12-08-2011, 10:20:16
Słownik pojęć
Chciałbym pomóc nowym w tej dziedzinie i zrobić słownik pojęć, a więc jazda
A:
Aparat zapłonowy - iskrownik, odpowiada za wytworzenie prądu do podania cewce W/N, znajduje się z prawej strony silnika, tam gdzie hamulec

B
Bogata mieszanka - jest wtedy gdy wlejemy za dużo oleju do paliwa czego efektem jest kopcenie i nadmierne osadzanie się nagaru na ściankach tłoka
C
Cewka zapłonowa - część iskrownika, znajduję się po lewej stronie aparatu zapłonowego

Cewka W/N - zwana też cewką butelkową, skrót W/N pochodzi od wysokiego napięcia, tworzy wysokie napięcie potrzebne do wytworzenia iskry, ma kształt butelki i umieszczona jest pod bakiem

Ciepłota świecy - wartość cieplna świecy, chodzi o to że świece zachowują się inaczej pod różnymi temperaturami(do ogara 205 najczęściej F80 lub jej odpowiednik)
Cylinder - część w której porusza się tłok, od stanu cylindra zależy moc naszego pojazdu

D
Dysze - część gaźnika odpowiedzialna za przepływa paliwa
(tutaj w powiększeniu)

DMP - Dolny Martwy Punkt punkt w którym tłok przesunięty jest najbliżej komory korbowej
F
Filtr powietrza - filtr składający się z gąbki umieszczony jest z tyłu gaźnika (tutaj akurat stożkowy ale jest też okrągły)

G
Gaźnik – urządzenie wytwarzające mieszankę paliwowo-powietrzną o odpowiednim składzie w silnikach spalinowych o zapłonie iskrowym. W gaźniku następuje dozowanie paliwa, jego odparowanie i wymieszanie par paliwa z powietrzem, a następnie dostarczenie odpowiedniej ilości wytworzonej mieszanki poprzez kolektor dolotowy do cylindra. Gaźnik jest częścią układu zasilania silnika spalinowego.

Głowica - zamyka przestrzeń roboczą nad blokiem cylindrowym.

I
Iglica - element gaźnika, wykonana z mosiądzu, odpowiada za przepływ paliwa

Iskrownik (magneto) - urządzenie elektromagnetyczne do generowania iskier elektrycznych (np. do zapłonu w silnikach). Składa się z jednej lub kilku cewek oraz młoteczka i kondensatora.

K
Kondensator - magazyn energii w ogarze znajduje się obok platynek

Komora korbowa - miejsce w którym porusza się wał
Karter - element obudowy silnika trzymający zębatki i łożyska, w ogarze są dwa
Klin - zapobiega przesunięciu się koła względem wału

Komora Pływakowa - komora w której porusza się pływak
Kosz sprzęgłowy - służy do przeniesienia napędu z silnika

L
Lewe powietrze - powstaje na skutek rozszczelnienia się układu dolotowego, efektem jest nierównomierna praca silnika
M
Mieszanka - po prostu mieszanka paliwa z olejem
Manetka - element kierownicy za który trzymamy

N
Napięcie - mierzone jest w V(woltach), wartość energii elektrycznej
Natężenie - mierzone jest w A (amperach), wartość energii elektrycznej
Nagar - czarny osad powstający po spalaniu mieszanki, nadmiar prowadzi do spadku mocy i przegrzewania się silnika
P
Pierścienie - elementy uszczelniające oddzielające komorę spalania silnika spalinowego tłokowego od skrzyni korbowej oraz zgarniające nadmiar oleju ze ścianek cylindra. Wykonane są z żeliwa ciągliwego lub szarego sferoidalnego, czasem z walcowanych prętów stalowych. Powierzchnie robocze pierścieni są chromowane lub pokryte molibdenem.

Platynki - ważna część silnika, odpowiadają za zwieranie i rozwieranie obwodu prądu potrzebnego do wytworzenia iskry

Przewód W/N - przewód łączący cewkę W/N z świecą zapłonową
Przedmuchy - występują gdy mamy nieszczelności w gładzi cylindra objawiają się brązowym osadem na ściankach
Puchnięcie tłoka - powiększanie się tłoka w cylindrze, skutkiem czego jest mniejsza moc
Poziom paliwa - ustawia się go w komorze pływakowej
Przekładka sprzęgła - okrągły element znajdujący się między tarczami sprzęgła

Przepustnica - znajduje się w gaźniku i odpowiada za dopływ powietrza do cylindra
S
Simmering - uszczelniacz, odpowiada za to aby olej nie dostawał się do komory korbowej jak i również za to aby olej nie wylewał się ze skrzyni

Sworzeń - element układu korbowego tłokowego silnika spalinowego, wykonany jako drążony walec; łączy korbowód z tłokiem oraz przenosi siłę z tłoka na oś korbowodu.

Szczelinomierz - narzędzie przydatne do ustalania szczeliny, przydatny do ustawiania zapłonu

Ś
Świeca Zapłonowa jest jednym z głównych elementów układu zapłonowego silnika spalinowego o zapłonie iskrowym. Podstawowym zadaniem świecy zapłonowej jest zrealizowanie we wnętrzu komory spalania wyładowania elektrycznego o wymaganym charakterze.

T
Tarcze sprzęgłowe - element silnika odpowiedzialny za wysprzęglanie

U
Uboga mieszanka - występuje gdy w mieszance jest za mało oleju
W
Wał korbowy - serce silnika odpowiada za przeniesienie mocy wybuchu na moc mechaniczną

Bezwzględny zakaz kopiowania materiału
Chciałbym pomóc nowym w tej dziedzinie i zrobić słownik pojęć, a więc jazda
A:
Aparat zapłonowy - iskrownik, odpowiada za wytworzenie prądu do podania cewce W/N, znajduje się z prawej strony silnika, tam gdzie hamulec

B
Bogata mieszanka - jest wtedy gdy wlejemy za dużo oleju do paliwa czego efektem jest kopcenie i nadmierne osadzanie się nagaru na ściankach tłoka
C
Cewka zapłonowa - część iskrownika, znajduję się po lewej stronie aparatu zapłonowego

Cewka W/N - zwana też cewką butelkową, skrót W/N pochodzi od wysokiego napięcia, tworzy wysokie napięcie potrzebne do wytworzenia iskry, ma kształt butelki i umieszczona jest pod bakiem

Ciepłota świecy - wartość cieplna świecy, chodzi o to że świece zachowują się inaczej pod różnymi temperaturami(do ogara 205 najczęściej F80 lub jej odpowiednik)
Cylinder - część w której porusza się tłok, od stanu cylindra zależy moc naszego pojazdu

D
Dysze - część gaźnika odpowiedzialna za przepływa paliwa
(tutaj w powiększeniu)

DMP - Dolny Martwy Punkt punkt w którym tłok przesunięty jest najbliżej komory korbowej
F
Filtr powietrza - filtr składający się z gąbki umieszczony jest z tyłu gaźnika (tutaj akurat stożkowy ale jest też okrągły)

G
Gaźnik – urządzenie wytwarzające mieszankę paliwowo-powietrzną o odpowiednim składzie w silnikach spalinowych o zapłonie iskrowym. W gaźniku następuje dozowanie paliwa, jego odparowanie i wymieszanie par paliwa z powietrzem, a następnie dostarczenie odpowiedniej ilości wytworzonej mieszanki poprzez kolektor dolotowy do cylindra. Gaźnik jest częścią układu zasilania silnika spalinowego.

Głowica - zamyka przestrzeń roboczą nad blokiem cylindrowym.

I
Iglica - element gaźnika, wykonana z mosiądzu, odpowiada za przepływ paliwa

Iskrownik (magneto) - urządzenie elektromagnetyczne do generowania iskier elektrycznych (np. do zapłonu w silnikach). Składa się z jednej lub kilku cewek oraz młoteczka i kondensatora.

K
Kondensator - magazyn energii w ogarze znajduje się obok platynek

Komora korbowa - miejsce w którym porusza się wał
Karter - element obudowy silnika trzymający zębatki i łożyska, w ogarze są dwa
Klin - zapobiega przesunięciu się koła względem wału

Komora Pływakowa - komora w której porusza się pływak
Kosz sprzęgłowy - służy do przeniesienia napędu z silnika

L
Lewe powietrze - powstaje na skutek rozszczelnienia się układu dolotowego, efektem jest nierównomierna praca silnika
M
Mieszanka - po prostu mieszanka paliwa z olejem
Manetka - element kierownicy za który trzymamy

N
Napięcie - mierzone jest w V(woltach), wartość energii elektrycznej
Natężenie - mierzone jest w A (amperach), wartość energii elektrycznej
Nagar - czarny osad powstający po spalaniu mieszanki, nadmiar prowadzi do spadku mocy i przegrzewania się silnika
P
Pierścienie - elementy uszczelniające oddzielające komorę spalania silnika spalinowego tłokowego od skrzyni korbowej oraz zgarniające nadmiar oleju ze ścianek cylindra. Wykonane są z żeliwa ciągliwego lub szarego sferoidalnego, czasem z walcowanych prętów stalowych. Powierzchnie robocze pierścieni są chromowane lub pokryte molibdenem.

Platynki - ważna część silnika, odpowiadają za zwieranie i rozwieranie obwodu prądu potrzebnego do wytworzenia iskry

Przewód W/N - przewód łączący cewkę W/N z świecą zapłonową
Przedmuchy - występują gdy mamy nieszczelności w gładzi cylindra objawiają się brązowym osadem na ściankach
Puchnięcie tłoka - powiększanie się tłoka w cylindrze, skutkiem czego jest mniejsza moc
Poziom paliwa - ustawia się go w komorze pływakowej
Przekładka sprzęgła - okrągły element znajdujący się między tarczami sprzęgła

Przepustnica - znajduje się w gaźniku i odpowiada za dopływ powietrza do cylindra
S
Simmering - uszczelniacz, odpowiada za to aby olej nie dostawał się do komory korbowej jak i również za to aby olej nie wylewał się ze skrzyni

Sworzeń - element układu korbowego tłokowego silnika spalinowego, wykonany jako drążony walec; łączy korbowód z tłokiem oraz przenosi siłę z tłoka na oś korbowodu.

Szczelinomierz - narzędzie przydatne do ustalania szczeliny, przydatny do ustawiania zapłonu

Ś
Świeca Zapłonowa jest jednym z głównych elementów układu zapłonowego silnika spalinowego o zapłonie iskrowym. Podstawowym zadaniem świecy zapłonowej jest zrealizowanie we wnętrzu komory spalania wyładowania elektrycznego o wymaganym charakterze.

T
Tarcze sprzęgłowe - element silnika odpowiedzialny za wysprzęglanie

U
Uboga mieszanka - występuje gdy w mieszance jest za mało oleju
W
Wał korbowy - serce silnika odpowiada za przeniesienie mocy wybuchu na moc mechaniczną

Bezwzględny zakaz kopiowania materiału