiędzy dwoma łożyskami wału (6203) powinien znajdować się dystans. Prawidłowa odległość od karteru wynosi ok. 1-2 mm.
Następnie składamy skrzynię biegów. W tym celu zakładamy najpierw wałek główny i blokujemy go popychaczem z drugiej strony.
Wałek pedałów z dystansem.
Gotowa skrzynia do złożenia (przy składaniu uważamy by zaznaczony element wszedł w prawy karter).
Aby osadzić tuleję silnika, najpierw wbijamy "gumę", dopiero później za pomocą wcisku dołączamy resztę tulei.
Kopiowanie publikacji zabronione!