Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy!

Pełna wersja: [Poradnik] Wyjęcie mostka, rozbiórka sterów, wyjęcie nakładki na widelec
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Witam, wiele osób ostatnio nie wie, jak wyjąć mostek i tym podobne rzeczy, chociaż według mnie jest to banalnie proste, to napisze ten poradnik.

Do wyjęcia widelca potrzebne nam będą:
-Klucz płaski 12/13/imbus 5 (w zależnośći od typu śruby z jaką mamy doczynienia)
-Młotek + szmatka lub gumowy młotek
-Typowy klucz rometowski/duży klucz płaski, w zależności od rodzaju nakrętki
-Płaski śrubokręt
http://zapodaj.net/4e96da78e3729.jpg.html
A więc zaczynamy!:
Uwaga! Przed ściągnięciem kierownicy i widelca zaleca się odczepienie wszystkich linek ( od hamulca i przerzutek) i wyjęcie prze
dniego koła!


1. Ściąganie mostka (wspornik kierownicy)
Tak wygląda w moim przypadku mostek, który należy wyjąć:
http://zapodaj.net/7f9f515646ff8.jpg.html

Pierwszym krokiem, będzie wykręcenie śruby znajdującej się centralnie nad miskami sterowymi o około 0.5 cm. W moim przypadku śruba była na klucz 13.
http://zapodaj.net/47e36400742f8.jpg.html

Następnie za pomocą gumowego młotka (w przypadku gdy nie posiadamy takiego, można nałożyć kawąłek szmatki na śrubę i użyć młotka tradycyjnego) z nie wielką siłą udeżamy w główkę wcześniej wykręconej śruby, do momętu aż ona opadnie do poprzedniego położenia.
http://zapodaj.net/ed1fab0d81ec0.jpg.html
Gdy śruba jest już wbita, mostek powinien swobodnie poruszać się w prawą i lewą stronę, i przy zbalokowanym widelcu nie skręcać go, w przypadku gdy śruba jest wbita, a mostek siedzi sztywno, należy wlać po rurze mostka wd-40 (lub inny preparat odrdzewiający w płynie) i przez otwór u dołu widelca.

Jeżeli wszystko poszło po naszej myśl, należy kręcić mostkiem w prawo i lewo, jednocześnie ciągnąc go ku górze.
Tak wygląda wyjęty mostek:
http://zapodaj.net/1633d6258c8c2.jpg.html

2. Wykręcenie śrub widelca
Gdy mostek jest już zdjęty, bierzemy klucz rometowski, posiadający półkole z ząbkiem na końcu, pasujące do naszej nakrętki, następnie w odwrotny kierunek niż ruch zegara odkręcamy nakrętkę.
http://zapodaj.net/9cad16684518f.jpg.html

Gdy odkręciliśmy nakrętkę kontrującą, pod nią powinna być podkładka z ząbkiem skierowanym do wewnątrz, zdejmujemy ją i pod nią znajduje się nakrętka regulacji:
http://zapodaj.net/20e473f988d49.jpg.html

Odkręcamy ją ręką. Po wykręceniu powinniśmy ujrzeć górny wianek i miskę sterową:
http://zapodaj.net/0f7e9de220c3b.jpg.html

Następnie wyciągamy w dół widelec.
http://zapodaj.net/673a3ca47ecbb.jpg.html

3.Zdejmowanie nakładki na widelec
Wiele osób nie wie, że ten element jest osobną częścią widelca. By go ściągnąć odwracamy widelec do dołem w górę, następnie do wystającego kantu bieżni wianka, przykładamy płaski śrubokręt i uderzamy w niego młotkiem. Uderzenia powinno się robić raz z jednej i raz z 2 strony widelca! W przypadku ciągłego uderzania z jednej strony można uszkodzić bieżnie lub nawet i widelec!
http://zapodaj.net/5c0375da755ba.jpg.html

A o to wyjęta nakładka:
http://zapodaj.net/271bf589af54a.jpg.html

Uwagi dotyczące składania!
-Przed włożeniem mostka należy jego rurkę wchodzącą w widelec nasmarować smarem, szczególnie gdy 1 z części jest ALUMINIOWYCH.
-Przy ustawianiu wysokosci mostka, należy sprawdzić maxymalne wysunięcie. Wskaźnik znajduje się na rurce mostka w postaci nie długich pionowych wydrapań ułożonych koło siebie, lub poziomej kreski.
http://zapodaj.net/2b0fc782bfece.jpg.html

W razie jakichkolwiek pytań, czy uwag proszę kierować je w tym temacie, i przepraszam za słabą jakość zdjęć, lecz myślę, że powinny one wystarczeć.

(JAby mógł jakiś modenator wstawić kod by obrazki były odrazu wyświetlone byłbym wdzięczny, mi nie chce działać)
(14-08-2014 13:53:11)PawełBike napisał(a): [ -> ]A więc zaczynamy!:
Uwaga! Przed ściągnięciem kierownicy i widelca zaleca się odczepienie wszystkich linek ( od hamulca i przerzutek) i wyjęcie prze
dniego koła!

Bardzo dobrze zrobiony poradnik tylko mam pytanie w jakim celu jest ściągnięcie linek i wyjęcie koła. Według mnie może linki trzeba ale wyciąganie koła chyba nie jest potrzebne.... przynajmniej ja jak wyciągam mostek czasami nim kręce na boki aby łatwiej go wyciągnąć i wtedy lepiej jest mieć koło. Ale no niewiem chętnie bym sie dowiedział w jakim celu zdjąć koło.
(14-08-2014 16:48:18)xsaman napisał(a): [ -> ]
(14-08-2014 13:53:11)PawełBike napisał(a): [ -> ]A więc zaczynamy!:
Uwaga! Przed ściągnięciem kierownicy i widelca zaleca się odczepienie wszystkich linek ( od hamulca i przerzutek) i wyjęcie prze
dniego koła!

Bardzo dobrze zrobiony poradnik tylko mam pytanie w jakim celu jest ściągnięcie linek i wyjęcie koła. Według mnie może linki trzeba ale wyciąganie koła chyba nie jest potrzebne.... przynajmniej ja jak wyciągam mostek czasami nim kręce na boki aby łatwiej go wyciągnąć i wtedy lepiej jest mieć koło. Ale no niewiem chętnie bym sie dowiedział w jakim celu zdjąć koło.

Linki to raczej wiadomo, by kierownica nie wisiała i nie obijała ramy, a koło po to , bo i tak co byś nie robił z widełkami, to raczej i tak koło ściągniesz, po 2 trzymasz w obu rękach 2 przedmiony sporawych rozmiarów i nie wiesz co gdzie położyć. po 3 same widełki możesz oprzeć hakami i sterówką o ściane np, a jak położysz na ziemie z kołem mogą się łatwo porysować. Jak kto woli.
(14-08-2014 13:53:11)PawełBike napisał(a): [ -> ]Do wyjęcia widelca potrzebne nam będą:
-Klucz płaski 12/13/imbus 5 (w zależnośći od typu śruby z jaką mamy )
/----/
Uwaga! Przed ściągnięciem kierownicy i widelca zaleca się /----/ i wyjęcie przedniego koła!
/----/

w hurajagim ze starą faja na mufach wystepuje klucz w rozmiarze calowym (wielkie gratulacje dla panów konstruktorów!!) , nie pamietam jakim więc z braku takowego moze sie nadać nastawny /śrube mozna zabezpieczyc np cienką blaszka miedzianą jak nie chcemy jej porysowac/

ja do wyjecia fajki /mostka/ zostawiam koło bo jak mamy "zroślaka" to mocuje sie z kierownicą trzymając za koło nogami Smile
(15-08-2014 12:19:13)Zweitakter napisał(a): [ -> ]w hurajagim ze starą faja na mufach wystepuje klucz w rozmiarze calowym (wielkie gratulacje dla panów konstruktorów!!) , nie pamietam jakim więc z braku takowego moze sie nadać nastawny /śrube mozna zabezpieczyc np cienką blaszka miedzianą jak nie chcemy jej porysowac/

ja do wyjecia fajki /mostka/ zostawiam koło bo jak mamy "zroślaka" to mocuje sie z kierownicą trzymając za koło nogami Smile

Zamiast miedzi można dać blache ameliniową np. tablicje rejestracyjną (j akurat mam do tego dostęp [złomowanie pojazdów]).
do puszek po piwie /ameliniowych czy stalowych/ to chyba kazdy mechanizator ma dostep*)


*) o ile jest pełnoletni
Niestety dostęp do zdjęć, jest już niemożliwy. Czy ktoś może mi podpowiedzieć gdzie powinna znajdować się podkładka (taka z wypustem) która trafia na widelec od góry.
Mam wbite gniazdo w ramę, następnie idzie wianek łożyska i dwie nakrętki pierwsza większa, przykrywa łożysko od góry, druga kontruje. Tu kontra wchodzi idealnie w pierwszą nakrętkę a co z podkładką?
Podkładka pomiędzy nakrętki.
(08-07-2021 09:51:56)Dawdzio napisał(a): [ -> ]Podkładka pomiędzy nakrętki.

Tylko, ze nakretka na wianek od gory ma wglebienie, ktore idealnie pasuje do wkrecenia drugiej nakretki....
A zdjęcia jest możliwe żeby ktoś z administracjj porobił i zaktualizował w wątku?
Przekierowanie