Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy!

Pełna wersja: Czterotarczowe sprzęgło do Charta
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Przy podwyższaniu mocy w silniku 027 oryginalne sprzęgło czasami nie wytrzymuje, więc potrzebujemy dołożyć do niego jedną tarczę cierną i przekładkę.
Napiszę co i jak trzeba zrobić, aby udało się nam tego dokonać.


Wyciągamy sprzęgło z silnika i je rozbieramy.


Bierzemy docisk, zabierak i przekładki.
Ten docisk:

toczymy z obu stron , lecz od strony zabieraka nie toczymy do samego środka. Toczymy to co jest po zewnętrznej strone czarnego koła na zdjęciu. Toczymy na szerokość tarczy!!! Z tej strony zabieramy 1mm materiału.


Przyszedł czas na jego drugą stronę, czyli tą:

Tutaj zabieramy 2mm, aby docisk się nam odsunął. Zbieramy to zakreskowane.

Teraz bierzemy zabierak, wkładamy na tokarkę i toczymy go w środku, tam gdzie jest wsadzony kielich. Zabieramy stamtąd 3mm materiału:

O 2 mm toczymy też zaznaczone na zdjęciu.

Odwracamy zabierak i musimy przetoczyć docisk. Z tego docisku zabieramy 2mm.

Przyszedł czas na przekładki.


Oryginalnie Chart ma 2 przekładki, a my potrzebujemy 3, więc jak mamy jedną na stanie to ją bierzemy a jak nie to pozostaje nam kupić trzecią. Przekładki toczymy do 1mm. Kupujemy też 4 tarcze cierne( polecam ze SkuterDębica)

Jenak przy takim projekcie potrzebne jest też drobne przerobienie kielicha(część nr. 16)


Tutaj chodzi o wyszlifowanie do równa z jego dnem tego ograniczenia pomiędzy jego nogami.
Tutaj zyskujemy kolejne 2-3mm. Teraz możemy składać sprzęgło.
Po poprawnym poskładaniu musi działać poprawnie.
Oczywiście sam kosz też musimy troszkę ruszyć. Musimy tutaj obniżyć to o 2 mm:


Jak dokonamy tego to mamy z górki.
Zakładamy kosz sprzęgła do silnika, dajemy dystans o grubości około 5mm pomiędzy kosz a sprzęgło, zakładamy sprzęgło i skręcamy.

Pod grzybek sprzęgła(to gdzie naciska popychacz) musimy dać podkładkę 1mm.
Popychacz zostaje bez zmian.
Zakręcamy pokrywę sprzęgła, zakładamy linkę, lejemy olej i możemy się cieszyć 4-ro tarczowym sprzęgłem.
Ja wymyśliłem taki sposób... Pewnie nie jest to jedyny sposób na przerobienie tego sprzęgła, jednak ten sam wymyśliłem i mam nadzieję na długą i bezawaryjną jazdę. Tarcze w tym sprzęgle mają 5mm grubości, takie oferuje SkuterDębica. Są to tarcze z oryginalnym wzorem
Tutaj BigSoft zrobił fajny poradnik, który wam może się przydać przy rozbieraniu i składaniu sprzęgła.
Bardzo Ciekawe Wink Gratuluję powiesz nam jak się będzie sprawować w sezonie Big Grin
Sam to wymysliles czy ktos obeznany wymyslil ?
Pomysl mi sie podoba bardzo Wink
(02-02-2014 17:17:11)Błażej napisał(a): [ -> ]Sam to wymysliles czy ktos obeznany wymyslil ?
Pomysl mi sie podoba bardzo Wink

Sam wymyśliłem, broń Boże nikomu tego nie ukradłem.
Poradnik pierwsza klasa. Ciekawe jakie wrażenia z eksploatacji w sezonie będą.
O ile wydłuża się żywotność takiego sprzęgła ?
Cytat:Sam wymyśliłem, broń Boże nikomu tego nie ukradłem.

Nikt nie oskarża.
Mialem na mysli jakiegos madrego mechanika. Cos w tym stylu. Ale skoro sam to elegancko
(05-02-2014 02:24:24)dave123q napisał(a): [ -> ]O ile wydłuża się żywotność takiego sprzęgła ?

Wiesz co? Nie jestem teraz w stanie oszacować jak długo sprzęgło będzie jeździć bez wymiany tarcz. Ale powiem, że tarcze wytrzymają dużo więcej niż jakbyś jeżdził na 3.
Prosiłbym moderatorów o doklejenie jeszcze czegoś do poradnika w to miejsce:



O 2 mm toczymy też zaznaczone na zdjęciu.


Zrobione, jak coś to PW :] /bs
Ja jestem pomysłodawcą czterotarczowego sprzęgła w charcie i jako pierwszy wykonałem przeróbkę oraz przetestowałem działanie sprzęgła w moim charcie 77/5/2/2 wraz z znacznie grubszą sprężyną centralną (wszystko jest opisane w temacie o moim charcie na motok***.pl). Twoja koncepcja na przeróbkę sprzęgła jest całkiem inna niż moja i znacznie bardziej skomplikowana. Wystarczy tylko stoczyć z dekielków dociskowych po 1 mm i przekładki przejechać na magnesówce do 1mm i czwarta tarcza wchodzi bez żadnego problemu. Sprzęgło po takiej przeróbce nie ciągnie ani nic z tych rzeczy oraz nie ślizga w rezonansie. I nie trzeba żadnych dystansów, szlifowania i dodatkowego toczenia Tongue
Kojarzę ciebie z tamtego forum, ale nie wiedziałem, że ty też zrobiłeś takie sprzęgło. Z resztą, mniejsza z tym, nasze projekty jak sam wspomniałeś się różnią, więc ja nie mam powodu czuć się winnym jakiegoś np. plagiatu.
Nie obwiniam Cię o plagiat Smile Widać że twój pomysł jest znacznie inny niż mój. Myślę że nie potrzebnie przysporzyłeś sobie dodatkowej pracy. Mimo to poradnik na wysokim poziomie.
Przy podwyższaniu mocy w silniku 027 oryginalne sprzęgło czasami nie wytrzymuje, więc potrzebujemy dołożyć do niego jedną tarczę cierną i przekładkę.
Napiszę co i jak trzeba zrobić, aby udało się nam tego dokonać.


Wyciągamy sprzęgło z silnika i je rozbieramy.


Bierzemy docisk, zabierak i przekładki.
Ten docisk:

toczymy z obu stron , lecz od strony zabieraka nie toczymy do samego środka. Toczymy to co jest po zewnętrznej strone czarnego koła na zdjęciu. Toczymy na szerokość tarczy!!! Z tej strony zabieramy 1mm materiału.


Przyszedł czas na jego drugą stronę, czyli tą:

Tutaj zabieramy 2mm, aby docisk się nam odsunął. Zbieramy to zakreskowane.

Teraz bierzemy zabierak, wkładamy na tokarkę i toczymy go w środku, tam gdzie jest wsadzony kielich. Zabieramy stamtąd 3mm materiału:

O 2 mm toczymy też zaznaczone na zdjęciu.

Odwracamy zabierak i musimy przetoczyć docisk. Z tego docisku zabieramy 2mm.

Przyszedł czas na przekładki.


Oryginalnie Chart ma 2 przekładki, a my potrzebujemy 3, więc jak mamy jedną na stanie to ją bierzemy a jak nie to pozostaje nam kupić trzecią. Przekładki toczymy do 1mm. Kupujemy też 4 tarcze cierne( polecam ze SkuterDębica)

Jenak przy takim projekcie potrzebne jest też drobne przerobienie kielicha(część nr. 16)


Tutaj chodzi o wyszlifowanie do równa z jego dnem tego ograniczenia pomiędzy jego nogami.
Tutaj zyskujemy kolejne 2-3mm. Teraz możemy składać sprzęgło.
Po poprawnym poskładaniu musi działać poprawnie.
Oczywiście sam kosz też musimy troszkę ruszyć. Musimy tutaj obniżyć to o 2 mm:


Jak dokonamy tego to mamy z górki.
Zakładamy kosz sprzęgła do silnika, dajemy dystans o grubości około 5mm pomiędzy kosz a sprzęgło, zakładamy sprzęgło i skręcamy.

Pod grzybek sprzęgła(to gdzie naciska popychacz) musimy dać podkładkę 1mm.
Popychacz zostaje bez zmian.
Zakręcamy pokrywę sprzęgła, zakładamy linkę, lejemy olej i możemy się cieszyć 4-ro tarczowym sprzęgłem.
Ja wymyśliłem taki sposób... Pewnie nie jest to jedyny sposób na przerobienie tego sprzęgła, jednak ten sam wymyśliłem i mam nadzieję na długą i bezawaryjną jazdę. Tarcze w tym sprzęgle mają 5mm grubości, takie oferuje SkuterDębica. Są to tarcze z oryginalnym wzorem
Tutaj BigSoft zrobił fajny poradnik, który wam może się przydać przy rozbieraniu i składaniu sprzęgła.



Tutaj Dałem poprawiony post, prosiłbym aby zastąpił stary poradnik ze zdjęciami które wygasły.
kawuś, mógłbyś wrzucić zdjęcie złożonego sprzęgła? Głównie interesuje mnie te od strony popychacza.
Przekierowanie